Gå til innhold

Kjøpe nytt- hvilket skal jeg velge!?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg planlegger å kjøpe et nytt digikamera men har litt problemer å velge...

 

Tiltenkt bruksområde ...

Oy ... den var vanskelig. Jeg er i en drakamp mellom to ønsker inni hodet mitt: det ene ønsket vil ha mange knapper og valg jeg kan trykke og stille på. Det andre ønsket vil ha et lite lomme-kamera med en knapp på- så jeg kan dra det fram i en fart og ta ganske bra bilder.

 

Bakgrunn

Fra før av har jeg et Canon S10 kamera- som jeg er meget godt fornøyd med. Ulempene med kameraet er i hovedsak:

 

  • Dårlige bilder under lavt lysforhold

Elendig batterikapasitet

For stort til å ha i lommen (ikke kone-vennlig)

Penger er ikke det største issu'et- men jeg vil ha et kamera i prisklassen 3-5000 kroner.

 

Alternativer

De alternativene jeg har klart å komme opp med er som følger:

 

  • Canon Ixus 400 (negativt: batterikapasitet)

Casio Exilim EX-Z3 (noe billigere en Ixus 400, lengre batterikapasitet men 3 MPX i stedet for 4 ...)

Så ...

Hvilke kameraer har jeg å velge i bortsett fra disse? Er disse fornuftige valg? Jeg synes det er så mange ... like kameraer.. blir litt forvirret :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint for deg ...

men hvorfor?

 

Det er det jeg prøver å finne ut- hvorfor velge IXUS v3 framfor IXUS 400 eller Casio sitt kamera?

 

Virker som om V3 er en litt billigere versjon (har jo ikke samme oppløsning eller muligheter for manuelle valg) ...

Lenke til kommentar

Ta en titt på Samsung Digimax V4! Med EASY-modusen funker det som "pek-og-klikk"-kamera, men i andre modi kan du stille inn en rekke valg selv. Ja, også EASY-modusen kan du konfigurere etter egen smak på en del punkter.

 

Kjøpte dette kameraet i dag etter lengre tids jakt på nettet. Der kan du få det for drøyt kr 3.500, men jeg valgte lokal leverandør og betalte litt mer.

 

Har prøvd det litt innendørs i kveld etter å ha installert drivere og programvare på PC-en. Alt funket fint og bildene ser veldig fine ut. Autofokusen funker fint i vanlig rombelysning, noe som selv mye dyrere kameraer ikke takler.

 

For den som liker muligheten for videoopptak: Du kan om du vil fylle hele minnekortet med bilde og lyd. På mitt 128 Mb-kort blir det 11 min !!

 

Kameraet kan bruke 9 batterityper.

 

I morgen starter fotograferingen utendørs. Spent på resultatet.

Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på Casio Exilim EX-Z3, og hadde tenkt å kjøpe det...

 

Men, nå som jeg har lest testen av Nikon Coolpix 3100, fikk jeg litt lyst på det istedet.... :shrug: Men, det er jo litt mer klumpete, og bruker ikke slike oppladbare batterier som Exilim'en, med bra kapasitet... Bruker AA batterier... Dessuten følger det ikke med dockingstasjon... :roll:

 

Noen bra argumenter for å velge EX-Z3 fremfor Nikon Coolpix 3100? :roll: EX-Z3 ser jo litt mere "lekkert" ut da :)

Lenke til kommentar

Ser veldig interessant ut med det Samsung Digimax V4 kameraet.

 

De umiddelbare fordeler og bakdeler jeg ser:

 

Samsung Digimax V4

+ Opptak av video/audio bare begrenset av minnekapasiteten (veldig pluss!)

+ Timer finnes i 2 og 10 sek

+ Støtter masse rare batteriformat: 2 X AA alkaline,Lithium,Ni-Mn,Ni-Zn,Ni-MH,Ni-Cd batteries og medfølgende CR-V3 battery

- SD minnekort er dyrere.

+ Billigere enn ixus (3574 iflg. akam.no http://pris.akam.no/vis_produkt.php?product_id=2704)

+ for vekt men minus for størrelsen

Størrelse: 105.5 X 54.6 X 38 mm (165g + batteri og minnekort.)

 

Canon IXUS 400

 

- tusen kroner dyrere i følge innlegg over... fant ikke kameraet på komplett eller ps data (4490 iflg. akam.no http://pris.akam.no/vis_produkt.php?product_id=521)

+ for størrelsen men minus for vekt.

Størrelse: 87,0 x 57,0 x 27,8 mm (185g + batteri og minnekort)

 

 

Vanskelig å velge nå ... :(

 

Men hvis ikke komplett.no selger det ... tror dere de tar det inn på bestilling?

[/b]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...