Gå til innhold

Upgrade-versjon på ny disk


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kjøpt meg W7 samt en ny HDD til det nye operativsystemet. Jeg kjører nå Vista på en HDD som skal kasseres når den nye kommer. Det har seg nå slik at jeg har kjøpt Upgrade-versjon av W7 og har med ett blitt veldig usikker på hvorvidt dette er gjennomførbart.

 

Opprinnelig antok jeg at oppgraderingsprosessen ville gå ut på en sammensmelting av lisensnøklene, men er det kanskje snarere slik at installasjonen må starte fra en Vista- eller XP-install, uansett om den skal være clean eller ikke?

 

Hadde vært fantastisk om noen kunne klaret opp i dette slik at jeg kunne forberedt meg på hva som må gjøres, eventuelt bare pustet lettet ut. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1165239

 

Men for å kunne ta en "lovlig" oppgradering må du starte installasjonen fra Vista ja.

Fra XP kan du også starte installasjonen, men da må du velge clean install uansett.

 

Trikset på Vista for å omgå dette var å installere vista to ganger, først en clean install, så en oppgradering startet fra første installasjonen. Du skriver selvsagt ikke inn produktnøkkelen under den første installasjonen.

 

Tror at dette vil funke på W7 også, men har ikke fått bekreftet det siden jeg ikke har tilgang på oppgraderingslisenser.

Lenke til kommentar
Vil det funke å installere Vista på den nye disken for å så starte en clean W7 install?

 

Men da hadde jeg heller installert W7 to ganger. En W7 installasjon tar ca 20-30 minutter maks, Vista bruker en del lengre tid enn dette.

Men har du god tid og kjeder deg, så kan du jo installere Vista først. Husk at du ikke trenger å aktivere den da, før du installerer W7. W7 krever ikke aktivert windows versjon fra før av.

Lenke til kommentar
Faller litt av her nå, problemet mitt er jo at jeg ikke vil installere med den gamle disken min i maskinen og jeg ikke får startet W7 installasjonen? Tror det er noe jeg roter med her!

 

Hadde dog vært brillefint å bare ta W7 to ganger, så slipper jeg finne Vista-CDen.

 

Du må inn i BIOS å velge at pcen skal starte fra DVD/CD-ROM, så starter du første installasjon fra Windows 7 platen. Velg egendefinert installasjon ( se nederst i den første posten her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1165239 ).

 

Når du så har installert W7 på den nye disken din, kan du jo prøve å aktivere den med lisensen du har. Trolig vil den si at du har en oppgraderingslisens og at du ikke får aktivert. Da starter du installasjon nr 2 fra W7 installasjonen du nettopp har gjort, velger oppgradering (igjen se nederst i førsteposten jeg linket til) og så oppgraderer du.

 

Etter oppgraderingen sletter du Windows.old mappen, og vips så har du en ren installasjon, som du da garantert får aktivert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...