Gå til innhold

[Løst]Fakturatjeneste


Anbefalte innlegg

Lekte litt med denne jeg, siden jeg ikke har laget noen PDF-filer tidligere.

 

Dette burde iallefall kunne fungere som et utgangspunkt for deg å se hvordan fakturaen skal lages/designes.

 

http://footnote.co.nr/faktura

 

Når du trykker Last ned PDF, så skal den vises inline in browseren eller lastes ned og åpnes i en PDF-leser. Du velger om du skal ha faktura bakgrunn eller ikke med avkrysningsboksen, men jeg har scannet inn en faktura og ikke fjernet blankett nummer så fakturaen er ugyldig. Derfor bør man ikke hake av den boksen og skrive ut på fakturaark.

 

Koden er veldig enkel, og jeg har prøvd å forklare litt med kommentarer i output.php som tar seg av å produsere PDF-fila.

 

plasseringen av tekstboksene ved hjelp av FPDF var litt vanskelig å få til i begynnelsen, og det er ikke sikkert jeg har gjort det helt slik som det var tenkt, men bruk manualen på fpdf.org.

 

index.php er bare et skjema som husker verdiene som du har skrevet inn ved hjelp av sessions.

 

TODO:

  • Har ikke lagt inn muligheten for å skrive inn betalingsinformasjon istedet for KID
  • Bør kunne legge inn en logo
  • Mulighet for å legge inn bedriftsdata etc på fakturaen
  • Spesifisere arbeidet som er gjort
  • Mulighet for å registrere seg som bruker
  • Lagre register over kunder
  • bla bla bla masse mer

koden ligger her:

http://footnote.co.nr/faktura/faktura.zip

(fakturabakgrunnen er over 2MB så fikk ikke lastet den opp hit)

 

a4pf6a.jpg

Forhåndsvisning av faktura, fra localhost (hvor jeg har installert gs og ImageMagick)

Denne delen er ikke med i koden jeg har lagt ut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg er trøtt og sliten, men har du ikke bommet endel der footnote? "Avsender" i skjemaet man fyller ut blir den som mottar fakturaen (ergo pengekravet) mens "Mottager" blir "Betal til". :p

 

Mottager av en faktura er jo personen som er skyldig penger.. Er vel greit å ikke sende ut en haug fakturaer med seg selv som skyldner? ;)

 

Dessuten må det legges inn fakturagrunnlag, ellers er dette bare en giroblankett og det er ikke gyldig grunnlag for innkrevning av penger. En giro (nederste, gule delen av en faktura) uten fakturagrunnlag (teksten over giroen, som spesifiserer hva man betaler for) kan fint ignoreres og utsender har ingen verdens ting han/hun skulle ha sagt.

 

Ellers, det så jo pent ut! :thumbup: Fjern gjerne blankettnummer fra den innskannede fakturaen du bruker og gi brukeren mulighet til å fylle ut dette selv utifra innkjøpte ark eller blankettnummer-"blokker".

Lenke til kommentar

@PlastBox: Godt observert, hehe, la ikke merke til det. Men så er det ikke jeg som utvikler en online fakturatjeneste :) Bør nok bytte om avsender og mottaker i utskriften av PDFen, før dette går i produksjon!

 

Ellers er det bare for trådstarter og legge til kommentarene i TODO lista til prosjektet sitt!

 

Edit 1:

Er dette forsøk nummer 2 på dette?:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=936680

Går vist ikke så raskt med dette prosjektet...

 

Edit 2:

Oppdaterte filene slik at det er rett avsender og mottaker.

Reduserte filstørrelsen på fakturabildet og fjernet blankettnumrene.

 

Til TODO-listen:

Såvidt jeg kunne se på en giro her så skal beløpet også være ført på kvitteringsdelen.

Endret av footnote
Lenke til kommentar
Et par ting til som må tenkes på:

 

- Fonten skal være OCR-B eller Courier (størrelse 12) på tallene som fylles ut.

- KID-nummer har et kontrollsiffer som må genereres, stikkord: modulo

 

Er dette forsøk nummer 2 på dette?:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=936680

 

Dette er forsøk nummer to.. hehe, første gang var det en som skulle hjelpe men så ble det plutselig stille og jeg glemte bort hele greia. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...