Gå til innhold

Hvordan bli kvitt magen?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Syns magen begynner å bli litt stor, og lurte på om noen har noen gode tips til hvordan å få fjernet den?

Det største problemet er at allt fettet legger seg på magen, magen er stor, men ribbena vises når jeg går i bar overkropp.

 

Er 14 år

Vekt: mellom 55 og 60

Høyde: 160-165 cm

 

 

 

Frokost: 0900-0930 : en brødskive med div pålegg, mest nugatti

Lunch: 1115-1150: 2-5 boller + 0,5l litago/brus

Middag: 1645-1715 : Potet, gulrot, div tilbehør. (pølse, fiskepinner...)

Kvelds: 2230-2330 : brødskive med nugatti/youghurt/nudla

(nattmat: 0030-0200 : youghurt, kjeks, (det jeg finner)

 

 

Vet at jeg legger på meg en god del med det kostholdet jeg har, man har liksom aldri funnet ut beste måten å endre det på, eller beste måten å bli kvitt fettet på.

 

Så det jeg lurer på er:

- Hva burde jeg spise?

- Hvordan burde jeg trene?

 

(treningsstudio er ikke aktuelt)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For kosthold, les denne spesielt fra side 13:

 

https://www.tn.no/assets/media/DRIVKRAFT_nr2_09_LR.pdf

 

Når det gjelder trening så sier du at treningsstudio er uaktuelt. Betyr det at du ikke ønsker styrketrening? Går fint å trene hjemme. Trenger ikke allverdens utstyr heller, bare bruke egen vekt.

 

Ellers ville jeg anbefalt å finne en fin tursti på ca. 5-10 km og gå den i rask gange hver dag. Hvis du ønsker å jogge kan du jo bytte på det bare ikke jogg hver dag pga slitasje..

 

Kosthold er viktigst, få orden på det, samtidig som du tar i bruk forbrenningsaktiviteter som f.eks gåturer..

 

Men for all del, ha tålmodighet. Det er en livstilsforandring du trenger og da kommer kommer resultatene, men de vises over tid...

Lenke til kommentar

Er ikke så veldig vanskelig å skjønne at du begynner å få litt mage når man ser på det kostholdet der.

 

Frokost: bytt ut nugattien med kjøttpålegg, eventuelt bytt ut alt med havregryn.

 

Lunsj: Både boller og brus er no-go, så bytt alt med frukt og et par brødskiver med kjøttpålegg.

 

Middag: Be de hjemme fokusere på sunnere mat.

 

Kvelds: Spis den tidligere, og bytt youghurt'en med mager kesam eller cottage cheese. Dropp nudler og brødskive med nugatti. Du trenger proteiner på kvelden, minst mulig karbs.

 

DROPP nattmaten.

 

Veldig forenklet, men du skjønner tegninga.

 

Jogg 3 ganger i uka. <- forenklet det også.

Lenke til kommentar

Hvitost er ok, så lenge du legger 1 lag av det og ikke 2-3. Altså akkurat så det dekker skiven. Men det er ekstra kalorier i det, så jeg anbefaler for eksempel røkt kalkunskinke, den har veldig lavt kaloriinnhold, nesten bare proteiner og smaker fortreffelig. På den kan du godt ha agurk/paprika eller andre grønnsaker, men IKKE topp det med en desj majones, da har du ødelagt hele poenget. Om du ønsker noe annet enn kjøttpålegg, vil jeg anbefale en lightversjon av en smøreost, for eksempel philadelphia light, i et tynt lag. Her kan du også fint legge til paprika e.l. uten smakskrasj.

 

Mitt tips til deg er å prøve å lese litt på etikettene på matvarene du spiser. Gjør deg kjent med dine vanlige pålegg, slik som ost og nugatti, og se på hvor mange kalorier(ofte "kcal" på pakken) per 100g/100ml disse inneholder. Så kan du bare begynne å utforske kjøleskapet/butikkhyllene for å finne ting du liker som har et lavere kaloriinnhold enn disse. Det burde ikke være så vanskelig. Da vil du for eksempel se hvor mye av den tidligere nevnte kalkunskinken du potensielt kunne spist før du kom opp på samme nivå som et lag nugatti:)

 

Ellers er tips nummer èn å bytte ut colaflaska og bollen med frukt. For en halv liter cola kan du for eksempel spise ca. 6 epler, så du får mye mer metthetsfølelse for kaloriene der.

