Gå til innhold

Hvordan måle kondisjons progresjon?


Anbefalte innlegg

Om en to måneders tid skal vi utføre en såkalt "bleep test" på skolen... Har for anledningen bestemt meg for å starte opp med et 4x4 intervallprogram for å pynte litt på resultatet ( :p ) og undrer; hva er en fin måte for å måle min progresjon innen okygenopptak/utholdenhet underveis?

 

Har en pulsklokke, og det første som slår meg er at jeg kan jogge en fast rute nå og litt lengre frem i tid for å så sammenligne faktorer som velvære underveis, gjennomstnittspuls, maxpuls og tid. Men det finnes kanskje bedre måter å gjøre dette på? Er det "indikatorer" som er verdt notere seg fra hver treningsøkt for å måle fremskritt? Hvordan måler du din fremdrift innen kondisjonstrening?

 

Er ny til kondisjonstrening og jeg gjør dette utav ren nysgjerrighet, det kan være morsomt/en god motivator å se om kroppen min faktisk forbedrer seg!

Takk :w00t:

Endret av ERI91
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Altså, du kan jo velge å ta ein et utsnitt av muskelfibrene dine før du begynner 2månders treningen og etter, for å finne ut nøyaktig antall kapillærer rundt hvert fiber, men det blir å ta hele kaka spør du meg. Du kan heller utnytte pulsklokka enda litt mer, spesielt hvis du løper 4x4:

- Da ville jeg i tillegg funnet ut hvor fort pulsen faller ned for hver pause - finne ut hvor fort du innhenter deg.

- Løp også 4x4 på en løpebane, for da blir det lettere å måle strekningen

- Oppgi alle resultatene i et oversiktlig treningsprogram

- Finn terskelverdien din(der det er full likevekt mellom produksjon og eliminasjon av melkesyre) og sammenlign denne hver 3/4. uke

 

Har du med alt dette så vil jeg mene at du ganske lett kan overvåke kroppens progresjon under utholdenhetstreningen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...