Gå til innhold

Hvilket skjermkort skal jeg velge for under kr: 4000,-


Anbefalte innlegg

Jeg skal oppgradere PC'en fra 200MHz til 2.6GHz 800MHz FSB (og kommer nok til å merke litt forskjell?)

 

I den forbindelse må jeg skifte ut ALLE komponenter i PC'en. Deriblant skjermkort. Den PC'en jeg har nå var bra når jeg spilte Quake i 1997, men holder ikke til de aller nyeste spillene. (Eller de i dette årtusen)

 

Jeg lurer på å skaffe meg et "Sapphire Radeon 9700PRO AIW 128MB DDR"

På komplett.no selger de det for 3.795,-.

Er det et bra skjermkort som kommer til å vare lenge?

Bråker kortet mye?

 

Er det noen andre skjermkort jeg bør tenke på å kjøpe? (Til under 4.000 kroner)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

R9700 PRO UE og AIW bråker ikke i det hele tatt (?) p.g.a. kjøleløsningen. Heat pipe - det er en væskekjølegreie i et lukket system ...

 

Hvis du vil ha litt viftelyd :D og litt grommere ytelse, så kan du jo gå for R9800 PRO. Du får de også til under kr 4.000. :wink:

Lenke til kommentar
trenger du AIW funksjonen da?

 

eller bare tror du det er "noe bra noe"  :smile:

 

All-in-wonder har innebygd tv-tuner og capture-enhet. Veldig nyttig hvis man skal bruke maskinen til video-redigering el. lignende.

Jeg regner ikke med å kun benytte PC til spilling.

 

Nå er det ikke et must med All-in-wonder. Det finnes vel tilleggskort som man kan få kjøpt etterhvert hvor man har mulighet capture og tv-tuner?

Lenke til kommentar
R9700 PRO UE og AIW bråker ikke i det hele tatt (?) p.g.a. kjøleløsningen. Heat pipe - det er en væskekjølegreie i et lukket system ...

 

Hvis du vil ha litt viftelyd   :D   og litt grommere ytelse, så kan du jo gå for R9800 PRO. Du får de også til under kr 4.000. :wink:

 

Jeg har tenkt mye på R9800 også. Jeg vet ikke hva jeg skal kjøpe. Derfor søker jeg informasjon. Informasjonen spriker jo til alle retninger men etter det jeg har hørt er R9800 mye bedre om man spiller med høy oppløsning. Problemet er vel bråket fra den.

 

Er det mulig å evt. benytte noen billige former for vannkjøling av slike kort?

Lenke til kommentar

Om du skal vannkjøle bare kortet, - kan du vel vannkjøle med billigste mulige løsning. Men jeg tror du kan vurdere kortene først, - slik de er, - lese noen tester altså. Jeg her ikke hørt R9800 -kortene er spesielt støyende. Så du bør forvisse deg om at andre komponenter er musestille før du går for langt i støyvurderingen av kortet. Hos meg er det en WD Caviar 80GB SE hdd som støyer, - så jeg hører ikke viftene på AGP/CPU.

Lenke til kommentar

Hverken 9700Pro eller 9800Pro støyer. Så du får velge etter lommebok. Personlig mener jeg ikke at det er vært en 1000-lapp ekstra for den ytelsesforbedringen 9800Pro gir. Så et AIW 9700Pro er et veldig fint valg, spesiellt hvis du har bruk for de bruksområdene kortet gir muligheter for.

Lenke til kommentar
Hverken 9700Pro eller 9800Pro støyer. Så du får velge etter lommebok. Personlig mener jeg ikke at det er vært en 1000-lapp ekstra for den ytelsesforbedringen 9800Pro gir. Så et AIW 9700Pro er et veldig fint valg, spesiellt hvis du har bruk for de bruksområdene kortet gir muligheter for.

 

Jeg kommer til å bruke kortet mye til spilling, men samtidig vil jeg også ha tilgang til andre muligheter. Foreløpelig har jeg kun en 19" ViewSonic E790 skjerm med analog tilkobling, men jeg har også lyst til å investere i en 21" for å kunne kjøre 2 skjermer. Da får jeg utnyttet DVI og dessuten å spille i 1200x1600 oppløsning på 21"

 

Jeg er ikke helt avhengig av å kjøpe Radeon, men er også åpen for andre typer skjermkort. I prisklassen rundt 4.000 kroner har jeg sett at Radeon scorer høyt når det gjelder kort til spill.

 

4.000 kroner er mye. Som en annen nevnte på forumet, så kan man få mye øl for 4.000 kroner. Dessuten kunne jeg kjøpt 5-6 flasker med god X.O. på tax-free. Derfor har jeg lyst til å gjøre mye research før jeg går til innkjøp av et nytt skjermkort.

