Gå til innhold

Dele nettverket på forskjellige porter


Kulor

Anbefalte innlegg

Kanskje en elendig emnetittel, men jeg jeg vet ikke hva annet jeg skal skrive. Jeg har som mange andre en bror som bruke nettverket vårt like mye som meg. Jeg har så og si ingen peiling på nettverk, og spørsmålet mitt er hvordan jeg kan dele opp internett linjen fordelt på våres to porter.

 

Takk for eventuelle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, med en avansert switch kan du ofte legge inn en slik begrensning, ved å sette porten til 10 Mbps i stedet for 100 eller 1000. Sannsynligheten for at dere har en slik switch er derimot liten, siden vi da er mer eller mindre over på litt mer proffe greier som man ikke kjøper ubevisst. Dessuten er jo 10 Mbps fortsatt ganske mye, og for svært mange nordmenn vil det være snakk om hele linjen.

 

Det som vil være best for deg, er en router med god QoS-funksjon, så du kan få satt opp litt prioriteringer for trafikken. Funksjonaliteten varierer litt fra router til router. Sjekk dokumentasjonen til routeren din om du har noe slikt. Alternativt kan du sette opp en Linux-server med to nettverkskort, og så installere programvare for å kontrollere så og si alt du ønsker. Denne serveren kobles mellom linjen og det lokale nettverket.

 

Ellers kan dere selvfølgelig gjøre som h*n over her sier, altså installere et program som f.eks. NetLimiter for å begrense båndbredden til enkeltprogrammer eller hele maskinen. Dette vil være det absolutt beste om dere er enige om løsningen, og ellers så må du jo forsøke å snike det inn på maskinen hans (uten at jeg oppfordrer det naturligvis).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...