Gå til innhold

Hjelp til valg av deler for en venn.

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en venn som har tenkt til å kjøpe seg ny pc nå.

Han trenger det meste untatt skriver, skjerm og høytalere.

Har prøvd å sette sammen noen deler på komplett, og lurer på hva dere syns om dette oppsettet, tror jeg har fått med det meste, men er litt usikker på om alle delene støtter windows 7 pro 64-bit.

Summen som er satt opp på denna lista er egentlig litt for høy, så vi vil ikke ha den noe høyere, hehe.

Maskinen skal brukes mest til surfing og ellers vanlig hjemmebruk, men han ville også ha muligheten til å spille noen spill (han har også PS3, så det er den som er første prioritet når det gjelder spill, men så er det jo enkelte ganger det er spill som kun finnes til pc også da).

Delene er satt sammen hos Komplett, og dere finner handlekurven her!

Videoannonse
Annonse

Skjønner.

Men han er også litt sånn at han vil ha en maskin som holder lenge ;)

Han har fra før en Compaq p3 som han bruker litt innimellom (til eldre spill osv) som han er ganske fornøyd med.

Han har vel hatt den i rundt 10 år, og bare gjort noen små oppgraderinger som større disk og mer ram.

Ellers har han også en nyere bærbar pc som brukes til mer dagligdagse ting ;)

Men som sagt, maskinen skal ikke brukes til så veldig hardcore gaming, men om den drar noen spill så er det jo bare fint.

Og han driver vel ikke så veldig mye med foto redigering.

Så det er jo en maskin som skal brukes til nett, overføring av bilder, musikk osv.. Så han ville ihvertfall ha rudnt 1tb disk.

Utfra hva det du nå sier burde det da ikke være prioritet på iallefall ha direct x11 støtte, kommer flere titler med det, og uten direct x 11 støtte vil han jo ikke kunne dra nytte av det, dette samt endel funksjoner mircrosoft skryter på seg for direct x 11, i såfall bør du iallefall skifte til radeon 5770.

Jeg har satt opp et forslag fra Amentio som jeg tror passer bra, OS mangler, men det får du kjøpt på Elkjøp eller lignende. AMD Quad 620 er en liten gullgruve spør du meg.

Handlekurven Vis alltid handlekurven når du kjøper et produkt

Kabinett:

Arctic Cooling Silentum T2 Eco 80, retail (PC-ST2E-AC-01) 41 777,- 777,-

Skjermkort:

PALIT GTS250 Green Edtion (HDMI, DVI) HDMI, DVI (NE3TS25NFHD52) 9 786,- 786,-

Prosessor:

AMD INTL ATHLON QUAD CORE 620 AM3 4.0 2MB 65NM 95W 2600MHZ PIB (ADX620WFGIBOX) 844 739,- 739,-

Hovedkort(mATX er greit):

ASUS MK Asus M4A785T-MAM3/ ATX/ 785G micro-ATX (M4A785T-M) 60 621,- 621,-

Minne:

KINGSTON Valueram/ 4GB 1333MHz DDR3 CL9 DIMM KIT (KVR1333D3N9K2/4G) 166 718,- 718,-

Nettverkskort:

SMC EZ CONNECT G 54MBPS WLS USB 2.0 ADPT (SMCWUSB-G) 164 139,- 139,-

DVD:

LG DVDRW 22X SATA bulk s/w (GH22NS50.AUAU50B) 10 197,- 197,-

Kortleser:

KINGSTON USB 2.0 HI-SPEED 19-IN-1 MEDIA READER (FCR-HS219/1) 315 92,- 92,-

Mus/tastatur:

LOGITECH Logitech® Wireless Desktop MK300 KB Layout Pan-Nordic (920-001650) 641 353,- 353,-

Harddisk:

WESTERN DIGITAL 1000 GIGABYTE(1TB) SATA DESKTOP STORAGE 7200 RPM 32MB CACHE (WD10EADS) 4193 590,- 590,-

Totalt (inkl. mva): 5 012,-

Endret av jornboss

Jørn 620 er et lite unikum, men nå har det seg slik at selv Phenom II 955 går for under 1200 hos mulitcom, så det er rom i massevis for den innefor budsjettet, selv om utfra det han bestriver av bruk er litt bortkasta med så vass cpu, dog mener jeg fortsatt at dirext x 11 bør være med i for av radeon 5770. Dette da det over åra som kommer vil komme mange spill for det. Og er surt å ikke ha det, siden dette muligens blir en maskin som blir stående uppgradert i flere år.

Jørn 620 er et lite unikum, men nå har det seg slik at selv Phenom II 955 går for under 1200 hos mulitcom, så det er rom i massevis for den innefor budsjettet, selv om utfra det han bestriver av bruk er litt bortkasta med så vass cpu, dog mener jeg fortsatt at dirext x 11 bør være med i for av radeon 5770. Dette da det over åra som kommer vil komme mange spill for det. Og er surt å ikke ha det, siden dette muligens blir en maskin som blir stående uppgradert i flere år.

Jeg er enig i DirectX11 kan være ok. Istedenfor oppgradering av CPU tror jeg kanskje at jeg ville lagt inn en SSD - noe som er ok å ha og gir et godt løft i mange applikasjoner.

Jo SSD ville nok vært den best oppgraderingen, hehe og så kan de med selv i7 965 som er uten SSD missunne han en relativt mer responsive rigg :)

PS

Har du forresten sedd noen tester med CF med de rimelige korta som støtter Crossfire, men andre spor er x4, er jo kun en 100 lapp ekstra for mulighet for cf, men blir båndbredden for liten, er det ikke det så vil de være meget gode budsjettkort.

Endret av Osse
Jo SSD ville nok vært den best oppgraderingen, hehe og så kan de med selv i7 965 som er uten SSD missunne han en relativt mer responsive rigg :)

PS

Har du forresten sedd noen tester med CF med de rimelige korta som støtter Crossfire, men andre spor er x4, er jo kun en 100 lapp ekstra for mulighet for cf, men blir båndbredden for liten, er det ikke det så vil de være meget gode budsjettkort.

Jeg er usikker på det, men HD5770 er fantastisk i CF mode (her med X58). Ikke like bra i alle spill, men det slår HD5850. Derfor er det veldig lurt å kjøpe et hovedkort med støtte for CF når en kjøper nytt i dag og setter inn feks et stk HD5770 - i tilfelle man får behov/lyst på bedre ytelse.

anandtech har fastslått at med 4870 så taper en 2-5% ytelse med 8x8, 5770 yter omtrent likt med 4870, litt under, men har som sagt ikke sedd noen plasser hvor mye en taper når andre pce e spor er x4.

Jeg har sjekket litt og tror at 16/8 og selv 8/8 er ok, men 16/4 gir et tap på 20-30%. Det er jo ikke sikkert det gjelder de absolutt siste kortene, men frem til nå har det vært en sannhet. x4 skal en helst velge bort.

hvis 16/4 ga 20%-30% på tidligere kort, så er de enketlig uaktuell som kort for anbefaling for crossfire, dette fordi nissen her på forumet har konstatert et framdrop på 18% med 5870 i crossfire fra 16x18 vs 8x8 og ballock på et annet forum kom frem til 11% framedrop mellom 16x16 og 8x8, dette i crysis.

Tapet vil bli større dess vassere grafikkort en har i crossfire. Nå er jo ikke 5770 av de vasseste så skulle gjeren ha sedd 16/8 vs 16//4 konfigurasjon her. Helst sammen med athlon II 435 eller tisvarende, vi snakker tross alt budsjettkofigarasjon her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...