Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan koble en 1-polet lysbryter?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har koblet mange lysbrytere i mitt liv, men har aldri koblet en som ser ut som den nye jeg har kjøpt på Elkjøp!

 

- Dette er en 1-polet lysbryter.

 

De jeg er vant til å koble har 3 utganger under L B B, og 2 utganger oppe, to piler.

 

Den jeg nå skal koble har 2 utganger nede B B, og 2 utganger oppe, pil og L.

 

Hvordan i alle dager skal dette kobles?

- Håper det er noen som har litt mer peiling enn meg her inne! ;D

 

 

Hadde satt pris på fasiten i denne formen;

 

F.eks:

 

Kabel fra lampe - inn i lysbryter

BLÅ - B under

BRUN - B under

JORD - L oppe

 

Kabel fra lysbryter - til stikkontakt

BLÅ - B under

BRUN - Pil oppe

JORD - L oppe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! og velkommen til forumet!

Dette har du ikke lov til å gjøre selv, alt arbeid på del av den faste EL. installasjonen skal foretas av aut. el. entrepenør.

Ring din foretrukne elektriker!

 

Det er ihht retningslinjene for forumet ikke lov til å be om hjelp til lovbrudd, ei heller å oppfordre til lovbrudd (hjelpe den som ber) tråden strider derfor mot forumets retningslinjer!

 

Hvis du alikevel bestemmer deg for å gjøre dette selv, noe jeg definitivt fraråder deg. Ettersom du ikke har kunnskapene til å få det til å virke engang går jeg ut fra at du mangler både kunnskaper og instrumentene du trenger for å utføre sluttkontroll.

 

Med det sagt, vil jeg også slenge ut mitt standardsvar. Jeg vet det ikke hjelper deg mye, men jeg gjør et poeng av, å ikke hjelpe folk med ting de ikke har lov til. spesielt når de åpenbart har tatt seg vann over hodet.

 

 

Men pass i alle fall på:

 

1. slå av strømmen

2. sjekk at strømmen er av

3. dobbeltsjekk at strømmen er av

4. sørg for at strømen ikke kan slåes på mens du holder på.

5. vær nøye med avisolering (passe lengde)

6. vær nøye med tilskruing (moment)

7. gjør deg helt ferdig, og sett på alle avdekninger før du skrur på strømmen igjen.

 

edit: noen omformuleringer måtte til

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar
Hei! og velkommen til forumet! Dette har du ikke lov til å gjøre selv. Alt arbeid på del av den faste EL. installasjonen skal foretas av aut. el. entrepenør. Ring din foretrukne elektriker!

 

det er ihht retningslinjene for forumet ikke lov til å be om hjelp til lovbrudd, ei heller å oppfordre til lovbrudd (hjelpe den som ber) tråden strider derfor mot forumets retningslinjer!

 

 

Hvis du alikevel bestemmer deg for å gjøre dette selv, noe jeg definitivt fraråder deg, hvis du ikke får det til å virke engang, bør du definitivt ikke prøve!

 

Med det sagt, vil jeg også slenge ut mitt standardsvar. Jeg vet det ikke hjelper deg mye, men jeg gjør et poeng av, å ikke hjelpe folk med ting de ikke har lov til. spesielt når de åpenbart har tatt seg vann over hodet.

 

Jeg går ut fra at du bla. mangler kunnskaper og instrumentene du trenger for å utføre sluttkontroll.

 

 

Men pass i alle fall på:

 

1. slå av strømmen

2. sjekk at strømmen er av

3. dobbeltsjekk at strømmen er av

4. sørg for at strømen ikke kan slåes på mens du holder på.

5. vær nøye med avisolering (passe lengde)

6. vær nøye med tilskruing (moment)

7. gjør deg helt ferdig, og sett på alle avdekninger før du skrur på strømmen igjen.

 

 

Heisann jeg er elektrikker lærling og jeg vet det men finnes det lysbryter på elkjøp. skal du bruke den til bare lys ? Vis ja anbefaler jeg deg å kjøpe fra biltema med merke Elko. De er best. Jeg kan godt hjelpe deg å montere. Bor i Oslo

Lenke til kommentar
en liten OT corsa: får man elko brytere på biltema? vet man får det på Clas Ohloson, men har ikke sett det på tema

 

btw: så høres trådstarters beskrivelse av bryteren veldig ut som en elko enpolet bryter

 

Jeg så de hadde i på Alna i Oslo. Selv kjøpte jeg en men det var for 1 år siden. Også den bryteren trådstarter snakker om kan være elko men jeg har aldri sett elko hos elkjøp

Lenke til kommentar

hei !

slik skal du koble det

 

Kabel fra lampe - inn i lysbryter

BLÅ - B i siden

BRUN - trekant/pil

JORD - B i midten

 

Kabel fra lysbryter - til stikkontakt

BLÅ - B samme b som den andre

BRUN - L

JORD - sammen med den andre jord ledningen..

 

husk å skru av strømmen og vær nøye og pass på at det ikke stikker noe kopper på utsiden og at ningen andre ledninger har kontakt med hverandre enn de som skal det! lykke til :p

 

mhv Jørgen

Lenke til kommentar
hei !

slik skal du koble det

 

Kabel fra lampe - inn i lysbryter

BLÅ - B i siden

BRUN - trekant/pil

JORD - B i midten

 

Kabel fra lysbryter - til stikkontakt

BLÅ - B samme b som den andre

BRUN - L

JORD - sammen med den andre jord ledningen..

 

husk å skru av strømmen og vær nøye og pass på at det ikke stikker noe kopper på utsiden og at ningen andre ledninger har kontakt med hverandre enn de som skal det! lykke til :p

 

mhv Jørgen

 

Anbefaler at fagfolk eller de som vet det gjøre jobben. Strøm kan være livsfarlig

Lenke til kommentar
Dette har du ikke lov til å gjøre selv, alt arbeid på del av den faste EL. installasjonen skal foretas av aut. el. entrepenør.

Ring din foretrukne elektriker!

 

Det er ihht retningslinjene for forumet ikke lov til å be om hjelp til lovbrudd, ei heller å oppfordre til lovbrudd (hjelpe den som ber) tråden strider derfor mot forumets retningslinjer!

;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...