Gå til innhold

Hvordan virker en LP-spiller ?

spetwols

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sånn. Nå har jeg kopla til alt osv på den nye forsterken. Prøvde cd spilleren først og funka fett.

Volume på forsterkeren er max 30 og kan spille ca 5 før jeg vekker mutter og fatter og resten av dyra i huset.

Min går bare til 11 ....

Får at jeg skulle høre noe som helst lyd så måtte jeg ha på lyd volum 22,og da var det bare knitring nesten. Var umulige og høre hva som sang. Prøvde og endre litt på det hjulet som bestemmer hvor mye vekt den skal legge på plata. Men fikk ikke til det. Er det jeg som gjør noe feil eller er det noe som er dårlig ???

Knitring er noe plastespillere er "gode" på, så forsterkeren har i hvert fall kontakt med den.

Hvis pickup'en er av MC-type, så vil muligens signalet være for svakt til at din forsterker kan få noe brukbart ut av det. Det kan du egentlig bare finne ut ved å se hva det står på pickup'en - du må kanskje koble den fra pickup-armen for å se hva som er skrevet på den.

Eller det kan være et eller annet elektrisk problem med platespilleren - den er jo ikke akkurat ny, og (noen) elektroniske komponenter "dør" etter en viss tid.

Nevnte du hva slags forsterker du har?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kan legge ut litt bilder og info: kan hende stiften er veldig slitt men det burde vel komme litt mere lyd ?

Bildene er tatt av meg :

post-164716-1259164765_thumb.jpg

Forsterker: Pioneer dc z72,ligger masse på google.

post-164716-1259164515_thumb.jpg

post-164716-1259164557_thumb.jpg

post-164716-1259164601_thumb.jpg

Platespiller: Phillips F7230 Full automatic,synchro controll.

post-164716-1259164680_thumb.jpg

post-164716-1259164726_thumb.jpg

Slenger ut et bilde av a-ha samlingen min også :p

post-164716-1259164812_thumb.jpg

Jeg takker VELDIG mye for all hjelp!! :)

Endret av spetwols
Skrevet

:love: Ååhh, minner. Den Norsk På Topp plata med Titten Tei og Benny Borgs "Balladen om Morgan Kane" har jeg tilfeldigvis på utlån fra mine foreldre etter en Vinyl-Fest jeg hadde med mine kamerater..

Så jeg skal ikke være dårligere enn at jeg legger ut baksiden av plata :D

post-116083-1259165423_thumb.jpg

Men hvorfor du ikke får mer futt ut av spilleren er ikke godt å si. Er du sikker at det kun er "phono" som er aktivert? Selv om stiften er slitt, skal den gi lyd. Men det *kan* hende den har satt seg fast og ikke beveger seg skikkelig. Den er jo egentlig to-delt slik at den kan gjengi stereo.

Hører du musikken uten forsterker om du legger øret helt inn mot stiften når plata surrer? Du skal høre en svak musikklyd herfra.

Skrevet (endret)

:love: Ååhh, minner. Den Norsk På Topp plata med Titten Tei og Benny Borgs "Balladen om Morgan Kane" har jeg tilfeldigvis på utlån fra mine foreldre etter en Vinyl-Fest jeg hadde med mine kamerater..

Så jeg skal ikke være dårligere enn at jeg legger ut baksiden av plata :D

post-116083-1259165423_thumb.jpg

Men hvorfor du ikke får mer futt ut av spilleren er ikke godt å si. Er du sikker at det kun er "phono" som er aktivert? Selv om stiften er slitt, skal den gi lyd. Men det *kan* hende den har satt seg fast og ikke beveger seg skikkelig. Den er jo egentlig to-delt slik at den kan gjengi stereo.

Hører du musikken uten forsterker om du legger øret helt inn mot stiften når plata surrer? Du skal høre en svak musikklyd herfra.

Takk! Du så Norsk på topp plate der ja :D

Om jeg legger øra intil uten og ha på forsterkeren hører jeg lyd ja. Om jeg kobler den til forsterkeren og tar på stiften så hører man det godt i høytalerene,er som og ta på en mikrofon. men så skal jeg prøve og spille av en plate og da må jeg ha anlegge på fult for og høre noe omtrent og så er det masse kintring. Er jo første gang jeg bruker detta så mulig jeg gjør noe feil,derfor jeg blir veldig glad for hjelp!

EDIT: Vist stiften er VELDIG sliten,vil man kun få nesten kun rein knitring da og ikke noe lyd nesten ?

