Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hvor mye er normal hevelse


cruzader

Anbefalte innlegg

klarte flink som jeg er vrikke foten på vei til bussen i dag, svei som et helvete men fikk stablet meg på beina og gått videre så jeg rakk bussen.

når jeg nå har fått kommet meg på jobb og ser på foten er ankelen nesten dobbel av normal size, kjennes ut som bare veske som har samlet seg når jeg tar på.

forsvinner dette av "seg selv" med noen timer eller burde jeg vurdere lege og en støttebandasje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
klarte flink som jeg er vrikke foten på vei til bussen i dag, svei som et helvete men fikk stablet meg på beina og gått videre så jeg rakk bussen.

når jeg nå har fått kommet meg på jobb og ser på foten er ankelen nesten dobbel av normal size, kjennes ut som bare veske som har samlet seg når jeg tar på.

forsvinner dette av "seg selv" med noen timer eller burde jeg vurdere lege og en støttebandasje?

 

legg på støttebandasje og bruk is for å få ned hevelsen.

Lenke til kommentar

Beklager å ødelegge for deg, men antageligvis har du som du sier fått deg en skikkelig overtråkk. Behandlingen mot dette må gies før hevelsen inntrer for å være effektiv. Etter at du først har fått hevelse går den ikke ned med bruk av is eller støttebandasje. Is vil til en viss grad virke smertelindrende. Den eneste måten å bli bra igjen er å ta tiden til hjelp. og antagelig vil det ta mellom 2-5 uker før foten er normal avhengig av hvor kraftig overtråkken var. Det beste du kan gjøre er å gi foten mest mulig ro, og heve den over hjertehøyde når du sitter i sofaen/ligger i senga. Støttebandasje kan være en ide når du må belaste foten for å hindre ny overtråkk, og stabilisere skaden

Lenke til kommentar

Son h@n over også nevner: Neste gang dette skjer, vær "rask" med å heve foten og evt. legge på is. Hevelse er en av de fire prosessene som skjer ved en inflammatorisk tilstand (rødt, varmt, hevelse, smerte). Iom. at inflammasjonen i denne situasjonen er overdrevent, kan man redusere denne prosessen ved feks å heve beinet for å senke blodtrykket i foten.

 

Good luck!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...