Gå til innhold

Bildene blir helt ødelagt når jeg får de på PC.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et stort problem med bildene mine jeg aldri har opplevd før.

Tok en god del bilder i studio for litt siden, men i det jeg får de på dataen er de mange ganger lysere og helt grå i forhold til på kameraet. Andre jeg har spurt står fast på at dette er fordi de må fremkalles i RAW-konverteren, og det er jo greit nok. Men det hjelper ikke i det hele tatt. Det er helt umulig å få de sånn de var når jeg tok de. Hva skjer? Man justerer jo lyset i studioet etter hvordan man ser det blir på kameraet, og uansett hvor mye jeg redigerer de så blir de like fordømt annerledes, grå og helt feil! Bakgrunnen blir jo ikke lengre hvit når jeg drar ned eksponering eller lyshet, skrur jeg opp kontrast blir hun hvertfall for lys i ansiktet. Nei, alt blir helt feil.

De blir sånn i alle program jeg åpner de i, ikke bare Photoshop.

 

Jeg har ikke opplevd dette tidligere, før jeg byttet kamera. Hva slags innstillinger er feil? Og hva kan gjøres?

Kameraet jeg bruker er Canon EOS 5D mkII og Photoshop CS4.

 

Håper virkelig noen kan hjelpe meg, for dette er bilder jeg har innmari dårlig tid med nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis han skyter i Raw tror jeg ikke det blir satt noe fargerom i kamera? Er enig i at steg 1 her bør være å skyte et bilde i jpeg/sRGB, sjekke at det ser greit ut på kamera, og deretter se på det på PCn. Hvis fargene fremdeles er ute på tur er vel kalibreringen av PC-skjermen hovedmistenkte. Hvis jpeg-bildet ser greit ut på PCn er det som tidligere nevnt noe som går galt under Raw-konverteringa...

 

(...og lyse/grå bilder høres veldig ut som trøbbel med raw-konvertering :))

Lenke til kommentar

Det kan være at TS har satt opp en "hysterisk" bildestil i kameraet. Dette vil vises i histogrammet og bildet bakpå skjermen, men vil ikke overføres direkte til RAW-behandleren på PC'n.

Hvis TS bruker DPP og den er satt til "apply camera settings" så skal likevel bildene bli satt "default" med de justeringene kameraet gjør.

Bruker h*n en annen RAW-behandler er det ikke sikkert "camera settings" følger med, eller blir tolket riktig.

 

Her er en fin lenke til Luminous-Landscape. Dette gjelder riktignok for å få et mest mulig korrekt histogram i kameraet. "Bieffekten" er jo at bildet vises like "kjedelig" og nøytralt som det vil være uten "in-camera" bildestil.

 

Deretter må/kan nødvendige justeringer foretas manuelt i RAW-behandleren. Evt kan det lages egne bildestiler (Canon software) som kan legges til i DPP under fremkalling/etterbehandling.

 

Personlig har jeg merket at bildene blir lettere å viderebehandle på denne måten. Histogrammet og "virkeligheten" blir mye mer "ærlig" bakpå kameraskjermen og jeg slipper kjedelige overraskelser når jeg overfører til PC.

 

Og, ja.. En ting som jeg har glemt fullstendig:

Få PC-skjermen kalibrert! (Det er en ordre ;) )

Mangt et bilde er blitt ødelagt fordi det ikke er samsvar mellom PC/kamera/skriver.

Lenke til kommentar

Oi, her hadde det kommet noen svar ja! :) Takk for det!

 

Skal sjekke ut det dere skriver! Jeg skyter i Adobe RGB, og hva pc'n er innstilt på vet jeg ikke... hvor finner man ut det? I photoshop passer jeg på å ha det på Adobe RGB også. Og kalibrering av skjerm ja! Da må man kjøpe et program, ikke sant?

Lenke til kommentar
Hvorfor bruker du Adobe RGB?

Se lenken jeg la til i forrige post. :)

Men, det kan være lurt å konvertere tilbake til sRGB tidlig i prosessen om en ikke "vet hva en holder på med".

 

TS:

Du kan kalibrere skjermen ved hjelp av fargeskjema som finnes (gratis) på nett (billigst og dårligst). Du kan kjøpe en DVD med testbilder og instruksjoner på hvordan du kalibrerer manuelt (bedre, men ikke gratis da plata koster 2-300,-). Eller du kan dra'n helt ut å kjøpe en kalibrator. (Dyrest og best).

Søk på F.eks Spyder 3 på kelkoo eller annen egnet plass. Spyder 3 Pro koster litt over tusenlappen og Spyder 3 Elite koster rundt to laken. Selve enheten er temmelig lik, men Elite har software og kapasitet for å måle omgivelseslys og projektorer.

Finnes også biligere kalibratorer, men da er gjerne DVD'n en like så grei (og litt billigere) løsning.

Lenke til kommentar

Beste jeg får forklart hva som er feil med bildet, er vel det at når vi ser en modell med knall rød leppestift, så er den virkelig knall rød. Kameraet mitt viser helt likt som det vi ser, men når det er over på dataen blir bildet grått, og leppestiften er ikke lenger den knall røde, friske fargen. Når jeg drar og fikser i converteren blir leppestiften heller aldri frisk og rød, men mer mørk og/eller mot rosarød.

Jeg bruker forresten bare "Importer bilder" som kommer opp som et alternativ fra Windows Visa når jeg kobler i kortleseren.

Lenke til kommentar
Oi, her hadde det kommet noen svar ja! :) Takk for det!

 

Skal sjekke ut det dere skriver! Jeg skyter i Adobe RGB, og hva pc'n er innstilt på vet jeg ikke... hvor finner man ut det? I photoshop passer jeg på å ha det på Adobe RGB også. Og kalibrering av skjerm ja! Da må man kjøpe et program, ikke sant?

 

leste akkurat et sted, der bruker du vanlig pc, printer, så anbefaler man sRGB.

Lenke til kommentar
Okey :) Får se om jeg går for mellomsaken da, over tusenlappen passer litt dårlig nå.

 

Jeg veit sikkert ikke helt hva jeg driver med, nei, men jeg studerer foto og der sier de at vi burde bruke Adobe RGB, og det har jeg gjort siden jeg begynte.

 

Hei, du skriver du studerer foto. Da må du vel også ha lært noe om (grunnleggende) oppsett rundt fargestyring?

 

Det er ingenting i veien med å bruke Adobe RGB, men det vil kun vises riktig i program som håndterer fargerom/profiler.

 

Uansett, før du kjøper kalibrerignsutstyr vil jeg anbefale å lese litt om oppsett slik at du vet litt mer om hva du trenger (eller ikke trenger). Det finnes masse guider for oppsett av PC/Mac. Prøv å google litt etter uttrykk som "Color Mangement", "Color space" osv hvis du ikke har fått opplæring på skolen ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...