Gå til innhold

[Løst]Oppgradering av HK, PSU, CPU, og RAM


Anbefalte innlegg

Skal ha meg nytt hovedkort, CPU, RAM og PSU.

 

Dette er det jeg har kommet fram til nå:

 

 

Hovedkort:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=386361

 

PSU:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347165

 

CPU:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=482983

 

RAM:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344701

 

 

Hva tror dere? Kom gjerne med andre forslag, har ikke tenkt å bruke mer enn 3000kr på oppgraderingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva bruker du PCen til og hva har du? For 3500 får du helt ny PC som i tillegg dra spill - deler + HD4870. Veldig viktig å fortelle hva du har av maskin og hva den brukes til.

 

Dog så har ikke jeg noe med om du akkurat skal skifte de delene du har listet, men ingen kan svare om de dekker ditt behov.

 

Kvaliteten er jeg sikker på. Intel E5300 topp kvalitet....

Lenke til kommentar

Hva slag skjermkort har du, eller skal ha?

 

Ellers ville jeg anbefalt noe annerledes.

Hovedkort: Gigabyte GA-MA770T-UD3P, fra kr 662,-

 

CPU: AMD Athlon II X4 620, fra kr 749,-. Dette er en 4 kjerne CPU, som yter klart bedre enn E 5300 i alt.

 

Minne: Crucial DDR3-1066 4 GiB, fra kr 695,-

 

PSU: Den du har er grei, men skal du kun ha et moderat skjermkort, klarer du deg med noe mindre. Billigste pris på denne er 621 kr.

 

Pris hos Datakjeden blir 2 810 + frakt. På Komplett kommer du så vidt over 3 000 kr.

 

Og som jornboss sier, bruken er viktig for rette valg. Det jeg har foreslått er litt alt mulig bruk.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Hva med Core i5 oppsett? Har du tatt en titt på det? Kjører selv på dette, og det er som en drøm :)

 

Helt unødvendige ekstrakostnader for trådstarters bruk. Bare HK og CPU vil her koste nesten like mye som hele oppsettet jeg skisserte. Og han har satt en prisramme på 3 000 kr.

 

Dvs du klarer å komme ned på kr 2 144, (Netshop, Foxconn HK), men da snakker vi om mATX hovedkort, samt kort som har bare har en butikk. Skal man ha ATX hovedkort er rimeligste reelle kombo ca 2 300 kr. Dette gjelder som sagt bare CPU + HK. Man må minst regne 1 400 kr for PSU og minne, minne har nemlig hatt en prisøkning i det siste. Så da blir det 1 000 kr ++.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

God anbefaling Bolson, liten juvel athl ii 620.

 

Par små kuriositeter, siden jeg er sykemeldt surfer jeg alt for mye rundt og leser tester og priser. Var innom amentito, og fant da ut at DDR3 minne faktisk er rimeliger med 1333 mhz

 

Apacher DDR3 1333 mhz 2 gb modul kr 316,-

 

Og skulle ha tilfeldigvis ha et radeon grafikkort av brukbar sort, f.eks 46xx eller bedre, så ville det ikke vært dumt med et hovedkort med crossfire støtte, her er det kommet et kort jeg ikke har sedd tidligere basert på 785g chipsettet.

 

Hk med 785g og mulighet for cf, 2pcix fra kr 717,-

 

Ser ut for meg som om at AMDs svar på I5 750 er kommet todelt, redusert pris på cpu, samt rimeliger hovedkort med støtte for Crossfire.

 

Edit: 9800 grx er vel fortsatt ganske greit kort, om det er verdt å ta et hk med sli støtte har jeg becnchmark lest meg nok opp på, siden jeg hovedsakentlig holder øye med på hva beste anbefaling av AMD oppsett er opp mot konkurentene. 650 w er imidlertid på grensa for 9800 sli og 48/58xx cf.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

650 skal gå 750 er nok 1000w er overkill.

 

BOLSON !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1 . NÅ ER JEG SUR. :hrm:

 

Am3 ER FOR DEN SOFTIFIKISERTE, som bruker det en sparer for like god dataopplevese , tar seg noen eksra øl eller bedre for det en sparer, og som med stor tilfredstillse vet at han/hun bidrar til kampen mot monopolistiske tendeser innenfor it teknologien.

