Gå til innhold

Hvorfor var alt så mye vakrere før?


Skriverier09

Anbefalte innlegg

Hjertesukk fra nostalgiker: hvorfor var alt så mye vakrere og forseggjort i gamle dager?

Idag er alt så glatt og blankt og funksjonelt.....og KALDT!

Er forklaringen så enkel som at ting vi omgir oss med speiler samfunnet? Glatt, funksjonelt, raskt og støyende både i lyd og tone.... og faktisk ganske KJEDELIG!

Ta feks en titt på denne gamle fakturaen. Det måtte nærmest være en sann glede å motta en faktura den gang de så slik ut! :yes:

 

post-201814-1255260099_thumb.png

 

 

se også:

http://nostalgiskriverier.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er selvsagt helt enig i at man tidligere i større grad pyntet på ulike saker og ting, f.eks. kvitteringer. Jeg aner ikke hvorfor, men jeg antar at det henger sammen med en forandring i tidsånden. Fra mellomkrigstiden av skulle ting være mer funksjonelle og praktiske. Alt krimskrams og pynt ble betraktet som dårlig smak. Og personlig synes jeg det renskårent funksjonelle er vakrere enn kruseduller og pynt.

 

Om alt går bra, skal jeg en gang i fremtiden kjøpe meg en funkisvilla og holde den i tidsriktig stand.

Endret av frevild
Lenke til kommentar
Jeg er selvsagt helt enig i at man tidligere i større grad pyntet på ulike saker og ting, f.eks. kvitteringer. Jeg aner ikke hvorfor, men jeg antar at det henger sammen med en forandring i tidsånden. Fra mellomkrigstiden av skulle ting være mer funksjonelle og praktiske. Alt krimskrams og pynt ble betraktet som dårlig smak. Og personlig synes jeg det renskårent funksjonelle er vakrere enn kruseduller og pynt.

 

Om alt går bra, skal jeg en gang i fremtiden kjøpe meg en funkisvilla og holde den i tidsriktig stand.

 

Smak og behag kan man selvfølgelig ikke diskutere, og liker man det enkle, rette og funksjonelle er funkis selvfølgelig tingen. Men funkis er også nostalgi og kan være utsmykket på særpregede måter.

Tror det handler mer om at svært lite ble masseprodusert i gamle dager, og at hver enkelt gjenstand eller hvert enkelt hus ble preget av den som laget det eller dekorerte det. Dessuten kunne ikke folk "løpe og kjøpe" slik som vi har muligheten til, og ting skulle vare i evigheter. Dermed ble det lagt stor vekt på kvalitet, enten det dreide seg om selve produksjonen eller dekoreringen.

Uansett: Lykke til med fremtidig kjøp og vedlikehold av funkisvilla. De er flotte! :yes:

Lenke til kommentar
Om alt går bra, skal jeg en gang i fremtiden kjøpe meg en funkisvilla og holde den i tidsriktig stand.

Jeg har bodd i kortere perioder i flere modernistiske hus opp gjennom årene. Disse husene har fascinert meg voldsomt, veldig annerledes fra standard norsk villa, og må jeg si veldig vakker på sin måte.

 

Noe av det beste med slike hus er den lette og luftige følelsen man får, fordi de slipper inn mye lys sammenlignet med vanlige hus.

 

Ellers liker jeg også det mer renskårne. Å ha masser av pynt og kruseduller kan fort bli for mye og drukne budskapet i hjel.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg er uenig, men fra vinduet hos en slektning har jeg utsikt til to funkishus.

Kjedeligere hus skal man lete lenge etter. De er helt kvadratiske, og bortsett fra inngangsdøren er de like på alle sider.

Jeg har forståelse for at man MÅTTE bygge slikt i en tid med stram økonomi, men vakkert kan jeg ikke se at det er.

 

Menmen, det er godt vi er forskjellige. Hvis man vil slippe vedlikehold, finnes det mye fint i mur og plast. Har byttet ut flere vinduer på hytta. Aldri mer skraping og kitting i sommerferien! (jeg byttet ikke ut vinduene BARE for å slippe arbeid. De var elendige, og måtte byttes uansett.)

Men på avstand ser man ikke forskjell på de gamle og de nye vinduene. De er laget i gammel stil, men dobbeltisolert og mer varmeisolerte enn veggene rundt...

 

Jeg har selvsagt ingen dekorative snirkler og utskjæringer, men huset har fasong som bokstaven T, tak over inngangene, og et hjortegevir over terrassedøra.

 

Det blir litt vedlikehold, men jeg ønsker ikke å bo i en legokloss. Det blir for sterilt og kjedelig.

 

 

Tilbake til kvitteringene.

Før i tiden var stort sett alt som kunne kjøpes for penger sett på som luksusvarer.

En bil kostet mange årslønner for industriarbeideren, og alle i gata snudde seg etter den, uansett tilstand.

Klart man ville fiffe opp kvitteringen da!

Å slenge slike kvitteringer etter kundene når de kjøper en tyggis på Esso ville være meningsløst.

 

Men det er jo fargeillustrasjoner på omslaget når du kjøper andre luksusgjenstander, som flybilletter.

papirlomma for nøkkelkortet på hotellet er dekorert.

Eska som min nye ASUS eee kom i er veldig fin. Det er bilde av ei strand og et stort, hvitt skjell. Modellen heter Seashell eller noe sånt.

 

Vignetten til TV-programmer pleier å være veldig forseggjort.

Ser man gamle filmer og filmaviser, hadde de bare tekst.

På nittitallet hadde mange filmer Amiga-generert gul tekst der filmens navn og medvirkende stod på skjermen oppå filmen. Ingen bakgrunner eller noe. (f.eks. Olsenbanden)

 

Filmavisen hadde bare et flagg som veivet i vinden. Billig og patriotisk.

 

Tror ikke du fikk en rosemalt kvittering om du kjøpte spiker i en jernvare på 1800-tallet.

Den i åpningsinnlegget er nok så vakker fordi det stort sett var dresskledde herrer som brukte slike tjenester da.

 

En skal ikke langt tilbake i tid før man måtte ha dress og hatt for å kunne gå ut, eller være på TV.

 

Hvorfor vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...