 

Vil bare avslutte med å understreke viktigheten av å trene kardio (på folkemunne: kondistrening, altså slikt som jogging eller rask gange/sykling) HVER DAG, i minst 30 minutter, og som tidligere nevnt, å kutte ut nattmaten. Gjør det til en regel at du spiser ditt siste måltid for dagen 2-3 timer før du skal sovne.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Har hørt mye forskjellig når det kommer til dette, men har ikke sjekket mye vitenskap selv. Det jeg dog har inntrykk av er at man har funnet ut at jogging blir en del av den daglige metabolismen uansett, og derfor har det ikke noe å si.

 

Når det er sagt, vil jeg utdype to spesielle preferanser:

 

-Mange foretrekker å trene om morgenen, før frokost. Dette er fordi du etter en lang natts søvn har brukt opp blodsukkeret ditt og er klar for påfyll, og dermed tvinger kroppen din til å forbruke fettreserver direkte uten å måtte tømme blodet ditt "manuelt" ved jogging først. Jeg har selv prøvd dette, men for meg fungerer det ikke av to hovedårsaker: For det første er jeg et b-menneske, og har vanskelig med å få det til å passe inn i hverdagen. For det andre, og det som er viktigst, er at jeg personlig føler jeg har for lite blodsukker igjen til å fungere optimalt, og dermed ødelegger poenget. Jeg kjenner at etter rundt et kvarter blir jeg slapp og må senke tempoet, så da har det ikke så mye å si lengre at jeg kanskje forbrenner fett litt mer effektivt.

 

-Andre, meg inkludert, foretrekker å jogge som en avslutning på dagen. Dette har fordelen at du tømmer blodsukkerlagrene før du legger deg, med andre ord vil du ikke gå i overskudd om natten og produsere fett. For det andre hjelper det deg å sovne, og for det tredje er det kjekt å time dusjen til kvelden, da det er godt å legge seg nydusjet;)

 

Men som sagt, i følge det jeg har hørt om vitenskapens utforskning av dette området er det opp til dine egne preferanser.

Lenke til kommentar

Når jeg begynte å trene endra jeg til noe ala dette:

 

Frokost:

2.5 DL yoghurt med 4-korn musli

 

Lunsj:

2 Knekkebrød med ost/leverpostei

 

Formiddagsmat før trening:

50 gram havregryn med melk og en halv banan

 

Etter trening / middag:

Vegetarmat eller fisk på dager med kondisjon og kjøttmat som pasta/kylling filèt eller lignende på styrkedager

 

Kveldsmat:

Brødskiver med enten makrell, leverpostei, gulost med paprika (som du nevnte selv) eller andre ting med lavt fettinnhold.

 

Med det kostholdet kombinert med hyppig trening så har jeg rast ned ca 20 kilo på 7 måneder.

Lenke til kommentar

Å bli kvitt magen er veldig enkelt..... og veldig vanskelig. Du må ha et ønske om det, og være villig til å ofre litt.

 

Jeg gikk ned 10 kilo fra desember i fjor til mai i år. Fra 72 til 62. Dette gjorde jeg uten fancy trening eller store kostholdsendringer. Jeg kuttet ut brus, potetgull, snop osv på hverdager. Begynte å trente i snitt 2-3 dager i uken. Ca 30 min hver økt. Mest sykling, men også jogging.

 

Fettet rant ikke av, men jeg konstaterte at jeg var noen gram lettere hver gang jeg veide meg.

 

 

 

Ps: Ønsker du litt mere kontroll, kan du begynne å telle kalorier. Les pakningsvedlegg, og vei maten. Litt pes i starten å sette seg inn i, men det fører ofte til litt mer bevissthet om hva du putter i deg.

 

Dette setter du opp mot resultatene fra denne : http://www.kalorikalkulator.no/

Endret av jaymz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Frokost: 0900-0930 : en brødskive med div pålegg, mest nugatti

Lunch: 1115-1150: 2-5 boller + 0,5l litago/brus

Middag: 1645-1715 : Potet, gulrot, div tilbehør. (pølse, fiskepinner...)

Kvelds: 2230-2330 : brødskive med nugatti/youghurt/nudla

(nattmat: 0030-0200 : youghurt, kjeks, (det jeg finner)

Dropp Nugatti.

 

Boller og brus er ekstremt lite aktuelt.

 

Nudler er ikke spesielt sunt.

 

Ikke spis mellom 24:00 og 06:00.

 

Vet at jeg legger på meg en god del med det kostholdet jeg har, man har liksom aldri funnet ut beste måten å endre det på, eller beste måten å bli kvitt fettet på.

Best er å gjøre det gradvis. Begynn for Guds skyld med å kutte ut brus og boller :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...