Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

hindre selvmord! hva kan gjøres?! raskt please!


Anbefalte innlegg

Det eneste som nytter, er å være kul over lengre tid (en blanding av å vise at det ikke går inn på en, ha selvironi og være litt frekk i kjeften tilbake på en spøkefull måte).

 

Om du bare prøver å forandre på det du blir mobbet for, vil utfallet være at du blir mobbet for noe annet. Det jeg synes var litt morsomt i ditt innlegg, var at du først spurte om han ble mobbet fordi han var nerd. Og når du fikk vite at grunnen var at han hadde dysleksi, foreslo du at løsningen var å nerde seg. Du ser ironien i det smile.gif

 

Hvordan vet du hva "det eneste som nytter" er? Det var et rimelig altvitende utsagn, synes jeg.

 

Dersom noen blir mobbet for noe så finnes det en hel drøss løsninger. Den beste av dem er å lære seg å ignorere tapere som må mobbe andre for å føle seg bedre selv. Om man ikke klarer det, ja, da sliter man (det å ikke la noe plage seg er en utrolig evne, beklageligvis er det få som prøver å benytte seg av den).

 

Og hvorfor er alle så optimistiske til en person som ved ett tidspunkt sa han ville ta livet av seg? Om han har fått dame er ikke det en permanent løsning i de fleste tilfeller! Det er godt mulig han faller enda hardere dersom dama dumper han, og hva gjør han da? Profesjonell hjelp er nok uansett det lureste alternativet her, selv om han føler seg bedre for øyeblikket. Depresjon er ikke noe som bare forsvinner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og hvorfor er alle så optimistiske til en person som ved ett tidspunkt sa han ville ta livet av seg? Om han har fått dame er ikke det en permanent løsning i de fleste tilfeller! Det er godt mulig han faller enda hardere dersom dama dumper han, og hva gjør han da? Profesjonell hjelp er nok uansett det lureste alternativet her, selv om han føler seg bedre for øyeblikket. Depresjon er ikke noe som bare forsvinner.

 

det er sant det.. men da jeg foreslo profesjonell hjelp, eller i det minste si det til en voksen/som vet mer om slikt, mente han at han var vant til å holde følelsene for seg selv og at han derfor kunne fortsette med det, noe jeg ikke er helt enig i da. men for øyeblikket da det ser ut som om han har en opptur, orker jeg ikke mase er på ham om det. det kan faktisk hende at den jenta han har funnet er bra for han og at hun kan hjelpe ham med å få slutt på mobbingen :)

men selvfølgelig er det jo en viss fare for at det ikke går så bra, men problemer kan jo ikke løses før de dukker opp... :)

Lenke til kommentar
Det eneste som nytter, er å være kul over lengre tid (en blanding av å vise at det ikke går inn på en, ha selvironi og være litt frekk i kjeften tilbake på en spøkefull måte).

Hvordan vet du hva "det eneste som nytter" er? Det var et rimelig altvitende utsagn, synes jeg.

 

Dersom noen blir mobbet for noe så finnes det en hel drøss løsninger. Den beste av dem er å lære seg å ignorere tapere som må mobbe andre for å føle seg bedre selv. Om man ikke klarer det, ja, da sliter man (det å ikke la noe plage seg er en utrolig evne, beklageligvis er det få som prøver å benytte seg av den).

Det jeg skrev der, er jo oppskriften på å ikke la seg plage. Noe annet som kan hjelpe, er å si i fra til autoritetene, men dette har vist seg å ikke alltid være like effektivt.

 

Det å bare late som en ikke hører det kan vel også hjelpe en gang i blant, men om det ikke slutter og en fortsatt føler det på innsiden er det ikke mye hjelp i.

Lenke til kommentar

Når han sier at det er best å holde følelsene sine for seg selv synes jeg du bør påpeke at det ikke virker som om det gir de helt store resultatene for han. Fyren vurderer jo tross alt å ta sitt egent liv. Om han ikke er villig til å søke profesjonell hjelp, kan du kanskje hjelpe han til å se problemene hans fra et litt annet perspektiv. Når man er deprimert tenker man ofte veldig urealistisk negativt, selv omring små problemer. Det skaper flere situasjoner som gjør én mer deprimert, og blir fort en ond sirkel. Den beste måten å bryte den på å forandre tankene, eller hvordan man tolker situasjonene som "trigger" depresjonen.

 

Det å ha et aktivt forhold til egne problemer og forsøke å finne løsninger er i seg selv gunstig ved depresjon. Det er fornuftig å skaffe seg generell kunnskap og informasjon om depresjon og behandling av depresjon. På denne måten kan man få et inntrykk av hva som virker styrkende eller hemmende i forhold til bedring. Det finnes mange gode selvhjelpsbøker. Et eksempel på dette er "Lykketyvene" av Berge og Repål. Å kontakte brukerstyrte organisasjoner kan være en positiv form for selvhjelp i forhold til depressive eller andre psykiske plager. Mental helse er et eksempel på en slik brukerstyrt organisasjon som har lokallag over store deler av Norge
Wikipedia.no

 

Mosjon er også veldig nyttig. Det sies at en spasertur på 30 minutter 5 gang om dagen har sterkere effekt enn tradisjonell antidepressiva. 5 ganger om dagen er så klart litt mer enn hva man kan forvente, men bare ha sørge for å være litt i aktivitet hver dag er gunstig.

 

Som det er sagt tidligere i tråden er det viktig at du tenker på deg selv også. Jeg ønsker han god bedring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...