Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bygge om til Gassdrift (LPG)


RadivS

Anbefalte innlegg

Noen som har bygd om en bensinbil til Gassdrift og kan komme med noen erfaringer om forskjellige typer anlegg og evt linker til de.

 

Vi ser på å kjøpe Mazda 5, men vil ha automatgir, og det leverer de bare med bensinmotoren, derfor lurer jeg på om LPG kan være en god løsning ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner en som bygger om stort sett alle bilene han kjøper og skal ha litt mer enn 2 måneder og han er kjempefornøyd :)

Han har hatt Hummer H2, flere Range Rover´e og lignende, og der sparer han det fort inn..

 

Husker ikke hvem han bruker, men skal prøve å finne det ut (vet det er i telemarks-området)

Lenke til kommentar
Kjenner en som bygger om stort sett alle bilene han kjøper og skal ha litt mer enn 2 måneder og han er kjempefornøyd :)

Han har hatt Hummer H2, flere Range Rover´e og lignende, og der sparer han det fort inn..

 

Husker ikke hvem han bruker, men skal prøve å finne det ut (vet det er i telemarks-området)

 

Mener du Fyresdal Autogass?

Lenke til kommentar

Glem LPG - fra april 2010 blir det garantert avgiftsbelagt i henhold til departementets forslag om ny beskatning av biodrivstoff og naturgass.

 

Når det gjelder LPG er det et utmerket drivstoff så lenge det er billig. Man får 10-15% høyere forbruk og 10% lavere effekt, hvis ikke man ikke er heldig og har et Vialle anlegg fra Nederland. Det er kun Vialle som har patent på et LPI (Liquid Petroleum Injection) system som leverer gassen flytende til manifolden og ikke gir noe effekttap. Faktisk kan man oppleve høyere effekt pga LPGs høye oktantall - så lenge man har LPI system. Alle andre systemer leverer LPG i gassform til inntaksmanifold. Mange proffe byggere her i landet, men ingen forhandlere av Vialle desverre.

 

Jeg hadde en Volvo XC 70 2,4 turbo med Vialle LPi system. Den gikk som et uvær med PPC trim fra BSR og hadde 250 HK og 410 nm på propan. Det måtte vel være norges raskeste propantruck.. Men med kjempeforbruk. Bilen var importert fra Belgia med ferdig montert LPi system fra Nederland. Måtte gjennom mye strål for å få den godkjent i Norge etter de nye normene.

 

Norm om godkjenning av LPG drift som ble iverksatt ifjor er dessuten noe som kan hindre at en Mazda 5 blir godkjent hvis det ikke finnes typegodkjent og fabrikkspesifikt anlegg akkurat for denne modellen.

 

Har kjørt turbodiesel både før og etter min LPG Volvo og jeg må si at diesel har mye lavere kostnader og bedre kjøreopplevelse med høyt dreiemoment. Mazda 5 er en bra og praktisk bil. Men det finnes mange tilsvarende andre biler med dieselmotor og automat. Eller så ville jeg ventet til den kom med automat, for det gjør den vel snart. Kona har forresten litt tilsvarende bil en Kia Carens 2.0 CRDi fra 2003 som både har diesel og automatgear, så det er merkelig at Mazda venter så lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...