Gå til innhold

[Løst]Ubuntu 9.10 starter ikke etter installering, feilmelding i GRUB

Anbefalte innlegg

Skrevet

Installerte ubuntu 9.10 i går, men etter installasjonen var ferdig og jeg restartet så fikk jeg denne feilmeldingen i GRUB:

error: no such device: (en lang kode med tall og bokstaver fra a-f, tror det er et navn på harddisken)

Noen som kan hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Boot med LiveCD og se om du kan fikse Grub derfra. Det kan være greit å bruke /dev/sdXY (der X er en bokstav a-z og Y et et tall fra 0-9) i stedet for UUID som Ubuntu bruker som default. UUID har nemlig en tendens til å bli forandret innimellom.

Skrevet (endret)

Jeg kjorer live-CDen, hva skal jeg gjore?. Virker ikke som kommandoene fra her fungerer. Og jeg finner ikke den konfigurasjonsfilen jeg har brukt i tidligere versjoner.

Er UUID den lange koden?

Edit. Den lange koden var en UUID ja.

Endret av -TuX-
Skrevet

Ubuntu har skiftet fra grub til grub2, og konfigurasjonen er dermed blitt annerledes. Jeg har ikke satt meg helt inn i grub2 enda, så jeg er ikke helt sikker på om du skal forandre noen filer, eller om det holder å bare kjøre et verktøy. Verktøyet skal nemlig kunne oppdage hvilke operativsystemer som ligger på disken, men jeg vet ikke hvor godt det fungerer.

Du burde i hvert fall montere disken (det har du sikkert allerede gjort), og få grub-mkconfig til å lage en grub.cfg i /boot/grub-mappen på disken som skal boote. Jeg er litt usikker på hvor godt det gjøres fra en LiveCD siden den kanskje tar utgangspunkt i sine egne konfigurasjonsfiler (konfigurasjonsfilene i grub2 er /etc/default/grub og i mappen /etc/grub.d/) i stedet for konfigurasjonsfilene på den faktiske harddisken din.

Skrevet

Takker for svar.

Det eneste operativsystemet som er paa pc-en er Ubuntu 9.10. Jeg provde dualboot med 8.10 forst, men jeg fikk feilmeldingen der. Derfor reinstallerte jeg 9.10 og valgte aa bruke hele disken, det hjalp desverre ikke.

Skal forsoke det du sa etter jeg har spist.

Skrevet (endret)

Fikk denne meldingen

ubuntu@ubuntu:/media/UUID-en til disken$  sudo /usr/sbin/grub-mkconfig
grub-probe: error: cannot find a device for /.

edit.

Eventuelt kan du se på StartUp Manager.
Kan ikke installere noe fra live-CDen Endret av -TuX-
Skrevet

Ok. Da kan fu redigere grub.cfg manuelt som en nødløsning slik at du i hvert fall får bootet riktig system før du kjører grub-mkconfig.

I /media/[uuid]/boot/grub/ finner du grub.cfg. Den likner litt på gamle menu.lst, så det skal ikke være så vanskelig å redigere den. Den begynner med noe drit i begynnelsen, og så kommer du til følgende litt lenger nede:

### BEGIN /etc/grub.d/10_linux ###
menuentry "Ubuntu, Linux 2.6.31-14-generic" {
	recordfail=1
	if [ -n ${have_grubenv} ]; then save_env recordfail; fi
set quiet=1
insmod ext2
set root=(hd0,1)
search --no-floppy --fs-uuid --set a8ece3fb-7174-4f7f-a7bd-09ae2842022b
linux	/boot/vmlinuz-2.6.31-14-generic root=UUID=a8ece3fb-7174-4f7f-a7bd-09ae2842022b ro   quiet splash
initrd	/boot/initrd.img-2.6.31-14-generic
}
menuentry "Ubuntu, Linux 2.6.31-14-generic (recovery mode)" {
	recordfail=1
	if [ -n ${have_grubenv} ]; then save_env recordfail; fi
insmod ext2
set root=(hd0,1)
search --no-floppy --fs-uuid --set a8ece3fb-7174-4f7f-a7bd-09ae2842022b
linux	/boot/vmlinuz-2.6.31-14-generic root=UUID=a8ece3fb-7174-4f7f-a7bd-09ae2842022b ro single 
initrd	/boot/initrd.img-2.6.31-14-generic
}
### END /etc/grub.d/10_linux ###

Der kan du i første omgang se om begge uuid'ene er riktige, og hvis de ikke er det kan du bytte til riktig.

Hvis det ikke fungerer kan du forsøke å skrive om til /dev/sda1, men da vet jeg ikke helt hva du skal gjøre med search-linjen.

Skrevet (endret)

Det bør være den riktige som kommer opp som monteringsnavn.

Ellers kan du dobbeltsjekke det med:

ls /dev/disk/by-uuid

Edit: Enda enklere er (men fungerer ikke uten sudo):

sudo blkid

Endret av endrebjo
Skrevet (endret)

Her er det noen som har fikset det med å fjerne search-linjen i grub.cfg. Du kan forsøke det samme selv.

Edit: Og innlegg #10 der sørger for at search-linjen ikke kommer tilbake ved kjerneoppdatering og slikt.

Endret av endrebjo
Skrevet

Klarer ikke aa lagre endringene jeg gjor i grub.cfg, faar denne feilmeldingen

You are trying to save the file on a read-only disk. Please check that you typed the location correctly and try again.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...