Gå til innhold

[Løst]Fakturatjeneste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da genererer siden en pdf-fil som du laster ned, så printer ut. Stemmer?

 

Noen som har erfaring på området, peke meg i riktig retning. Jeg har ikke programert på 4-5 år, og da gikk det så vidt i php. Og har nå fått iden om å lage en enkel side med denne tjenesten da dette er noe jeg trenger selv.

Lenke til kommentar

Du trenger strengt tatt ikke bry deg med pdf til å begynne med. Har sett litt på nettopp dette tidligere og selv om det absolutt er gjennomførbart er det litt å sette seg inn i for funksjonalitet som for det meste ikke er nødvendig.

 

Det jeg heller ville gjort var å scanne inn en giro og replikere utseende med css. "Tegne" fakturaen med DIV's, so to speak.

 

Hva mener du med "..cookies som husker konto som det skal betales til, navn på firma osv."? Er ikke dette giroer (fakturaer) du skal sende ut, der mottager alltid vil være deg/ditt firma? Du kan jo tross alt ikke skrive ut giroer eller fakturaer i andre's navn..

 

Dersom du heller tenkte på mottager, penger, ol. er dette "per-user" info og brukerinfo bør ligge i en database (dersom det er f.eks. en webshop dette er til). Husk forresten også å studere reglene for utsending av faktura om det er dette du skal! Du må faktisk gå til innkjøp av faktura-ark med påskrevede, gyldige blankettnummer og ha med en full spesifikasjon på hva du faktisk skal ha betalt for (eks. timer*timepris, produkt/pakke, osv.). Følger du ikke reglene for utsending av faktura kan du ikke gjøre annet enn å håpe på at mottager er dum eller seriøs nok til å faktisk betale, for du har ingen krav på pengene dine om.. vel.. kravet (fakturaen) ikke er gyldig (logisk nok, eh :p )

Endret av PlastBox
Lenke til kommentar
Du trenger strengt tatt ikke bry deg med pdf til å begynne med. Har sett litt på nettopp dette tidligere og selv om det absolutt er gjennomførbart er det litt å sette seg inn i for funksjonalitet som for det meste ikke er nødvendig.

 

Det jeg heller ville gjort var å scanne inn en giro og replikere utseende med css. "Tegne" fakturaen med DIV's, so to speak.

 

Hva mener du med "..cookies som husker konto som det skal betales til, navn på firma osv."? Er ikke dette giroer (fakturaer) du skal sende ut, der mottager alltid vil være deg/ditt firma? Du kan jo tross alt ikke skrive ut giroer eller fakturaer i andre's navn..

 

Dersom du heller tenkte på mottager, penger, ol. er dette "per-user" info og brukerinfo bør ligge i en database (dersom det er f.eks. en webshop dette er til). Husk forresten også å studere reglene for utsending av faktura om det er dette du skal! Du må faktisk gå til innkjøp av faktura-ark med påskrevede, gyldige blankettnummer og ha med en full spesifikasjon på hva du faktisk skal ha betalt for (eks. timer*timepris, produkt/pakke, osv.). Følger du ikke reglene for utsending av faktura kan du ikke gjøre annet enn å håpe på at mottager er dum eller seriøs nok til å faktisk betale, for du har ingen krav på pengene dine om.. vel.. kravet (fakturaen) ikke er gyldig (logisk nok, eh :p )

 

Jeg bruker ferdig laget gul giro med blankett nummer og alt er på stell. All info som trengs blir printet på.

 

Det jeg mener med cookies er. Føste gang du bruker siden kan du skrive inn ditt firma navn og konto det skal betales inn til deg på. Slik at man slipper å skrive dette inn hver gang, men også en funksjon som enkelt fjerner cookiene om du skulle forandre kontonr eller firma navn.

 

Det man kun trenger å føre på da er dato, forfall, navn på kunden, evnt lage et enkelt kunde register., osv.

 

Denne tjenesten er noe jeg lager i forbinnelse med min onkels firma, og han sender ut 100 giro i året. Derfor vil jeg bare lage en simpel tjeneste forløpig som kanskje etter hvert kan videre utvikles. Og det vil være en gratis tjeneste andre også kan benytte seg av. :)

Lenke til kommentar

Ah, I see.. Må først bare si at jeg ikke er fan av bruk av cookies, men det virker som den enkleste løsningen her tross alt. Du kan enkelt og greit legge følgende kode i bake.php:

 

<?php
if(!empty($_POST))
{
$validcookies = array('name', 'account');
foreach($_POST as $key => $value)
{
	if(in_array($key, $validcookies))
	{
		setcookie($key, $value);
	}
}
header('Location: bake.php');
}
else
{
echo '<form action="bake.php" method="post">
Firma: <input type="text" name="name" value="'.$_COOKIE['name'].'" /><br />
Konto: <input type="text" name="account" value="'.$_COOKIE['account'].'" /><br />
<input type="submit" value="lagre" />
</form>'."\r\n";
}
?>

 

 

Tillate cookie-navn er spesifisert i arrayet $validcookies og disse må stemme over ens med navnene i formen, i.e.:

 

<input type="text" name="name" value="'.$_COOKIE['name'].'" />

 

Så må du sette inn $_COOKIE['name'], $_COOKIE['account'] og evt. andre verdier du vil lagre på denne måten inn på rett sted på giroen.