Endret av spetwols
Skrevet

Hei igjen. Sitti og drivi og kåla litt med spilleren nå. Nå prøvde og forsiktig og legge litt vekt på den armen med fingrene og da hjalp det! Da ble det mye høyere og sånn lyd det skal være,men fortsatt litt ulyder. Jeg prøvde og justere forkjellig ting men eneste måten for og få lyd ut av den er og presse den med fingrene. Det betyr vel at det er slitt stift vel ? Håper jeg fordi da er det bare og skaffe det!

Skrevet (endret)

Det kan virke som du har en helt nedslitt stift, ja. Jeg er ingen ekspert, men synes det høres ut som en sannsynlig forklaring. Det kan også hende at mekanismen som justerer vekta på stiften er defekt. Men uansett ville jeg kjøpt en ny stift og sett om det hjalp. Det er ingen vei tilbake nå.

Endret av Korak
Skrevet
Det kan virke som du har en helt nedslitt stift, ja. Jeg er ingen ekspert, men synes det høres ut som en sannsynlig forklaring. Det kan også hende at mekanismen som justerer vekta på stiften er defekt. Men uansett ville jeg kjøpt en ny stift og sett om det hjalp. Det er ingen vei tilbake nå.

ok skal det! Fattern var på phillips i oslo idag og de sa at de ikke hadde noe til den modellen.. Hvor skal jeg fåtaki da ?

Skrevet
Hvor skal jeg fåtaki da ?

Som jeg lenket til tidligere. De skriver de sender fraktfritt verden over. Koster ca kr 180,- og da slipper du jo toll/moms i tillegg.. Kan betales med kredittkort eller paypal.

Åja stemmer! men den du sendte passer jo ikke min,det der er jo GP330 og jeg trenger GP331 og jeg finner ingen som heter det der :/

Skrevet

Send dem en mail og spør om ikke den stiften passer til din modell også.

Spørsmål: skal man ha hastigheten på 45rpm på 7" EP-er?

Vanligvis. Jeg har én sjutommer som går på 33 rpm.

Skrevet (endret)

Jeg tenkte kanskje det var forskjell på EP-er og vanlig syvtoms-singler i og med at en vanlig syvtommer kun har 4 min per side ellernoe.

Edit: Jeg sitter med en syvtommer med rundt 7 minutter på en side her, så derfor jeg lurer litt. Har ikke platespiller, enda, så får jo ikke sjekka selv.

Endret av xBoffen
Skrevet (endret)
Åja stemmer! men den du sendte passer jo ikke min,det der er jo GP330 og jeg trenger GP331 og jeg finner ingen som heter det der :/

Nederste linje: Philips CM100 , F7230 , FP362 , GP330 , GP350 , GP330.

Evt se på hovedoversikten, kanskje der finner du. Er vel heller ikke verre enn at du skriver til dem og forteller hva du har. Kanskje de hoster opp den riktige stiften, eller iallefall finner en kompatibel stift.

Edit: GP331-stift

Endret av Bikeridr
Skrevet
Der var den ja. Tusen takk! Har du noen erfaring om butikken om hvor lang tid det ca tar før jeg får det ?

Har ikke peiling. Jeg har aldri brukt dem. Men jeg har en gang bestilt en LP fra NZ og det tok 3 dager fra NZ til Oslo og ytterligere 7 dager til Tromsø.

Da blir regnestykket slikt:

New Zeeland Mail; Christchurch - Oslo ~18.000km/72t = 250km/t snttfart.

Posten Norge AS (Avansert Somling); Oslo - Tromsø ~1.700km/168t = 10,12km/t snittfart.

Skrevet

http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbeh...pillertilbehor/

Uti fra det jeg vet, så finnes de kun to forskjellige pick-uper. En du skrur på armen med en ring, og en annen som har litt mer avansert kobling. Hvilken type pick-up du skal ha, må du nesten spørre dem om.

En dyrerer pick-up vil også gi bedre lyd. Men så spørs det hvor mye penger du vil spandere på en spiller som er opp i årene. Men har pick-uper i fra 200 kr til 400kr. De dyreste er oppi flere tusen.

Skrevet (endret)

Fikk stiften idag. Spilleren funker som en drøm! :love: Blir mange timer her framover,men hvor lenge varer en stift ca ? og sliter en stift mere på og spille en slitt plate ?

Endret av spetwols
Skrevet
Fikk stiften idag. Spilleren funker som en drøm! :love: Blir mange timer her framover,men hvor lenge varer en stift ca ? og sliter en stift mere på og spille en slitt plate ?

Gratulerer, og velkommen inn i den eneste ekte musikkmediums verden :)

Vet ikke hvor lenge "din" stift varer, men på min platespiller ble jeg anbefalt å bytte etter rundt 500 timer. (Ca et år ved et snitt på to plater hver dag).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...