Gå til innhold

Journalister på ville veier (blundere)


Luftbor

Anbefalte innlegg

Tja. Tittel sier kanskje det meste.

Mitt bidrag er;

Flommen i 1995.

 

Lillestrøm var på vei til å flomme over. Og ved demningen som demmer opp Øyeren, Solbergfoss (Glomma) var det en journalist som spurte vakthavende ingeniør ved anlegget. Ingeniøren hadde forklart at de hadde åpnet opp alt de kunne. Spørsmålet som fulgte var (fritt etter hukommelsen);

"nå som Lillestrøm er på randen av oversvømming, hvorfor kan man da ikke sprenge demningen?"

 

Jeg glemmer aldri min egen latter da jeg overhørte spørsmålet på tv, og ikke minst ansiktet og uttrykket til ingeniøren da det gikk opp for han hva journalisten faktisk hadde spurt om. Og stotrende da han forklarte hva som ville skje nedover elva hvis det hadde blitt utført.

 

Solbergfoss: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.5653420

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt hva du vil fram til? Journalister er ikke allvitende eksperterter. De får en sak, ofte som de har lite eller ingen bakgrunnskunnskaper om, som det skal bli et produkt av (artikkel, radioinnslag, tv-innslag etc.).

 

Jeg vil si journalisten i denne situasjonen ikke har gjort noe feil - ingen blunder. Han fikk eksperten til å forklare noe som kanskje mange andre lurte på.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva du vil fram til? Journalister er ikke allvitende eksperterter. De får en sak, ofte som de har lite eller ingen bakgrunnskunnskaper om, som det skal bli et produkt av (artikkel, radioinnslag, tv-innslag etc.).

 

Jeg vil si journalisten i denne situasjonen ikke har gjort noe feil - ingen blunder. Han fikk eksperten til å forklare noe som kanskje mange andre lurte på.

 

Vel, i denne aktuelle saken burde det jo være rimelig opplagt, om man sprengte en demning som holdt tilbake tusenvis av kubikkmeter med vann at det ville skade det som var nedenfor (i.e. skape en flodbølge, tsunami, etc). Jeg håper at det var en del journalister som krøp seg sammen i skam over at man ikke forstod dette. I dette nevnte eksempel handler det ikke om bakgrunnskunnskap eller detaljkunnskap om hydrodynamikk eller andre relevante fagtermer innen produksjon av elektrisitet fra vann, men rett og slett om man hadde øynene åpne i naturfagstimene på ungdomskolen. Og unnskylde dumskap (noe dette spørsmålet var) med at journalister ikke har bakgrunnskunnskap er vel også avslørende for et yrke. Nå tror jeg ikke dette dog er sannheten pr def, men man kan undre seg noen ganger.

 

Tanken med tråden var en humoristisk vri, for å avdekke hinsidige tåpligheter i medieverden. Mitt bidrag var så i mente et bidrag til dette.

 

Dog, et annet moment, hvis journalistene forventer så lite av sine lesere/seere så er det ikke rart at man får mer fordummende mediebilde. Det etter min mening på samme nivå at en journalist skal intervjue en ekspert på hvordan komme opp av sengen om morgenkvisten, rent fysiologisk.

Lenke til kommentar

For all del, statsrådens bil bryter etter all sannsynlighet fartsgrensa, men dette er en sak som er kommet heeelt ut av proporsjoner.

 

De "glemmer" å ta med at sikkert 75% av alle som kjører på slik vei med slike forhold, kjører slik. Sannsynligvis også TV2-journalister, hver eneste dag.

 

Ikke at det blir noe mer lovlig av den grunn, jeg bare synes noen skyter seg selv litt i foten her og lager stor sak av småtteri, det finnes langt viktigere saker de kunne blåst opp. Menmen.. ;)

Lenke til kommentar
Greit, sjåføren kjørte for fort. Gi han en bot dersom han skal ha det og punktum.

For å understreke hvor dum denne saken er, så er regjeringens tjenestebiler definert som utrykningskjøretøy. Fartsgrensene gjelder ikke for dem (selv om veitrafikklovens krav om aktsom ferdsel gjelder), så det er på ingen måte sikkert at noen lov er brutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...