Gå til innhold

Ha er en bra måte og justere farger/contrast på portrett bilder?


Anbefalte innlegg

Jeg er veldig ny innen det og prøve meg på portrett, men jeg har rett og slett fått dilla, her er mitt første skudd, og lurte på om dere har noen tips/tricks til og gi dette bilde liv, nå er det flatt og kjedlig, det er ikke justert noe farger eller temp på det.

post-91642-1255454497_thumb.jpg

Endret av cmi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er nybegynner og bare vil korrigere bildet ditt, bruk curves. Brukte ett minutt på dette i photoshop.

 

1. Sleng på et curves-lag. Øk kontrasten ved å lage en s-linje i rgb-kanalen, demp det gule skjæret i bildet ved å hente opp blå. Demp det røde, ved å legge den røde kanalen ned, eller legge den grønne opp.

 

2. Svakt oppskarpet med high pass. Kopier lag, filters->other->high pass. Siden dette bildet var såpass lite brukte jeg bare 0,3 pixler. Bruk mer om du vil ha bildet skarpere. Sett blendingoptions på laget til noe mellom overlay og linear light, alt etter hva du syns blir best. Jeg bruker for det meste overlay og/eller hard light.

post-136997-1255455103_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ville egentlig ha tips og triks, kansje forslag til hvordan det kan gjøres, vil liksom ikke bare gå for "easy wayen" når jeg er rimlig stødig på photoshop, tenkte høre hvordan andre gjør denne jobben med portrett, jeg har ikke jobbet noe med portrett før, men har jobben masse med masse andre type bilder og redigering av bilder :)

Lenke til kommentar

Svenni212000 sitt forslag ser helt jævlig ut. Seriøst :p

 

Det er hvitbalansen som er veldig viktig. Den er feil i originalen. Skyter du i RAW er det en enkel fiks, og noe du ikke trenge rå tenke på når du tar bildet.

 

Du bør justere farger og temp, som du sier du ikke gjør.

 

OKai har fått det bra til.

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar

Hvordan er det man går frem med justering av curves, burde jeg lager layer for hver justering så jeg kan bruke diverse tools for og velge hva jeg skal ha justert sånn og sånn ?

 

Så jeg justerer hudfarge på et layer, himmel på et og so on? Eller finnes det bedre metoder? er ute etter tips og triks for og bli god på portrett, begynner og dra seg til med modeller som vil hjelpe meg til og øve på :)

Lenke til kommentar

Vel, hvis du skyter i raw skal du ikke ha bruk for å bruke curves over hele bildet i ettertid. Curves brukes til å justere lyshet, kontrast og hvitbalanse.Siden du kan gjøre dette raskere, mer presist og med bedre resultater i råfilkonvertereren din, har du nok mer hell med å gjøre det i selektive områder i photoshop. Kan bruke et av mine egne bilder som eksempel.

 

Bilde 1:

Dette bildet er rett fra kameraet.Jeg har brukt en ekstern blitz for å lyse opp ansiktet, siden bildet er tatt mot sola, og jeg vil unngå harde skygger. Her har jeg overeksponert bildet med vilje, fordi at når jeg henter det ned igjen i ettertid kommer bildet til å ha mindre støy.

Bilde 2:

Dette bildet har fått en rask gjennomgang i lightroom. Har trykket opp kontrasten, og hentet ned eksponeringen ved å bruke recovery, som er ganske greit å bruke når man skyter med blitz. Recovery henter ned de lyseste områdene mens de mørkeste får være i fred. Har croppet bildet for å komme nærmere motivet.

 

Som dere ser gjør blitzen at det kanskje kommer frem litt vel mye detaljer i bildet, pluss at siden blitzlyset er kaldere enn sollyset blir hun litt blå i ansiktet.

 

Bilde 3:

Etterbehandling i photoshop. Fjerner først kviser og urenheter i huden med healing brush. Så gikk jeg inn i channels og kopierte ut den røde kanalen, la den i et nytt layer over de to andre, og satte blending mode til lumniosity. Brukte curves på dette laget for å få lysheten i bildet til å bli naturlig igjen.

 

Det som skjedde da var at munnen og øynene fikk en merkelig farge, så jeg hentet de tilbake igjen ved å lage en lagmaske, og skjulte øynene og munnen. Deretter kopierte jeg bakgrunnslaget, og satte blendingoption til screen. Dette påvirket bare øynene og munnen og gav dem en sterk glød. Det ble mye, så satte laget til 20% opacity.

 

Deretter skal jeg fjerne blitzrefleksjonene. Nytt lag. Brukte en myk, stor brush med flow satt til 4% og brukte eyedroppertool for å sample farger rundt refleksene, før jeg brushet over. Holdt på til det hvite hadde blitt hudfarget.

 

Til slutt ordnet jeg blåfargen i ansiktet hennes ved å bruke et lag curves, og dra ned den blå kanalen. Inverterte masken (ctrl+I) slik at den ble usynlig, før jeg hentet den frem igjen i ansiktet der det var blåskjær slik at det fikk samme balanse som resten av bildet.

 

Veldig rått og raskt forklart med lite eksempler, men hvis du har drevet en del på med photoshop burde du klare det meste ;) Spør om noe ble uklart.

post-136997-1255626106_thumb.jpg

post-136997-1255626114_thumb.jpg

post-136997-1255626122_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har den kredittkortvarianten. Enkel å dra med seg og jeg sørger for at den er med i minst en av eksponeringene. Så kan jeg plukke opp hvitbalanse fra den etterpå...

 

Den kan brukes i all slags lys ja, og gir stort sett riktig hvitbalanse. Forutsatt at det er det du er ute etter da...

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...