Gå til innhold

Bygge pc for første gang. Trenger råd og tips.


Anbefalte innlegg

Jeg har begynnt å tenke litt på å bygge meg en ny pc. Men siden dette er første gang jeg går løs på ett sånt prosjekt så kan det være fint med litt tips og råd fra de som kan det. Jeg kan litt pc ,men er ganske n00b på bygging. Det jeg stort sett sliter med nå er valg av komponenter, hva passer sammen, hva er bra, hva er dårlig osv.

Pc`n skal være mest til allround. Mye musikk og film avspilling og nett surfing. Ett å annet spill er også greit og kunne spille. Så det jeg er ute etter er vel en gamer "light" pc. Med muligheter for videre oppgradering etterhvert.

Jeg har funnet ut at det jeg trenger er:

- Kabinett

- Ekstra kabinettvift(er) (om nødvendig)

- Strømforsyning (om PSU ikke følger med kabinett)

- Hovedkort

- Prosessor

- CPU kjøler (om nødvendig)

- Ram

- Skjermkort

- Harddisk

- Trådløs nettverkskort

 

Har funnet dette:

-Kabinett 1 eller Kabinett 2. De både ser bra ut og høres bra ut. Hvilket er best?

- Prosessor

- Skjerm kort

-Hardisk(er)

Dette er noe jeg tror er bra,som jeg kunne tenke meg å ha. Men hvis jeg tar feil så kom gjerne med forslag. Tenker å kjøre Windows 7 64-bit som operativ system. Kunne også tenke meg å ha mye Ram (4-8GB eller mer)

 

Det jeg sliter mest med er å forstå hva som passer sammen innen Ram,Hovedkort og CPU.

Takker for all hjelp jeg kan få! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@ Engern

 

Du har valgt helt greit hittil. Kabinettet Ninehundred er helt OK.

Når det gjelder prosessoren din så legger du kanskje merke til at det står AM3 sokkel. Da må du velge et hovedkort som har AM3 sokkel også. Det finner du lett under hovedkortmenyen på Komplett, på lik linje med alt det andre du har funnet på Komplett.

 

Som du sikkert ser når du titter på AM3 hovedkortene så er det noen som støtter DDR2 og noen som støtter DDR3 ram. Da må du velge den ramtypen som hovedkortet ditt støtter.

 

Når du har valgt alle delene, og de har ankommet hjem til deg, så tar du ganske enkelt utgangspunkt i manualen til hovedkortet ditt når du skal starte byggingen. Følger du den så kommer du lett i mål....:-)

Lenke til kommentar

@ vesleengen

Jeg har egentlig ikke tenkt så mye på budsjett enda. Hvis jeg sier cirka 6-8000kr. Burde vel gi en grei pc det?

 

@ Rayline TWB

Tusen takk for en veldig god og enkel forklaring. Jeg lærte en god del der, da skjønner jeg det. Det er visst ikke så komplisert å skaffe komponenter som jeg trodde.

 

Edit: Skulle gjerne hatt en grei forklaring om PSU også. Det jeg lurer litt på her er utgangskoblinger. De fleste har en lang liste der. Med diverse tilkoblinger. Er det noe spesielt der man bør se etter? Noe som må passe spesielt til hovedkortet eller ett eller annet? Ellers ser jeg det er forskjell på Watt styrke de gir. Der regner jeg med at jo kraftigere,jo bedre. Inntil en viss grense så klart.

 

Si gjerne ifra hvis det er flere komponenter også som MÅ ha samme type av ett eller annet. Sånn at jeg vet om det.

 

Tusen Takk for all hjelp dere gir!

Endret av Engern
Lenke til kommentar

Bare noen korreksjoner:

Når det gjelder prosessoren din så legger du kanskje merke til at det står AM3 sokkel. Da må du velge et hovedkort som har AM3 sokkel også.

Strengt tatt støtter mange hovedkort med AM2+ sokkel de nye AM3 prosessorene, så du MÅ ikke går for AM3.

 

Som du sikkert ser når du titter på AM3 hovedkortene så er det noen som støtter DDR2 og noen som støtter DDR3 ram. Da må du velge den ramtypen som hovedkortet ditt støtter.

