Gå til innhold

[Løst]Hvilken Fedora ?


Atiks

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er arkitekturene på prosessorene

Kort og grovt fortalt, i386 er 32bits og x86_64 er 64bits. ppc står for powerpc

 

Vil anbefale i386 selvom du har en 64bits prosessor, er ikke alle programmer som funker veldig godt i 64bit linux distoro enda, flash bla

 

Men ang anbefalingen så er det en stund siden jeg sjekka

 

Og velger du 32bit(i386) så er du følsom for Y2K38 :)

Lenke til kommentar

Har kjørt Fedora x64 i godt over ett år nå, har ikke hatt problemer med noen av de programmene jeg benytter. Flash fungerer også fint, Adobe har også sluppet en prerelease utgave av flash eller du kan bruke 32bit utgaven med ndiswrapper. Jeg bruker prerelease utgaven og har ikke hatt noe å utsette på den, som jeg kan huske.

 

Når du skal installere og sette opp Fedora, så er denne siden ganske nyttig: Personal Fedora 11 Installation Guide.

 

Powerpc er en prosessor arkitektur (wikipedia). For oss vanlig dødlige så er det kun i386 og x64 som vil være av interesse. Så har du en 64bits prosessor og 4+ GB med ram så ville jeg valgt x64, har du mindre enn 4GB med ram (og ikke planer om å sette inn mer) så har du trolig lite å hente med 64 bit, selv om prosessoren støtter det. Har du kun en 32 bit prosessor så har du kun ett alternativ ;)

Lenke til kommentar

at 64-bit applikasjoner er mindre stabile enn 32-bit applikasjoner er FUD. 64-bit har vært overlegen 32-bit i ytelse i snart ti år, og i stabilitet har 99% av applikasjonene vært likeverdige - 100% i de siste årene. videre er det verdt å merke seg at dersom man av en eller annen bisarr grunn ønsker benytte 32-bit programmer (kanskje utvikleren kun har laget 32-bit varianter, for å ta et eksempel) så kan man det. det kalles multilib, og brukes av alle operativsystemer som ikke hører hjemme på 1800-tallet. multilib lar 32-bit applikasjoner kjøre som om de var "hjemme", i.e. i et 32-bits miljø.

 

videre vil jeg korrigere på dem som sier at man må bruke et 64-bit operativsystem for å få mer enn 4GB RAM, noe som ikke er FUD - men noe langt verre, nemlig BS. fra og med kjerne 2.3.23 kan en benytte PAE og få opp til 64gb RAM, noe som jeg vil tro er langt mer enn du noen gang kommer til å ha på din nåværende maskin.

Endret av aarolilja
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...