Gå til innhold

Hvilken netbook til mitt bruk?


Anbefalte innlegg

Hepp!

 

Jeg er da på jakt etter en ny bærbar. Min bruk innebærer surfing, lett fotoredigering i ny og ne, musikk og litt tekstbehandling.

 

Jeg ser på disse mini-PCene, men er en 10.1" stor nok til vanlig bruk? Frister jo med en slik liten en, samt lav pris (2500 ca), men finnes det andre alternativer?

 

Budsjett er ca 4000,- max - helst lavere.

 

Hva med Asus sine EEE? Hva velger man av 1005, 1008 og 1101? Har ikke behov for lang batteritid, men noen timer må man jo ha. Skal brukes mest i sofaen til litt casual surfing og mail utenom det nevnt over? Eller er HP sin nye med ION et bedre valg med 11.6" til 3690? http://www.netonnet.no/art/data/laptop/lap...8124595,3001%29

 

Jeg har ikke peil på netbook, men går utifra at man kan surfe kjapt på dem og gjøre enkle oppgaver uten at de svetter for mye?

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du bruke PCen mye utenfor huset ville jeg valgt en 10" da de veier mindre og er fysisk mindre.

 

Hvis du hovedsaklig bruker den hjemme vil du helst ha 11" eller 12", men da kan jo man nesten likegodt kjøpe en 15" for 4000 og få bedre ytelse / større skjerm.

 

HP sin ION netbook er absolutt fristende, prisen er ikke så gale og den ser bra ut. Men med mindre man bruker netbooken som primærmaskin ser jeg faktisk ikke poenget med ION. En så liten skjerm og tastatur er i minste laget å spille / se film på, har man et alternativ vil netbooken alltid være sistevalget til å se film / spille og gjøre andre tunge oppgaver. Eneste nytten jeg ser er egentlig ser i det er å bruke HDMI ut til å streame 1080p til TV.

 

Akkurat hvilken netbook du velger er mest opptil hva du liker, da de er svært like på speccs. Så å si alle har 160GB HD, Atom 270/280, 1GB RAM, XP Home etc.

 

Så må du ta stilling til hva du krever av skjermstørrelse,pris,batteritid, vekt, oppgraderingsmuligheter til RAM,om du vil ha Windows 7 og ION eller ikke.

Lenke til kommentar
Så en billig en til rett over 2000 duger til surfing og diverse. Fruen har en 15.4 til de gangene det skulle være bruk for det.

 

Hva med en Lenovo S12? Om maskinen skal brukes primært sett til surfing og epost hadde jeg gått for 12". Den ekstra oppløsningen er gull verd når man skal utforske Internett, hvem liker vel å scrolle horisontalt?  

 

Edit: Jaggu snek det seg inn en leif på det korte innlegget..

Endret av basip
Lenke til kommentar

Ingen dum maskin det heller. Har egentlig en oppfatning av at i det prissiktet der så spiller det egentlig liten rolle hvilken du velger. Stort sett alle har en Atom N270 på 1.6Ghz, 1GB minne (eller hukommelse som Apple liker å kalle det), 160GB disk og 1024x600 oppløsning. Helt kurant altså. 

 

Velg den leverandøren du har et godt forhold til, eller den som ser best ut. Velger Asus EEE 1008 er du på trygg grunn. 

 

Selv har jeg en Home Server fra Acer som bruker Atom N270 CPU, er overrasket over hvor bra den yter igrunn. 

 

Lenke til kommentar

Jeg hadde gått for PB Dot.

- Hakket hvassere CPU

- Litt bedre batteri

- Mulighet for å bygge ut minnet med 1 GB til

- Ser bedre ut?

 

LG X110 stiller på sin side med:

- Bittelitt høyere oppløsning.

 

Så de ekstra 300,- kan greit forsvares :)

Endret av basip
Lenke til kommentar
Jeg ser Acer leverer D250 nå med N280 og 1280x720 skjerm, samt win7 for 2999 på MPX. Bedre kjøp? Får den for det inkludert frakt.

 

Ser man det! Ser ikke ut som du trenger hjelp her, finner jo godbitene helt fint selv :) Win7 gjør seg meget bra på netbooks og denne har jo også oppløsningen som jeg maser etter. Mye for pengene!

 

Edit; et ankepunkt kan være batteritiden. Ikke at den er så veldig forskjellig fra PB dot, ei vet jeg heller hvor snill Win7 er kontra WinXP med batteriet.

Endret av basip
Lenke til kommentar
Jeg ser Acer leverer D250 nå med N280 og 1280x720 skjerm, samt win7 for 2999 på MPX. Bedre kjøp? Får den for det inkludert frakt.

 

Ser man det! Ser ikke ut som du trenger hjelp her, finner jo godbitene helt fint selv :) Win7 gjør seg meget bra på netbooks og denne har jo også oppløsningen som jeg maser etter. Mye for pengene!

 

Edit; et ankepunkt kan være batteritiden. Ikke at den er så veldig forskjellig fra PB dot, ei vet jeg heller hvor snill Win7 er kontra WinXP med batteriet.

 

Hmm, ja, men etter å ha kikket på nett så får man jo bærbare til 3300 med 15" skjerm osv... og jeg har ikke behov for å ha den "så liten", det er mer sjarmen med en søt liten sak som trekker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...