Gå til innhold

Omnia Hd eller Omnia 2?


Anbefalte innlegg

Har etterhvert snevret inn fokus på disse to Samsung mobilene. Prismessig synes de å ligge ganske likt,men jeg forstår det er forskjell på kamerapixel, og,kanskje ennå viktigere,-operativsystem. Hva er den største forskjell mellom disse? Egentlig hadde jeg bestemt meg for Omnia HD,men så leste jeg at Symbian visstnok er ganske knotete og tungvint. Selv har jeg ikke førstehåndskjennskap til hverken det ene eller andre operativsystem. Hva bør jeg legge avgjørende vekt på i denne sammenheng? Hva med å innstallere tilleggsprogrammer på disse? Er utvalget bra?

 

Er begge mobilene i handelen nå?

 

Takker for alle innspill!

 

vennlig hilsen

 

Dejavu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei, jeg står mellom de to samme mobilene. nå skal du huske på at piksler forteller bare hvor stort format en har tenkt å skrive ut bilder i. eks 5 megapiksler duger til alle utskrifter opp til A4 format.ellers trenger du ikke mer.

 

jeg har sett på begge telefonene i butikken, omnia 2 koster mellom 5400 på nett og opp til 6200 på bonus ekspert, sistnevnte kan du få betalingsutsettelse, jeg har tenkt å betale telefonen over 2-3 måneder, ellers blir det selvfølgelig dyrere.

 

omnia hd, har jeg hørt flere sliter med blandt annet e-post . den har heller ikke så imponerende batterilevetid som det er sakt den skal ha.

 

omnia hd er også veldi lang telefon, skjermen til omnia 2 er bredere men ikke fult så lang, da ser bildene mer naturlig ut., de fyller på en måte litt mer av skjermen.=)

jeg har lest flere negative omtaler om hd, om en er kresen da.

 

så jeg har nok bestemt meg for omnia 2.

Endret av acs79
Lenke til kommentar

Det negative med e-post på omnia hd (jeg har lest hvertfall) er at dette ikke blir satt opp automatisk. tok meg 5 min å ordne etter at jeg fikk min omnia hd for to dager siden, så ikke la det være avgjørende hvertfall..

 

Hadde en htc touch diamond 2 fra før (WinMo) og er veldig fornøyd med det jeg ser av symbian hittil. den største forskjellen jeg merker er at alt går mye raskere.. trenger ikke vente på at mobilen jobber med alt mulig.. men ting virker også litt simplere..

 

JEg stod foran samme valget som det du gjør nå, og det falt på omnia hd. veldig førnoyd så langt :)

Lenke til kommentar

Dejavu, kjøpt telefon nå..?

 

Jeg kan liste opp forskjellen.

 

Omnia II:

Windows OS

Resistiv skjerm (fordeler/ulemper:)

- Krever trykk

- Mindre fingerfølsom

- Tåler mindre

- Kan brukes med stylus

- Kan brukes med andre materialer, f.eks. hansker

Bedre skjermoppløsning (800x480)

Dårligere kamera

Raskere 800 mhz CPU, men mangler dedikert DSP prosessor

Begge har 3,7" skjerm, men II sin er bredere (bedre for andre oppgaver enn widescreen film)

Størrelsen: Ørlite bredere, men tynnere og kortere

Mangler DLNA

Oppgitt å ha bedre standbytid, dårligere taletid

Lavere SAR-verdi (høyest målte strålingsnivå)

2 Led flash

Mono ytre høyttaler

MicroSD slot sitter under bakdekselet

Mangler støvhette til 3,5 mm jack

 

 

 

Omnia HD:

Symbian OS

Kapasitiv skjerm (fordeler/ulemper:)

- Trenger kun berøring

- fingerfølsom

- Tåler mer

- Kan kun brukes med fingeren, ikke stylus, plekter eller hansker.

- Mulig med multitouch, men symbian støtter ikke dette, så det kan vi se langt etter.

Dårligere skjermoppløsning (640x360)

Bedre kamera

Svakere 600 mhz CPU, men har en dedikert 430 mhz DSP prosessor i tillegg.

Begge har 3,7" skjerm, men HD sin er lengre (bedre egnet for å se widescreen film)

Størrelsen: Ørlite smalere, men tykkere og lengre

Har DLNA

Oppgitt å ha bedre taletid, dårligere standbytid

Høyere SAR-verdi (høyest målte strålingsnivå)

1 Led flash

Stereo ytre høyttalere

MicroSD slot tilgjengelig på siden under støvhette

3,5 mm jack har støvhette

 

Så kommer jeg ikke på så mye mer.

 

Begge er veldig bra telefoner. Ser du på phonearena.com sine nettsider, er både Omnia HD (2.plass) og Omnia II (3.plass) på "Top balanced phones" bare slått av iphone 3GS. Omnia HD har 1. plass på "Top multimedia phones" og Omnia II har 2. plass på "Top business phones" Samsung lager knallbra telefoner.

 

åh.. Jeg glemte å nevne at jeg kjøpte omnia HD. Bedre kamera, DLNA, stereo høyttalere, og ikke minst, den har kapasitiv skjerm, ikke resistiv : p

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Må bare skyte inn en liten mening her..

 

Jeg gikk fra htc touch diamond 2 til omnia hd.

 

I sin test av omnia 2 sammenligner phonearena.com skjermen (trykkfølsomhet/brukervenlighet) til omnia 2 med touch diamond, og viss denne sammenligningen er riktig må jeg bare si at skjermen i omnia hd er av en helt annen klasse..

 

Jeg er klar over at det også er ulemper med kapasitive skjermer, men fy for en drøm å navigere på i forhold til diamond 2..

 

Når jeg kjøpte omnia hd var jeg veldig i tvil om det ble den eller omnia 2, men nå er jeg utrolig glad for at det ble slik det ble.. Jeg kan ikke tenke med å gå tilbake til resistiv. Det ville vært som å byne å se på tv i svart hvitt igjen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...