 

Siden jeg skal kjøpe/bygge en ny PC hvor spill blir en viktig del, så spiller valget av skjermkort en meget viktig rolle.

 

Uansett så vil det bli en forbedring av det jeg har i dag:

:woot:

 

*****************************************************

 

System Mainboard

Manufacturer : Quality Design (QDI)

MP Support : No

Model : P5I430HX-T2 Frontier BIOS V1.5 03/25/97

BIOS ID : 03/25/97-i430HX-NS306-2A59FQ1CC-00

System Chipset : Intel Triton 430HX Chipset

 

System Chipset

Model : Intel Corporation 82439HX 430HX System Controller Rev 3 - Dual CPU Support

Bus(es) : ISA PCI USB

L2 External Cache : 256kB pipeline-burst write-back

Max FSB Speed / Max Memory Speed : 1x 66MHz / 1x 66MHz

 

Logical/Chipset Memory Banks

Bank 0 Setting : 32MB EDO 7-3-3-3R 6-3-3-3W

Bank 1 Setting : 32MB EDO 7-3-3-3R 6-3-3-3W

Bank 2 Setting : 32MB EDO 7-3-3-3R 6-3-3-3W

Bank 3 Setting : 32MB EDO 7-3-3-3R 6-3-3-3W

 

 

Processor(s)

Model : Intel® Pentium® MMX

Co-Processor (FPU) : Built-in

Speed : 199MHz

Performance Rating : PR199 (estimated)

Type : Standard

Packaging : Socket 7 PGA

Generation : 5th (5x86)

Model Information : P55C Pentium MMX 166-233 2.8V

Revision/Stepping : 4 / 3 (0)

Stepping Mask : (m)xB1

Core Voltage Rating : 2.800V

 

Video Adapter

Model : ATI Technologies Inc. 3D RAGE II PCI

Total Memory : 1MB (1MB Video)

Texture Memory : 1MB

Video Chipset : ATI 3D RAGE II (GT-B1S2)

RAMDAC Chipset : ATI Internal DAC

Video BIOS : 113-37903-101

VGA Compatible : No

 

Current Video Mode

Video Mode : 1024x768 16M+ TrueColour (32-bit)

Refresh Rate : 100Hz

Virtual Desktop Size : 1024x768

Lenke til kommentar
Jeg skal oppgradere PC'en fra 200MHz til 2.6GHz 800MHz FSB (og kommer nok til å merke litt forskjell?)

 

I den forbindelse må jeg skifte ut ALLE komponenter i PC'en. Deriblant skjermkort. Den PC'en jeg har nå var bra når jeg spilte Quake i 1997, men holder ikke til de aller nyeste spillene. (Eller de i dette årtusen)

 

Jeg lurer på å skaffe meg et "Sapphire Radeon 9700PRO AIW 128MB DDR"

På komplett.no selger de det for 3.795,-.

Er det et bra skjermkort som kommer til å vare lenge?

Bråker kortet mye?

 

Er det noen andre skjermkort jeg bør tenke på å kjøpe? (Til under 4.000 kroner)

 

 

Fra 200 Mhz til 2800 Mhz :-?

 

Helt ærlig ;)

Siden du har hatt "bare" en 200 Mhz inntill nå burde ikke "ta helt av" når det gjelder kjøp av nye komponenter ,,, ja husk alt nytt bråke masse og er forholdsvis "uprøvd" ,,, ja maskinene er ikke som i "gamle" dager

da man slapp masse vifter å støy...

 

Så og drive på med en slik handel som du gjør nå er ikke noe smart verken for lommeboka du eller maskinens stabilitet/støy OSV...

 

Ja skal du være på den sikre siden kjøpe du deg ett fjorårets/"årets" toppsystem

til halvparten av prisen og spare 50% av pengene dine :)

Ja du tape ikke mere enn kanskje 20% ytelse med "det nest beste"

men sikreste :)

plussene er mindre støy og utprøvd utstyr som funker :D

 

Ja det vil "sparke" så kraftig uansett att du vil få sjokk når du byttet system...

