Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var litt lite å gå på her med hva du har i tankene når du sier AD design.

Tenker du Server 2008 eller er det fortsatt 2003 som gjelder?

Er det selve mappestrukturen, brukernavn, sikkerhetsgrupper, group policy osv du vil ha tips om?

 

Med litt mer informasjon er det lettere å gi grundige og gode forslag.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg tar gjerne tips for alle de tingene du nevnte:

 

Men det var mappestrukturen jeg tenkte på, i tillegg til beste og mest hensiktsmessige måten å lage brukerstrukturen i AD.

 

Men mappestruktur, brukernavn, sikkerhetsgrupper, Group Policy er også veldig veldig bra å få tips om :-)

Lenke til kommentar

Skal ikke påstå at jeg har den nøyaktig beste måten å gjøre dette på men kan jo prøve å komme med noen tips.

 

Mappestrukturen til elevene kan feks bygges med utgangspunkt i klassetrinn eller når de startet på skolen. Den burde være slik at det er lett å holde oversikt over hvilke elever som går på skolen, og gjøre det lett å fjerne klasser når de slutter og opprette nye.

Lærerne vil vel som regel være der over lengre tid og kan fint samles i en gruppe alternativt inndeles etter avdelinger eller tilsvarende hvis slikt eksisterer.

 

Med brukernavn så er det letteste for å sikre unike brukernavn å bruke tallserier, da like navn gjerne vil forekomme. Men dette er en vurderingssak om hva man synes er best, kan også feks bruke både fornavn og etternavn eller en kombinasjon av bokstaver fra disse. En tallserie kan feks være e09xxx hvor e = elev, startet på skolen i 09 = 2009 også noen tall deretter for å skille elevene.

 

Dette kan kanskje hjelpe litt på vei hvertfall, har bygget AD strukturen for studentforeningen ved en høyskole så har litt erfaring på området.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

På bruket her kjører jeg med årstall elevene er født i som mappestruktur iom at den aldri skiftes og brukerne må ikke flyttes i ny gruppe hvert år sånn som jeg har sett en del andre må gjøre. f.eks førdt i 2000, ett lett regnestykke da så finner man ut hvilken klasse eleven går i.

 

sette de i klassetrinn, f.eks 1.klasse - da må de flyttes hvert eneste år og kan bli trøbbel med bytte av klasserom / mapping av skrivere og all slags små tullefeil oppstår. så det anbefales ikke.

 

brukernavn vil jeg heller ikke anbefale "avanserte" tall/bokstavkombinasjoner. iom at en 2.klassing gjerne ikke går rundt og husker på sånt selv om sys-adminen syns det er lett.

Så " fornavn.etternavn " er gjerne ypperlig. men dog, ett minus er om eleven skal ha skolemail og har " øæå " i navnet sitt, da de blir gjort om til oe,aa og ae, som også er vrient for en 2.klassing å forstå.

Lenke til kommentar
På bruket her kjører jeg med årstall elevene er født i som mappestruktur iom at den aldri skiftes og brukerne må ikke flyttes i ny gruppe hvert år sånn som jeg har sett en del andre må gjøre. f.eks førdt i 2000, ett lett regnestykke da så finner man ut hvilken klasse eleven går i.

 

sette de i klassetrinn, f.eks 1.klasse - da må de flyttes hvert eneste år og kan bli trøbbel med bytte av klasserom / mapping av skrivere og all slags små tullefeil oppstår. så det anbefales ikke.

For grunnskolen:

Eneste problemet her er de som er født sent på året og begynner et år for seint, og de som er født tidlig på året og begynner et år for tidlig. Jeg er personlig mer fan av å benytte året du begynner i 1.klasse.

Lenke til kommentar

FEIDE må implementeres før i slutten av 2010 i følge vedtaket til Kunnskapsdepartementets. Så er absolutt på tide å komme seg i gang med planleggingen hvis man ikke har tenkte FEIDE til nå.

 

Hovedargumentet til FEIDE er ikke sikkerhet, men enkelhet. Tenk selv hvor enkel hverdag du får når brukerne dine har samme brukernavn/passord på alle tjenestene de bruker.

 

Les litt igjennom kravene til FEIDE sånn at når du nå designer domenet ditt i dag. Så blir det en enklest mulig jobb når du bestemmer deg å gå for FEIDE så du slipper å redesigne alt om ett års tid.

Lenke til kommentar
FEIDE må implementeres før i slutten av 2010 i følge vedtaket til Kunnskapsdepartementets. Så er absolutt på tide å komme seg i gang med planleggingen hvis man ikke har tenkte FEIDE til nå.

Sitert fra www.feide.no;

Planen er at alle i Skole-Norge skal ha fått tilbud om en Feide-identitet fra sin skoleeier innen utgangen av 2010.
Målet er at alle skal være med innen utgangen av 2010.

Så at man implementere FEIDE innen 2010, blir vel kanskje å ta i litt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...