Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Acer DØD etter fail BIOS flash + fjernet batteriet


Anbefalte innlegg

Har en Acer Aspire 5100.

 

- Skulle oppdatere BIOS isted. Bootet opp i freeDOS og kjørte flashe-programmet. Det gikk greit helt til siste biten - da stod det bom stille og intenting skjedde.

 

- Jeg holdt inne Powerknapp for å kvele jævelskapen i en kald død, men ingenting skjedde - ytterst merkelig.

 

- Jeg ble tvunget til å dra ut strømledning og fjerne batteriet rett ut.

 

- Nå vil den ikke slå seg på igjen i det hele tatt. HELT dau.

 

- Hva i granskauen gjør jeg nå? Har mye erfaring med feilsøking og mekking, men dette er jo fullstendig ulogisk på trynet - maskinen er klinisk død uansett hva jeg gjør med av/på knapp, gir den ufortjente hvilepauser og prøver kombinasjoner av ut med batteri, hold powerknapp i 45sek osv.

 

- Helvete så forbannet en kan bli på slikt tåpelig oppførsel og tull.

 

- Hva kan jeg gjøre videre? :(

 

(Noen kan kanskje si at jeg har meg selv å takke siden Acer er et forbannet DRITTMERKE som suger på oppdateringer og support, og dermed BIOS,.. men kjøpte den ikke ny)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett den. Men problemet er at jeg ikke får gjennomført det engang

 

1. first download the attached zip file and unzip it.

2. burn the extracted disc image to disc using nero.

3. place the newly burned cd into your laptop cd drive tray

4. remove the battery and power cord.

5. press and hold FN and ESC keep pressed and insert power cord and then press the power on button

6. your notebook should power up but without any display.

7. you should see the cd/dvd drive activity light blinking as it reads from the recovery disc.

8. if all is well your laptop should power itself down after about 2 minutes

9. once it has powered down remove the power cord and wait about five minutes.

10. finally insert your battery and power cord and power up your laptop in the normal way.

 

Men jeg får ikke skrudd på maskinen på steg 5.

Den er stein død. Ingen reaksjon når jeg trykker inn powerknappen i det hele tatt.

Lurer på om det kan ha skjedd når jeg måtte fjerne batteriet kaldt når bios updaten hadde låst seg. Men det hele er jo isåfall for dumt mtp design, så jeg kan liksom ikke tro det.

Lenke til kommentar

Jeg fikk merke på samme måte som deg at Acers BIOS-oppdateringer virkelig suger så det holder. Gjorde det samme som deg, vel, jeg gjorde det i Windows for sikkerhets skyld. Har aldri hatt problemer med bios-flash noen gang før, og det har blitt en del. 2 ganger har jeg vært ute å kjøre, med bad bios-brikke osv, men jeg har klart også dette.

 

Acers maskin klarte jeg ikke. Det er bare å gjenbruke det som en kan av hardware... :(

Jeg måtte kjøpe ny maskin, og ikke var det til meg selv heller :(

Lenke til kommentar
- Hva kan jeg gjøre videre? :(

 

Det er mulig å kjøpe ny Biosbrikke, lett å bytte hvis den står i sokkel.

Jeg har skiftet to ganger på mine PC'er, den ene trang jeg den riktig nok ikke, klarte å recover bios. Koster ca USD 30.-

Du finner mer om det her: http://www.badflash.com/orderbiosinstr.html

 

Han har/hadde en samarbeidspartner i Nedeland.

Endret av reiras
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...