Gå til innhold

Når ilegges purregebyr fra lånekassen?


krage83

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvilken kategori som er den rette, men forsøker her

 

Lånekassens terminforfall er som kjent den 15. hver tredje måned, jeg og mange andre får lønnen inn på konto den 20.

 

For de fleste andre går det jo bra og betale noen dager etter forfall, men hvordan er slingringsmonnet hos lånekassen? De har jo en del andre regler på purregebyr og slikt enn hva private selskaper har (hvertfall i forhold til størrelsen på gebyret).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er uansett lurt å betale på studielånet hver måned istedenfor kvartalsvis. Du sparer renter, og under forutsetning av at din innbetaling kommer noen dager før lånekassen skriver ut kvartalsregningen, kommer regningen med korrekt restbeløp. "Innbetalingen/e dine før forfall dekker delvis terminbeløpet. Du kan derfor velge å betale bare det beløpet som gjenstår ved forfall kr xxx ved å endre beløp i betalingsfeltet."

 

Enkelt, og man reduserer renteutgiftene :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

En gang jeg hadde veldig lite penger, var lærling med en slags "lønn" fra NAV, (den gang A-etat), så skrev skrev jeg et brev til lånekassen, (la ved dokumenter over livssituasjon) og jeg fikk utsatt en terminbetaling uten at det kostet meg noen ting eller noen gebyrer ekstra. (Men rentene løper vel de ekstra månedene, da selvfølgelig).

 

Men jeg tror det er begrenset hvor mange slike utsettelser man kan ha i løpet av kundeforholdet.

 

Skulle bare si at det er mulighet for utsettelse hvis man har lite penger! Det finnes et eget skjema for dette, tror jeg.

 

Ens kundeforhold til lånekassen kan ikke sammenlignes med en privat bedrift. Lånekassen er til for oss og våre muligheter til utdanning.

Endret av Leser
Lenke til kommentar

Du kan få utsettelse av hele terminbeløpet 12 ganger, eller halve beløpet 24 ganger.

 

Jeg ville heller gjort som Ueland og snudd om til å ligge på etterskudd til å være på forskudd. Lånekassa sender ut regning ca en måned før forfall. Hva med å betal regning da? Det blir også billigere totalt sett fordi du sparer renter.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at jeg kan få utsettelse på termingebyret, jeg er også klar over at det er en fordel å betale dette ned månedlig.

 

:-)

Spørsmålet mitt var mer i retning, vil jeg bli belastet gebyr av lånekassen dersom jeg betaler den 20. november istedenfor den 15. november.

Lenke til kommentar

Synsing:

-Normalt sett: Nei

-Men, siden staten er med i bildet: Kan godt hende

 

Siden det tross alt ikke er snakk om et kjempebeløp (280 kr tror jeg?) i purregebyr, hadde jeg tatt sjansen denne gangen, og så heller betalt inn litt ekstra hver måned slik at du kommer i forkant.

Om økonomien ikke tillater dette kan du jo søke om betalingsutsettelse denne gangen, og dermed være i forkant til neste termin. Da under forutsetning av at du klarer å holde av pengene ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...