Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Tilfeldige bluescreens, trolig bios tull.


Anbefalte innlegg

Hallo

 

Jeg fikk nylig problemer med Tonje(maskina mi). Hu fikk en tendens til å kræsje totalt når jeg starta diverste film filer, kjapp bluescreen etterfulgt av restart. Jeg hadde misstanke om at det var lydkortet mitt som var gåent, dårlig kondensator tenkte jeg. Men selv etter å ha byttet over til hovedkortets integrerte lydkort hadde jeg samme problemet. Jeg har ikke endret systemet overhodet med untak av lydkortet på gud veit hvor lang tid.

 

En annen ting er at om morgenen vil ikke Tonje starte riktig. Biosen kommer ikke i gang rett og slett, jeg må restarte et par ganger før det kommer igang. I tillegg til det hender det nå ofte at bios data er korrupt, og at jeg da må gå in å sette det opp på nytt.

 

Så med den viten så må jeg spørre, er det et batteri som til enhver tid holder BIOSen med huske strøm?

 

Dette begynner å gjøre meg nervøs, er Tonje i fare? Jeg er ikke sikker på hva slags data jeg bør legge med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor gammel er pcen?

Du kan ta ut batteriet og bytte dette 3,3v

 

Du kan jo resette bios først, så laste ned nyeste bios og flashe Tonje?

Da har du en oppgradert bios.

 

Herifra vil det være naturlig å sjekke spenninger Bios, ramvolt samt Northbridge osv.

Etter det kjøre OCCT og andre tester for å sjekke om det er problemer med stabiliteten, drivere eller psu.

Lenke til kommentar
...Så med den viten så må jeg spørre, er det et batteri som til enhver tid holder BIOSen med huske strøm?

Ja, det er et batteri på hovedkortet. Hvis det er dårlig så vil du få CMOS Checksum error, og du må legge inn default BIOS verdier på nytt.

Batteriet brukes kun når nettstrømmen er avslått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...