Endret av PlastBox
Lenke til kommentar

Bruker ferdig trykte så det er ingen problem. :)

 

Hvis noen har lyst å hjelpe meg med litt koder å slikt til siden så hadde jeg satt stor pris på dette, som sakt skal det være en tjeneste alle kan benytte seg av gratis. Derfor vil jeg helst ikke bruke penger på å utvikle siden da jeg ikke får noe igjen for det.

 

Trenger også et enkelt og fint design, ingenting fansy men noe som sier: Simpelt og seriøst. Og kanskje en fin logo som sier dinGiro og passer inn i designet.

Lenke til kommentar

www.fakturo.no virket jo genialt! :)

 

Hadde håpet noen kunne laget en enkel kode som jeg kan ta utgangspunkt i. Slik at jeg kan begynne litt lettere. Er litt vanskelig når man blir henvist til en side å ikke helt vet hva man skal gjøre. Er villig til å betale, men håper jo noen er greie med pris da jeg selv vil at denne tjenesten skal være gratis for alle. :)

Lenke til kommentar
Du lager en faktura i excel og henter inndata med powershell og får powershell til å

legge inn verdiene i de cellene de skal være i og vips har du ett script som gjør hele jobben.

 

Joda, Excel er fint og flott for folk som skal føre personlig regnskap eller gamle damer med datakortet som anser MS Office og enkle Excel-formler som det ypperste innen datateknologi. ;P Hehe

 

Trådstarter ville dog ha en online tjeneste som var enklest mulig for hvem som helst å bruke og et Excel-ark er ikke akkurat det jeg anser som en god løsning for en public tjeneste. =P

Lenke til kommentar

Syns dette virket som en fin idé. Dette bør kunne la seg ordne med relativt enkle php-konstruksjoner. Jeg ville nok heller gått for en aldri så liten databaseløsning, fremfor å styre med cookies, med simpel login og lagring av kunder (det er vel relativt vanlig for "små" bedrifter å ha faste kunder).

 

Hva angår design anbefaler jeg http://templates.arcsin.se/ . Her finner man gode templates som er gratis. Man kan også betale litt å få profesjonelle templates. Om man kan litt CSS/HTML er det relativt enkelt å endre litt på disse for å få et bra design.

 

Lykke til med prosjektet :)

Endret av Schlesien
Lenke til kommentar
Du lager en faktura i excel og henter inndata med powershell og får powershell til å

legge inn verdiene i de cellene de skal være i og vips har du ett script som gjør hele jobben.

 

Joda, Excel er fint og flott for folk som skal føre personlig regnskap eller gamle damer med datakortet som anser MS Office og enkle Excel-formler som det ypperste innen datateknologi. ;P Hehe

 

Trådstarter ville dog ha en online tjeneste som var enklest mulig for hvem som helst å bruke og et Excel-ark er ikke akkurat det jeg anser som en god løsning for en public tjeneste. =P

 

Gjør du dette med powershell så trenger ikke bruker røre excel. powershell gjør alt for deg til og med printer det ut. Eneste powershell trenger er det som skal stå på fakturaen som pris kunde dato kid osv.

 

Jeg snakket om powershell ikke excel.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal det være en onlinetjeneste? Han trengte en fakturatjeneste.

Slik jeg ser det så vil dette virke ypperlig til hans formål.

 

Syns bare du skal trekke deg fra samtalen, VD. Trådstarter spør for det første spesifikt om en online tjeneste. Kan ikke fatte og begripe hvorfor du anbefaler en én-brukerløsning med et Excel-ark og et script når han rimelig spesifikt ber om hjelp til en online fler-brukerløsning..

 

Om du var på restaurant og noen spurte deg om hjelp til å velge en god vin, hadde samtalen gått sånn her..? :p

Han: "Unnskyld, er det noen vin du vil anbefale her?"

Du: "Hm.. bakt potet er godt!"

jeg: "Uhm.. han er ute etter en vin, hva skal han med en potet?"

Du: "Hvorfor skal det være drikke? En potet vil virke ypperlig til hans formål."

 

Right tool for the job, etc. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...