Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye kan du ha på et bilbatteri?


sonand

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er en gjeng som har kjøpt oss russebil. Vi har planer om å ha en Xbox 360 kobla til en 22" PC-skjerm. Dette skal vi ha en omformer fra 12V til 230V som skal kobles på batteriet og gi 600W. Dette burde holde. Vi skal også koble en bilforsterker på batteriet. Vil batteriet takle dette fint? Tror det er et bra batteri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hvor mye kan dynamoen generere ?

 

Enkelt å regne ut effekt i batteriet.

 

Se påstemplet Ah (ampertimer).

 

12V*xxAh = tilgjengelig Wh

 

altså wattimer.

 

Husk at du er heldig om du får ut 50% av kapasiteten. Et blybatteri (bil) skal aldri utlades tomt, da er det ødelagt.

 

Husk at batteriet må kunne lades, ofte står det like dårlig til med denne delen av prosessen på gamle biler som selve batteriet :p

 

Et nytt batteri i backup er uansett en billig forsikring. Ha alltid med et fulladet batteri og det er bare å bytte dersom du uheldigvis har kjørt det ene tomt. Du får alltid start på bilen ;)

Dog på russetreff er det vel alltid noen som har startkabler.

Lenke til kommentar
Takk skal du ha for gode råd:)

 

Paralelkoble to batterier og kjøpe dere en Ctek lader 7000. Jeg kjører russebuss hvert år og Ctek 24V laderen min gir nok strøm etter ca 10 minutter.

En lader er en must for russebil.

I 2004 brukte vi Viking ca 10 ganger, totalprisen ble 12,000 kroner.

Lenke til kommentar

Hvor skal de få strøm fra på treff?

 

Det beste hadde vært å ha to batterier med skillekrets, slik at begge batteriene blir ladet samtidig, mens kun det batteriet som blir belastet blir utlada. Skal man parallellkoble to batterier uten skillekrets bør disse være identiske. Det går jo også an å skaffe seg et lite aggregat også.

Lenke til kommentar

Takk for god respons. Vi har et agregat på taket, men alt av anlegg og datamaskin er koblet til dette, så de forrige eigerene sa at vi ikke burde koble til noe mer, da det ville bli overbelastet. Har no sjekka ka Ah som sto på batteriet, og fant fort ut at vi har to batterier:) Fant ikke ut korleis dei var kobla saman. Men på hvert batteri sto det 95Ah. 12V*95Ah= 1140Wh i følge formelen som eg fekk av et innlegg. Men kan dette ganges med 2? Eller avhenger det av hvordan batteriene er koblet?

Lenke til kommentar

Dersom det er 12 volt (mål) er de parallellkoblet. Og du kan gange med 2.

Dersom det er 24 volt er de seriekoblet. Og du kan også gange med to siden 24V = 2*12V

 

Merk: Er det skillebryter/krets som skiller batteriene fra hverande, f.eks et forbruk og et start vil du bare ha et batteri tilgjengelig. (Thats the point)

 

 

Men ta å undersøk litt med aggregatet, det har sikkert en plate som viser effekt ut, summer alle laster på det og se hvor mye du har å gå på ;)

 

Som du sikker selv forstår, du får ikke mange timer med 600W fra batterier.

Lenke til kommentar
Takk for god respons. Vi har et agregat på taket, men alt av anlegg og datamaskin er koblet til dette, så de forrige eigerene sa at vi ikke burde koble til noe mer, da det ville bli overbelastet. Har no sjekka ka Ah som sto på batteriet, og fant fort ut at vi har to batterier:) Fant ikke ut korleis dei var kobla saman. Men på hvert batteri sto det 95Ah. 12V*95Ah= 1140Wh i følge formelen som eg fekk av et innlegg. Men kan dette ganges med 2? Eller avhenger det av hvordan batteriene er koblet?

 

De er paralellkoblet. + til + og - til -. Seriekobling er + til - og - til + og da blir det 24Volt.

Lenke til kommentar
Dersom det er 12 volt (mål) er de parallellkoblet. Og du kan gange med 2.

Dersom det er 24 volt er de seriekoblet. Og du kan også gange med to siden 24V = 2*12V

 

 

Siden det er Ah du svarer på, vil jeg pressisere at det du skriver om 24 V er feil. Man får ikke øket Ah-tall om man seriekobler to like batterier.

Lenke til kommentar
Dersom det er 12 volt (mål) er de parallellkoblet. Og du kan gange med 2.

Dersom det er 24 volt er de seriekoblet. Og du kan også gange med to siden 24V = 2*12V

 

 

Siden det er Ah du svarer på, vil jeg pressisere at det du skriver om 24 V er feil. Man får ikke øket Ah-tall om man seriekobler to like batterier.

 

Siden du presiserer vil jeg igjen presisere at jeg snakker om antall Wh (Watttimer).

 

Men på hvert batteri sto det 95Ah. 12V*95Ah= 1140Wh i følge formelen som eg fekk av et innlegg. Men kan dette ganges med 2?

 

Ordet dette i denne setningen henspeiler selvfølgelig til svaret, altså antall Wh.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...