Gå til innhold

Logge meg inn på linux server ubuntu?


Anbefalte innlegg

Hei=)

 

Jeg prøver å logge meg inn på linuxserver ubuntu, så kommer følgende melding opp etter jeg har skrevet brukernavn og passord.

 

Ubuntu comes with absolutely no warranty, to the extent permitted by applicable law.

To run a command as administrator (user "root") use " sudo <command>". See man sudo_root for details.

 

Har prøvd å skrevet inn man sudo root og for opp masse linjer og informasjon jeg skjønner enda mindre av. Noen som vet hvordan jeg kan logge meg inn i linux?

 

Mvh

 

Fatcamper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med du bruker SSH? Hvis ikke, hvordan kobler du deg til?

 

Hvis du ikke får en feilmelding om feil brukernavn/passord etter login er du inne, du kan sjekke med kommandoen "hostname" som gir deg serverens hostname. Den meldinga du får om sudo og warrenty er kun til informasjon. (motd)

 

"sudo root" vil ikke fungere på en ubuntu maskin. Men du kan bruke sudo forran en annen kommando for å kjøre den med root-rettigheter. f.eks. "sudo ifconfig"

Lenke til kommentar

Det er første gang jeg bruker linux. Hva er SSH? Jeg prøvde komandoen hostname, men fikk den ikke til å funke. Jeg har installert det på en klientmaskin som kjører windows xp pro. Det gjør resten av klientmaskinene på skolen også, som kjøres via en server med windows server 2003. Har jeg installert feil linuxversjon kanskje? i fohold til det jeg skal bruke det til? Hadde vært fint med litt informasjon. Takker på forhånd for hjelpen :D

 

Mvh

 

Fatcamper

Lenke til kommentar

Jeg er fortsatt ikke helt med her. Snakke vi om en virtuell maskin? Hvordan har du installert ubuntu? Ubuntu Server er en helt grei server, så ikke noe feil der.

 

SSH er et program/protokoll for å remote logge seg inn på andre maskiner. (kun terminalen)

 

Ubuntu server har ikke noe GUI. (som Ubuntu desktop eller win 2003 server har) Så du har i hovedsak to metoder for å logge deg inn på serveren din. Fysisk tastatur og skjerm, eller SSH. (eller en virtuell maskin)

Lenke til kommentar
Hei=)

 

Jeg prøver å logge meg inn på linuxserver ubuntu, så kommer følgende melding opp etter jeg har skrevet brukernavn og passord.

 

Ubuntu comes with absolutely no warranty, to the extent permitted by applicable law.

To run a command as administrator (user "root") use " sudo <command>". See man sudo_root for details.

 

Har prøvd å skrevet inn man sudo root og for opp masse linjer og informasjon jeg skjønner enda mindre av. Noen som vet hvordan jeg kan logge meg inn i linux?

 

Fått en lignende beskjed og da har jeg vært logget inn.

 

For å besvare det andre du skriver.

 

"sudo root" er ikke en gyldig kommando. Skal du ha admin rettigheter uten å logge inn som root skriver du "sudo kommando" og så skriver du passordet på brukeren du logget inn med.

 

Skal du ha frem manualen for sudo skriver du "man sudo_root" (altså inkluder "_")

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...