Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan jeg ha autisme?

Gjest Usikker-gutt

Anbefalte innlegg

Gjest Usikker-gutt
Skrevet

Hei!

Jeg er en gutt som går Vg1. Jeg har ikke tenkt over dette før nå, men jeg er uhyre sjenert generelt. Jeg sliter med å få øyekontakt, jeg greier ikke til å ta initiativ til å startesamtaler, jeg holder meg helst unna samtaler. Hvis jeg skal ta kontakt med noen bruker jeg alltid alternative metoder som email, SMS eller en IM, mest fordi jeg synes det er ubehagelig å snakke med noen (direkte eller over telefon).

Spørsmålet står i tittlen, selv om jeg tviler mye på dette selv, men man skal aldri bedømme seg selv fra eget synspunkt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du er autistisk i det hele tatt. Tror heller du bare er svært sjenert. Det kan hende du har aspergers, en slags mild slektning av autisme, noe som er mulig hvis du for eksempel har en veldig sterk interesse for én spesiellt ting, sliter med sosiale ferdigheter og det å lese mennesker, etc. Les mer her.

Uansett, med mindre du har flere av symptomene som beskrives for aspergers, vil jeg tro du bare er veldig sjenert.

Jeg er selv diagnosert med aspergers, og mitt største problem er samme som ditt; ekstrem sjenanse. På en annen side er jeg veldig flink til å "lese mennesker", så man kan ha diagnosen uten at alle symptomene stemmer.

Skrevet

Dette med autisme tviler jeg på, da symptomene som regel melder seg ved fødsel og diagnosen blir stilt innen 3. leve år. Men som nevt tidligere her, så kan det være en mild for aspergersyndrom

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...