Gå til innhold

Svidd lukt fra PSU under noen spill


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en Tagan EasyCon 530W i tre år, og det siste året har jeg merket en slags svidd lukt fra den når jeg spiller noen spill. Det lukter ikke som om noe brenner, men jeg kan ikke finne noe annet ord en "svidd" for å beskrive lukta. Merker ingen temperaturforskjell, bare lukta. Ingen problemer med ytelsen heller.

 

Det eneste spillet jeg kan huske at det har skjedd med er Trials 2: Special Edition, i tillegg til Operation Flashpoint: Dragon Rising som jeg kjøpte i dag. Ingen problemer med mer krevende spill som Crysis.

 

Iblant har jeg også problemer med at PCen i prinsippet skrur seg av etter lengre bruk, mest under lange spillsesjoner. Da skjer det med alle spill. Det som skjer er at bildet forsvinner (no signal) og at alle viftene skrus ned til minimum. Det kreves en hard reboot for at PCen skal komme seg igjen. Dette skjer med alle spill og det kommer ikke nødvendigvis lukt.

Kan det være noen sammenheng?

Endret av Kantana
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står på profilen min, men:

 

CPU: AMD Athlon 64 X2 4600+ AM2

RAM: Corsair TWIN2X 2 GB

HD: 4 x 250 GB Seagate Barracuda

Grafikkort: SAPPHIRE ATi Radeon HD 3870X2

MB: MSI K9N Diamond

Audio: SB Audigy

PSU: Tagan EasyCon 530W

Endret av Kantana
Lenke til kommentar

Profilen ja, bedre om det sto i sig.

 

Ser ut som om den har nok watt og ampere.

For 100kr får man kjøpt en wattmåler man setter på ledningen, da kan du sjekke hva pcen trekker fra vegg.

Åpner du PSU så ryker en evt garanti om den gjelder enda, ellers kunne du skrudd opp og sett på tilstanden til kondensatorer osv.

Lenke til kommentar
Profilen ja, bedre om det sto i sig.

 

Ser ut som om den har nok watt og ampere.

For 100kr får man kjøpt en wattmåler man setter på ledningen, da kan du sjekke hva pcen trekker fra vegg.

Åpner du PSU så ryker en evt garanti om den gjelder enda, ellers kunne du skrudd opp og sett på tilstanden til kondensatorer osv.

Sant, jeg legger det i sig etterpå.

 

Hvordan identifiserer jeg komponentene i PSU og hvordan ser jeg hva som evt. kan være galt med dem? Har ingen kunnskap om sånt...

...hvilket kanskje betyr at jeg egentlig ikke burde gjøre det selv ^^;

Lenke til kommentar

Du kan jo kjøre en OCCT test , dvs en PSU test.

Sett custom og for eks 10min, fyr av og se på.

 

Da belaster maskinen din alt den kan på alt og det vil være den største belastningen psu kan få fra din hardware. Det står en advarsel på testen at man ikke skal kjøre den med billige noname psu, men om du mener at ditt merke er/var kvalitet så kan du jo teste.

Lukter det ikke svidd da så er det neppe noe galt med den.

Lenke til kommentar
Første jeg ville gjort var og gjøre rent for støv inne i PSU. kan være brent støv som er årsak til sviddlukten.

Har tenkt på det, for jeg ser en del støv gjennom vifta, men hvordan kommer jeg til der uten å bryte evt. garanti? Samme spørsmål kan jeg forresten stille om grafikkortet mitt i samme slengen dersom noen skulle vite det. Er deksel rundt vifta på det, som jeg ikker sikker på hvordan jeg skal få trygt av.

Lenke til kommentar

Let etter skjermkortet i prisguiden, google-bilder og finn sånn som du har.

Så kan vi se hvordan det kan demonteres.

 

Vanligvis er det alle skruene som er gjennom dekslet, også evt under klistremerker

og ofte et par skruer ved siden av kontakene osv.

Det skal si seg selv, da det skal kunne monteres vanblokker osv av alle.

 

For eks her på min:

post-64596-1255548760_thumb.jpg

post-64596-1255548770_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...