 

AM2+ er for den meget prisbeviste, enn så lenge.

 

Atom er for fattigfolk og duster.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
650 w er imidlertid på grensa for 9800 sli og 48/58xx cf.

 

Thats why i told him to buy corsair hx1000.

You never know when you need that extra power.

 

Corsair hx1000W er overhode ikke nødvendig, snakk om overkill.

650W kvalitets PSU burde være nok, og 750W er nok som Osse beskriver.

 

AMD er helt klart det rette valget i økonomiklassen.

Lenke til kommentar

Hva er du sur på! Har jeg gjort noe galt? :innocent:

 

Det er nok en annen som kom med påstanden om AM3 for fattigfolk.

 

Når det gjelder PSU så er ikke 9800 GT så strømkrevende som man vil ha det til. I single oppsett drar hele systemet ca 270 Watt, i SLI ser det ut til å være ca 400 - 430 Watt. Tech Report har 402 Watt på 9800 GTX i SLI. Har PSU-en 80 % effektivitet så betyr det at systemet drar 320 Watt fra PSU. Da holder 650 Watt med solid margin. Og vil man oppgrader, så holder jo dette for HD 5850/5870.

 

@RobinTX:

 

Å kjøpe en 1 000 Watt PSU til nesten 1 800 kr er akkurat like tåpelig som å kjøpe en i7 940 til en surfePC. De fleste oppsett drar langt mindre strøm enn de fleste tror, typisk en 200 - 300 Watt. Unntaket er heftig overklokking, og de ekstreme high-end korta i SLI/CF. Til og med da er vi ikke på mer enn ca 650 Watt i stikkontakten, dvs at selve PSU belastes med ca 550 Watt.

 

Xbit Labs har ellers noen målinger som gir hva kortene drar reelt. HD 5870 drar 160 Watt i Furmark (ekstrem stresstesting som belaster mer enn spill). I normal 3D drar det 110 Watt.

 

Og selv om man ikke skal kjøpe PSU som er helt på grensa, så er det ikke problematisk med peakload opp mot 70 - 80 %.

 

Edit:

 

Glemte å poengtere at tilgang på nok strøm de rette plasser kan medføre behov for større PSU enn maskinvaren skulle indikere.

 

Ellers er det svært viktig å ha følgende klart for seg.

1. De fleste tester måler hvor mye systemet drar fra stikkontakten. Angivelsen på en PSU skal fortelle hvor mye den skal levere totalt på utgående rails.

 

2. Loadtester krever egentlig at Furmark benyttes. Det er det eneste programmet som stresstester GPU på samme måte som OCCT. Skal systemets virkelig load kjøres bør OCCT og Furmark kjøres samtidig.

 

3. PSU-ens effektivitet er som oftest best i intervallet 40 - 65 %. Men her er det individuelle forskjeller.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Bare legg fra deg den 1000w PSU'en, feil plass.. :nei:

 

M-men den er så stille og fantastisk... ;_;

 

Det er faktisk også en Corsair HX 620, HX 450; Seasonic S12II+ 550 Watt, Corsair CX 400 etc. Jeg har alle forannevnte.

 

At du faktisk har kjøpt en PSU som gir det dobbelte (om du har gjort så) av hva et i7 920 + GTX 295 oppsett trenger når vi kjører Prime'95 og Furmark samtidig. En test som gir konstant nær 100 % load både på CPU og GPU. Ja, dette bruker nøyaktig 502,8 Watt (kilde).

 

Så hardt er det knapt noen av oss som belaster et system, normal maks for i7 920 + GTX 295 ligger nok heller på ca 400 - 420 Watt.

 

99 % av PC-brukere klarer seg med kvalitetsPSU på inntil 650 Watt. Og skulle man faktisk komme i situasjonen at man skal inn med et ekstra high-end GPU, hvorfor ikke heller kjøpe en 450 Watts PSU i tillegg. Rimeligere og bedre. Legg heller noen kroner i et stort nok kabinett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...