AM2+ støtter BARE DDR2 og AM3 støtter BARE DDR3.

 

Problemet er at noen nettbutikker merker mange AM2+ hovedkort som AM3 fordi de støtter disse prosessorene, men dette er misvisende.

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar

@ Engern

 

Når det gjelder PSU, så må du titte litt hen til grafikkkortet ditt. Noen grafikkort krever enten 2 x 6 pins, eller 1 x 6 pin + 1 x 8 pins kontakt for at de i det hele tatt skal starte.

De aller fleste PSUer av nyere dato støtter dette. Mange PSUer har gjerne kombinasjonskontakter (f.eks. 2 x 8 pins) der 2 av pinsene kan hektes av slik at du blir stående igjen med 2 x 6 pins (slik at de kan brukes der grafikkortet må ha 2 x 6 pins for å fungere). PSuens kontakter angis da gjerne slik 2 x 6+2 pins.

 

De andre kontaktene PSUene har er som regel mer enn nok til å støtte det man trenger for viftetilkoplinger, drevkoplinger (CD/DVD osv), SATA- disker osv., osv.

 

Noen PSUer er såkalte modulære, dvs. at kablene kan hektes på alt ettersom hvilke kabler du trenger. Dette gjør jo kabinettet ryddigere, og jo færre kabler man trenger, jo bedre luftflyt i kabinettet.

 

Når det gjelder hvor kraftig PSU du må ha så er jo det mest avhengig av hvor heftig grafikkort du skal ha, og om du skal overklokke komponentene dine, og om du f.eks. har tenkt å ha flere grafikkort (Crossfire/SLI- oppsett) i maskina di.

 

Hvis du har tenkt å ha kun ett grafikkort (og det blir f.eks. det 260- kortet du har linket til), og du ikke har tenkt å overklokke komponentene dine mye, så er min anbefaling at du kan velge en PSU av god kvalitet. Da trenger du overhodet ikke PSUer på 700, 800 eller 1000 Watt. Du kan jo f.eks. titte på Corsair sin 620- watter, og andre i samme Watt- område. Seasonic har bra PSUer også. Mange bruker også MIST PSU, men jeg har sett litt bob-bob- tilbakemeldinger når det gjelder MIST. Tagan har også bra PSUer.

 

Og den presiseringen som kompisen over her (pro_odeh) gjorde er helt riktig. Jeg var litt slurvete og unøyaktig i min første beskrivelse.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Jeg har begynnt å tenke litt på å bygge meg en ny pc. Men siden dette er første gang jeg går løs på ett sånt prosjekt så kan det være fint med litt tips og råd fra de som kan det. Jeg kan litt pc ,men er ganske n00b på bygging. Det jeg stort sett sliter med nå er valg av komponenter, hva passer sammen, hva er bra, hva er dårlig osv.

Pc`n skal være mest til allround. Mye musikk og film avspilling og nett surfing. Ett å annet spill er også greit og kunne spille. Så det jeg er ute etter er vel en gamer "light" pc. Med muligheter for videre oppgradering etterhvert.

Jeg har funnet ut at det jeg trenger er:

- Kabinett

- Ekstra kabinettvift(er) (om nødvendig)

- Strømforsyning (om PSU ikke følger med kabinett)

- Hovedkort

- Prosessor

- CPU kjøler (om nødvendig)

- Ram

- Skjermkort

- Harddisk

- Trådløs nettverkskort

 

Har funnet dette:

-Kabinett 1 eller Kabinett 2. De både ser bra ut og høres bra ut. Hvilket er best?

- Prosessor

- Skjerm kort

-Hardisk(er)

Dette er noe jeg tror er bra,som jeg kunne tenke meg å ha. Men hvis jeg tar feil så kom gjerne med forslag. Tenker å kjøre Windows 7 64-bit som operativ system. Kunne også tenke meg å ha mye Ram (4-8GB eller mer)

 

Det jeg sliter mest med er å forstå hva som passer sammen innen Ram,Hovedkort og CPU.

Takker for all hjelp jeg kan få! :D

 

Jeg anbfaler Q7, ved valg av prossesor. Hvis ikke Q9 har kommet ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...