 

her er mitt forslag til ett topp system:

 

Asus A7V8X-X Hovedkort Socket A DDR LAN

- VIAKT400, ATA/133, ATX, USB2.0, 8X AGP 663,-

 

AMD Athlon XP2200+ 1.8 GHz 266 MHz bus

- Socket A (Thoroughbred) prosessor 754,-

[yter som en P4 2,2 Ghz eller bedre]

 

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB CL2.5

- 32M*8/8chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) 305,-

 

Sapphire Radeon 9100 Atlantis 64MB DDR

- AGP, ATI 9100, DVI-D, TV-Out, Retail 654,-

 

Samsung IDE ATA133 80GB 5400RPM

- SpinPoint V80 8,9ms 773,-

 

Pluss ett Rimelig -Tec Midi tower ATX 6021CMD, Silver

- Value Line, m/300W AMD/P4 til 341,-

 

 

PS: Priser hentet fra http://www.komplett.no

 

Tilsammen ca 3500,- kr :D får hele maskina ;)

 

Så mangle du bare eventuell CD-rom/brenner/DVD

ett par kabinettvifter og en CPUkjøler :)

[koster deg ca 500-1000,- kr tilsammen]

 

Så her har du den fete AMD XP 2200 med 80 Giggert hardisk , 256 MB merkeram , Dødskjapt og fett grafikkort [har D selv]

og ett Asushovedkort som er kjent for sin stabilitet ;)

 

Hva mere kan man ønske seg ... :yes:

Hele maskina får +- 4000 kr :roll:

 

Så lytt til ett godt råd...

 

Løp å kjøp ,,, heheheh 8)

Lenke til kommentar

Hva med å kjøpe et ati9500 fra psdata som kan modes til 9700? Og overklokkes. Dette kortet koster under 1500,- Jeg får 5337 mhz i 3dmark 2003! Det er mye mere enn det du får med et 9700 pro kort! ati9800 får 5469 3dmark! Så det kan nesten måle seg med et kort som er nesten 3 ganger dyrere :lol:

Lenke til kommentar
Jeg kommer til å bruke kortet mye til spilling, men samtidig vil jeg også ha tilgang til andre muligheter. Foreløpelig har jeg kun en 19" ViewSonic E790 skjerm med analog tilkobling, men jeg har også lyst til å investere i en 21" for å kunne kjøre 2 skjermer. Da får jeg utnyttet DVI og dessuten å spille i 1200x1600 oppløsning på 21"

 

Om du skal kjøre dual skjermer så bør du vite at r9700pro AIW bare har en DVI utgang og ingen analoge utganger for skjerm, følger med overgang til DVI -> analog.

Lenke til kommentar
Jeg skal oppgradere PC'en fra 200MHz til 2.6GHz 800MHz FSB (og kommer nok til å merke litt forskjell?)

 

I den forbindelse må jeg skifte ut ALLE komponenter i PC'en. Deriblant skjermkort. Den PC'en jeg har nå var bra når jeg spilte Quake i 1997, men holder ikke til de aller nyeste spillene. (Eller de i dette årtusen)

 

Jeg lurer på å skaffe meg et "Sapphire Radeon 9700PRO AIW 128MB DDR"

På komplett.no selger de det for 3.795,-.

Er det et bra skjermkort som kommer til å vare lenge?

Bråker kortet mye?

 

Er det noen andre skjermkort jeg bør tenke på å kjøpe? (Til under 4.000 kroner)

 

 

Fra 200 Mhz til 2800 Mhz :-?

 

Helt ærlig ;)

Siden du har hatt "bare" en 200 Mhz inntill nå burde ikke "ta helt av" når det gjelder kjøp av nye komponenter ,,, ja husk alt nytt bråke masse og er forholdsvis "uprøvd" ,,, ja maskinene er ikke som i "gamle" dager

da man slapp masse vifter å støy...

 

Så og drive på med en slik handel som du gjør nå er ikke noe smart verken for lommeboka du eller maskinens stabilitet/støy OSV...

 

Helt enig med QTC, såfremt du ikke har arvet 100000 kr, så er det å kaste pengene rett ut av vinduet å kjøpe en toppspekket PC når du har klart deg med en 200MHz i en stund.

 

En fornuftig kombinasjon av pris/ytelse finner du på Dinside. Der sammenligner de tilbud fra flere forhandlere hver måned, f.eks. ser man på hva man får for 10000 kr.

 

Det går fint an å kjøpe disse oppsettene uten skjerm (hvis du har det fra før), se f.eks. på Komplett kampanjetilbud.

Lenke til kommentar
Problemet er vel bråket fra den.

 

Må bare nevne at R9800Pro bråker ikke i det hele tatt, jeg hører ingen forskjell fra mitt nylig kastrerte GeForce2 GTS.... Husk at 9800 skal være litt mindre bråkete enn 9700 (som heller ikke bråker)

 

Dessuten har Radeon 9800 Pro nettopp krøpet under 4000kr grensa, så det burde være et godt kjøp for deg, jeg er iallefall meget fornøyd :D

 

EDIT: www.multicom.no har 9800 Pro på lager til kr 3995 (9stk igjen kl 00:05)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...