Gå til innhold

MCX462PLUST: vifteproblem


DarkouZ

Anbefalte innlegg

har MCX462PLUST og har et vifteproblem... har ei svak papst vifte og på microplex står det at swiftech ikke anbefaler at vifta skal flytte mindre enn 116m^3/t. Hva skjer om jeg har ei dårligere vifte.. la oss si halvparten? Blir ribba for varm da eller? Noen som har noen bra ideèr på hvordan jeg kan få løst problemet.

 

Jeg vil at det skal bli noenlunde stillegående. Hadde det funka og satt 2 papstvifter oppå hverandre? Vil flytte mere luft da?

 

Jeg fikk feil kjøleribbe.. skulle hatt uten peltier og jeg hadde 'revet' opp pakka så ikke mulig å bytte :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du egen strømforsyning til elementet da? Du kan glemme å kjøre det sammen med PC'n på PCn's ATX strømforsyning.

 

Jeg ville snakket med Microplex igjen. Dersom du ikke er motivert og "brifa" for å kjøre Peltier, - så blir det hele "heil på tryne" tror jeg ... :wink:

Lenke til kommentar

betalte du for MC462+T eller MCX462+? Er det det siste kan du rope hurra fordi +T er dobbelt så dyr. Uansett, temperaturen på ribba bør vel ikke bli over 55C, da blir vel TEC'et ødelagt. Delta kan du jo også kjøpe, eller selge ribba til en eller annen, og kjøpe en MCX462+

Lenke til kommentar
Har du egen strømforsyning til elementet da? Du kan glemme å kjøre det sammen med PC'n på PCn's ATX strømforsyning.  

 

Jeg ville snakket med Microplex igjen. Dersom du ikke er motivert og "brifa" for å kjøre Peltier, - så blir det hele "heil på tryne" tror jeg ...  :wink:

 

hehe, problemet er at det ikke er min maskin heller :)

 

egen psu`?? jaha? :p

Lenke til kommentar
betalte du for MC462+T eller MCX462+? Er det det siste kan du rope hurra fordi +T er dobbelt så dyr. Uansett, temperaturen på ribba bør vel ikke bli over 55C, da blir vel TEC'et ødelagt. Delta kan du jo også kjøpe, eller selge ribba til en eller annen, og kjøpe en MCX462+

 

betalte nok bare 500 ;).

Selge den var ikke så dumt... grei pris ville vært ca. 800 da eller? siden jeg har åpna den og satt på den ene klistremerkesaken?

Lenke til kommentar

 

egen psu`?? jaha? :p

 

Selvfølgelig. Hva skrev jeg; - hvis du ikke er brifa for Peltier, - blir det hele "heilt på tryne"!

 

Vi kan bytte, - så får du min uten Peltier. :D

 

Jeg kan ikke tenke meg en så bråkete PC som det blir om jeg bruker en slik Delta-vifte det er snakk om, - men i så fall får jeg forsøke å kjøre en 35db 12cm kabinettvifte innfelt i døra rett ovenfor CPU-kjøleren og en 35db kjølevifte som den du har på kjøleren. Så får jeg se åssen det går.

 

Så skulle jeg (?), du (?) eller han som eier PC'n hatt en skikkelig jerntrafo som gir 30A strøm i 15,2V spenning. Elementet kan drives av en kraftig PC-strømforsyning så lenge den er dedisert kun Peltierelementet, men slike strømforsyninger er relativt dårlig egnet for jobben, - mener noen.

 

Hva sier du? :roll:

Lenke til kommentar

 

Noen som har noen bra ideèr på hvordan jeg kan få løst problemet.

 

Jeg fikk feil kjøleribbe.. skulle hatt uten peltier og jeg hadde 'revet' opp pakka så ikke mulig å bytte :/

 

Jepp jeg har en idé, du er snill gutt og skriver en mail til Microplex hvor du forklarer at du har fått feil vare. At du har åpna pakka har ingenting å si ;)

Lenke til kommentar
har samme kjøleribbe bare uten peltier, vis du har lyst på god temp så burde du ha delta. min papst 19db vifte ble for svak fikk fort over 50c når cpuen kjørte for fult.prøvde også med 2 en lianli vifte og papsten hjalp ikke mye.

 

Den kjøleribba vi snakker om er en av de aller beste på markedet, - og ingen annen kjøleribbe er mye bedre. Jeg har en litt over middels kraftig Papsvifte på den som reguleres av Asus Q-fan. P4-2,5@2,9 med CPU Vcore 1,6V - 1,65V.

 

Når jeg kjører CPU-test -heat only, - i lukket kabinett uten kabinettvifter klarer jeg å få max 54 - 55 grader Celsius på CPU på full guff, 3850 o/min. Da er HK også på 50grader C.

 

Med kun en lydsvak (svak) kabinettvifte får jeg ikke presset CPU-temperaturen opp i over 50 grader C., selv når CPU-vifta går å 2.250 o/min.

 

Jeg har montert to vifter på, og kjørte idle på 23 - 24 grader og load på 32 - 34. Fortsatt med 1,625V og @ 2,88 - 2,9. HK holdt 40 grader.

Lenke til kommentar
Har 350W fortron/source m/120mm PSU. Ville ikke den klare å drive peltiern? men hva skjer egentlig om jeg bruker en dårligere vifte enn det som står at jeg trenger? får jeg bare dårlig kjøling eller kan det gå riktig galt?:D
Luftkjølt peltier er i utgangspunktet en ræva idé, ihvertfall hvis du har en CPU som utvilker mye varme. Den PSU'en som du har vil klare å drive peltieren hvis du ikke bruker den til noe annet enn peltieren. Å bruke en svakere vifte enn anbefalt er helt uaktuelt for da vil det gå til h****** med en gang. Du må derimot ha en veldig kraftig vifte for at det i det hele tatt skal bli kjøligere enn en vanlig luft-løsning uten peltier.
Lenke til kommentar
Luftkjølt peltier er i utgangspunktet en ræva idé, ihvertfall hvis du har en CPU som utvilker mye varme. ................

..................................................................................................

Å bruke en svakere vifte enn anbefalt er helt uaktuelt for da vil det gå til h****** med en gang. Du må derimot ha en veldig kraftig vifte for at det i det hele tatt skal bli kjøligere enn en vanlig luft-løsning uten peltier.

 

Det tror jeg er noe overdrevet. Eller vel, - kanskje i utgangspunktet.

Den kjøleren vi snakker om kjøler like bra som en god vannkjøling, - og kjøler nok det elementet greit nok. Men jeg er enig i å bruke spesifisert vifte. -Eller gjøre som jeg nevnte ovenfor, - forsøke å gjøre noe annet lurt og se åssen det går ... :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...