Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mus og tastatur funker på oppstart men ikke på innlogging


Anbefalte innlegg

Jeg sitter nå på en Dell Dimension 9200 som da ble kjøpt i 2006 av min far. Jeg starter opp pcen med mus og tastatur , en ting er merkelig : Det lyser bare øverst i høyre hjørnet. Musa lyser ,men problemet er at når jeg kommer inn på XP loadingen så lyser ingenting lenger , musa funker ikke og ikke tastaturet . Har prøvd musa og tastaturet på en annen pc og da funket de helt fint , til og med prøvd annen mus og tastatur .

 

Jeg har en G5 2007 versjon og G15 tastatur.

 

Jeg kommer inn i bios men tror ikke det er så mye å gjøre der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruker du usb eller sånn rund inngang i pcen?

Hvis du bruker usb, så gå inn i bios og sjekk at usb enhetene er enabled.

 

Enaste det gjør er at USB er aktivert under BIOS oppstart, ikke for Windows. DVS om du har USB tastatur, og kommer ikke inn i BIOS ved å trykke knappene. Han sier at han kommer inn i BIOS, så det er nok ikke problemet.

Lenke til kommentar
Bruker du usb eller sånn rund inngang i pcen?

Hvis du bruker usb, så gå inn i bios og sjekk at usb enhetene er enabled.

 

Enaste det gjør er at USB er aktivert under BIOS oppstart, ikke for Windows. DVS om du har USB tastatur, og kommer ikke inn i BIOS ved å trykke knappene. Han sier at han kommer inn i BIOS, så det er nok ikke problemet.

 

Jeg mener det er omvendt; BIOS vil kjenne igjen USB-tastatur uansett, ellers vil du effektivt sperre deg ute ved å skru av denne. Derimot så er det slik, at hvis det finnes en gammel PS/2-konnektor - altså tastatur- / mus-konnektor - og OS'et sier til BIOS; "gi meg tastaturet", så sier BIOS'en "versågod", og gir fra seg en referanser til PS/2-konnektoren. Ved å skru på støtte for USB-tastatur, vil BIOS'en sjekke om det er tilkoplet et tastatur på USB, og bruke dette i stedet.

Lenke til kommentar

Nei. Om du ikke har USB på i BIOS klarer du ikke å komme inn. Jeg har hovedkort som er satt på PS/2 som default, og du kommer ikke inn med en USB tastatur uansett hvor mye du forsøker. Jeg må koble til en PS/2 tastatur for å sette den over til USB, så går det greit.

 

Og ja, det stemmer, du stenger deg ute av BIOSen. Noe som er grunnen til at nye hovedkort idag er satt på USB som default.

 

Har hatt ufattelig mangen kamerater som har slitt med dette fordi de ikke hadde en gammel PS/2 tastatur.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...