Gå til innhold

Hvilken Linux bør man velge?


Atiks

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ubuntu eller kubuntu er nok greiest å bynne med ja.

 

når det gjelder wine så støtter det noen spill greit=tilnærmelsevis lik windows, andre spill funker men dårligere enn i windows medan andre igen ikke funker i det hele tatt,eller med MYE styr om de i det hele tatt funker.

 

burde nesten sjekke dine favoritt-spill på wine innen du hiver deg på linux :)

http://appdb.winehq.org/

Lenke til kommentar

Om du vil ha noe som ligner Windows for å gjøre overgangen lettere, er kanskje Linux Mint tingen.

 

Jeg er i samme situasjone som deg (tror jeg) og la inn Mint igår. Ser veldig bra ut hittil :)

 

Skulle bare ønske det var mulig å gjøre alt via vindu-program slik som Windows. Først da blir Linux en reell konkurrent. Når "vanlige" folk ikke blir skremt av å måtte kjøre kode for å gjøre helt vanlige ting.

Lenke til kommentar
Av alle Linux-distroane eg har prøvd, likar eg Fedora best. Den liknar meir på Windows enn Ubuntu gjer(om det har noko å seie).

Liker også Fedora best :)

 

KDE generelt ligner jo en del på Windows, så alle distroer med KDE vil jo ligne litt på Windows (i utseende).

 

Mitt forslag er (K)Ubuntu, fordi det er mye brukt og lett å finne hjelp til.

 

Og "alt" kan fint gjøres via GUI, er bare mye raskere å bruke terminalen i mange tilfeller.

 

Mye lettere å bare si f.eks "sudo apt-get install firefox" enn "System -> Administration -> Synaptic Package Manager -> søk "firefox" -> huk av -> apply" når man gir hjelp.

 

Det som er vanskelig og folk blir skremt av er når man skal ha noe som ikke ligger i pakkebrønnen eller er i pakkeformat (deb/rpm). Lett å miste tålmodigheten når man sitter med en tarball og ikke helt vet hva man skal gjøre (og gjerne mangler mange nødvendige filer i tillegg) :)

Lenke til kommentar

Vel, ett ekempel er jo å mounte disker. Prøvde å gjøre dette med psydm, men det fungerte ikke skikkelig. Av en grunn mikset den mellom diskene mine så sda1 og sdb1 ble samme partisjon, og jeg kunne dermed ikke mounte den ene.

 

Er det noen grunn til at NTFS-partisjoner ikke blir mountet automatisk? Det hadde vært mye enklere om det ble gjort.

 

Greit at det er enkelt å gjøre dette om man vet hvordan, men problemet for det store flertallet er at man ikke vet hvordan man gjør slike små filleting som er gjort "for deg" i Windows.

Lenke til kommentar

jeg har NTFS-3G installert i tilleg til noen andre hjelpeprogrammer,og da mounter jeg xp systemdisk og en lagringsdisk,begge ntfs, nå er dette i openSuSE da, lenge siden jeg brukte noe annet.

 

og det er ikke en kommandolinje å se for disse, GUI hele veien :D

 

så for meg kan jeg stille på hvor det ska mountes,om det ska ske automatiskt,med skriving eller kun lese etc, fortsatt med gui :)

 

i unntakstilfeller trenges det muligens ekstra tiltak som å legge in noe i fstab,men det er meget sjeldent det trenges.

Lenke til kommentar
Er det noen grunn til at NTFS-partisjoner ikke blir mountet automatisk? Det hadde vært mye enklere om det ble gjort.

 

Greit at det er enkelt å gjøre dette om man vet hvordan, men problemet for det store flertallet er at man ikke vet hvordan man gjør slike små filleting som er gjort "for deg" i Windows.

Det blir gjort. Nå formaterte jeg ledig partisjon som jeg tenkte å installere Windows 7 på senere. Etter formatering gikk jeg til "Places" og fant 51 gig partisjon som ble automatisert mountet.

 

Noe mer du lurer på?

Lenke til kommentar
Flott at det ble gjort hos deg. Det har ikke skjedd her. Men muligens fordi du formarte disken gjennom Linux, mens min har vært i Windows og har et lass med filer derfra?

Det har så klart ingen ting å si. Det er nok trolig fordi du tenkte vanskelig og rota til med alt mulig av programmer og metoder for å montere den. Prøv med en live-CD av Ubuntu og se om du finner Windows-partisjonen der.

Lenke til kommentar
Er det noen grunn til at NTFS-partisjoner ikke blir mountet automatisk? Det hadde vært mye enklere om det ble gjort.

 

Har aldri hatt det problemet. Sist jeg hadde noe problemer med NTFS var da NTFS-3G var i beta. Det eneste problemet jeg har hatt som ligner var med et SD kort som ikke mountet automatisk, noe jeg delvis løste ved å bl.a endre i fstab.

 

 

Håper du finner en løsning på problemet ditt! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...