Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Jording av varmepumpe


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har kjøpt varmepumpe og den er installert i stue der det er ujordet stikk.

Sikringskap er på andre siden av huset, så jeg regner med det enkleste er å slå ned et jordingsspyd og jorde utedelen til denne. Er dette en godkjent og grei løsning eller trengs jordfeilbryter?

Står kun tv og et par lamper på kursen (10A, har kjørt varmepuma et par uker uten prob).

Hvordan er det med godkjenning på kun jording? Regner med dette er elektrikkermat, mens jeg er jo bare "elektrikker"

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Vet at min varmepumpe trekker for mye strøm for en 10A sikring. Brukte lang tid på å finne ut av det, plutselig bare gikk strømmen en sjelden gang..

 

Og ang jording, jordingsspyd bør holde, men om det er godkjent vet jeg ikke :)

 

Er en panasonic HE9. Den trekker i underkant av 1800W på maks så det skal holde.

Lenke til kommentar

Stikk til varmepumper har en unntaksregel. Usikker på om det er en lokal regel her, eller om det gjelder i hele landet.

Men i allefall så er det lov å slå ned jordspyd og jorde kun denne ene kontakten. Den skal da merkes med "kun varmepumpe". Er ikke påkrevd med noen jordfeilbryter da, så lenge gjeldende installasjon er fra før 1999.

 

Dette krever da att kursen har tilstrekelig kapastitet.

 

Ved ny kurs, så blir det fort blanding av jordet og ujordet materiell i samme rom. Dette er jo ikke lovlig, men her er dette også med i unntaksregelen vedr. varmepumpe.

 

 

Men som sagt er jeg usikker på om dette er lokalt for e-verket her, eller om det gjelder over det hele.

Lenke til kommentar

Holder på å legge opp ekstra stikkontakt til varmepumpen, men fant ut at det var koblet til en hel del annet til den kursen jeg hadde tenkt å bruke.

 

Blir varmepumpe, kjøleskap og en panelovn på 1000W for mye for en 10A kurs, med 1,5mm2 ledere?

Endret av nordfonn
Lenke til kommentar
Holder på å legge opp ekstra stikkontakt til varmepumpen, men fant ut at det var koblet til en hel del annet til den kursen jeg hadde tenkt å bruke.

 

Blir varmepumpe, kjøleskap og en panelovn på 1000W for mye for en 10A kurs, med 1,5mm2 ledere?

 

 

Min varmepumpe trekker ca 1800W

10A kurs kan maks gi ca 2400W så det blir nok trangt på den kursen ja

 

Ang. jording så blir det til dette, ble sagt til meg at det måtte brukes 6mm2 kabel for jordingen, men nå er iallefall alt bestilt.

 

Blir vel til at jeg jorder utedelen, inne og utedelen må vel være jordet sammen ved instalasjon så.

 

Takk for svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Holder på å legge opp ekstra stikkontakt til varmepumpen, men fant ut at det var koblet til en hel del annet til den kursen jeg hadde tenkt å bruke.

 

Blir varmepumpe, kjøleskap og en panelovn på 1000W for mye for en 10A kurs, med 1,5mm2 ledere?

 

Det blir i det snaueste laget. 10 A er maks 2300W konstant. Er jo ikke umulig å få en trikker til å trekke nye kabler for deg og sette opp 16A sikringer for deg. Så kan du få jord på kursen i samme slengen.

Lenke til kommentar

Skal man slå ned eget jordspyd til varmepumpa, så må man legge en jordkabel til sikringskapet. Hvis ikke plir det et potensialforskell på jordinga! Så det er ikke lovelig!

 

Løsninger:

- Legge 4mm gulgrønn PN til sikringskap, eller til en jordklemme. Skal man sette kontakt inne i et rom med ujordete stikk, så MÅ man merke kontakten med "kun for varmepumpe og utstyr merket dobbeltisolert". Man kan ikke bruke dobbel kontakt.

- Legge opp egen kurs fra sikringskap, eller kabel fra en annen jordet kontakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...