Gå til innhold

Asus UL30A tråden


Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Den kom i salg datoen Windows 7 kom på det norske markedet, var vel rundt forrige mandag eller fredag før der igjen. Den billigste prisen jeg har funnet i Norge er 5990,- (prisguiden på hardware.no).

 

Det eneste negative jeg har hørt om denne er at musepaneler går i et med resten av dekselet, og sitter også litt høyre enn resten av deskelet, dermed kan den være lett å komme borti når man skriver. Sjift-knappen på høyre side er også minimert noe, som er litt merkelig da den kommer med full-størrelse-tastatur. Selv om den har børstet stål på utsiden, har innsiden der man hvilker håndleddene pianolakk/blank overflate, noe som fører til at den lett kan tiltrekke seg fingermerker.

 

Dette har alikevel blitt sett på som småproblemer, og denne bærbare blir ofte omtalt som umatchet når det kommer til pris på bærbare i denne størrelsen med samme kvalitet. Lyd og varmemessig blir også denne skrytt nokså høyt opp i skyene.

 

Den kommer også i flere utgaver, så kan være verdt å sjekke opp hvilken utgave som inneholder hva. F.eks. er den ene utgaven uten Blu-Ray. Den kommer heller ikke med noe optisk drev, så for de som er avhengige av dette, må dette kjøpes i tillegg.

 

For de som bruker Linux, er denne også veldig godt støttet i Ubuntu 9.10.

 

Den inneholder også en "Instant-ON" Linux-distribusjon kalt Express Gate som booter på sekunder. Her er en noen overdrevet presentasjon fra Asus :p

 

Se filmen hos Youtube

 

Her er et lite videoklipp som git et størrelseperspektiv og hvordan den ser ut:

 

Her er en liten anmeldelse av maskinen:

Se filmen hos Youtube

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Maskinen finnes i tre utgaver:

UL30A-A2

UL30A-X5 (sort)

UL30A-A3B (sort)

 

Om du skal ha den i sort bør du gå for UL30A-A3B.

 

Denne har halvparten av HDD-størrelsen som de to andre, men som med UL30A-A2 har denne også 8 cell 5600mAh (og ikke 4400mAh som X5 har), og to års garanti (ikke et som X5). Den har alikevel 1 GB mindre RAM enn begge de to andre utgavene, men for de som bruker Windows, er dette den eneste utgaven som har Windows 7 Premium fremfor Home Premium, og i tillegg kommer denne også med XP Pro nedgraderingsmuligheter. Denne har også blåtann.

 

I følge Amazon koster A3B og A2 like mye, mens X5 er noe billigere. Vet ikke hvor man enkelt kan få tak i en av de sorte, men forskjellige bedriftsforhandlere selger A3B.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Maskinen har flere konfigurasjoner. De 3 mest vanlige er likevel:

 

UL30A-QX165V: Sølv, 500GB, 4GB, 8 celler (4400mAh), 0,3 MP, W7 HP 32-bit

UL30A-QX056V: Sølv, 500GB, 4GB, 8 celler (5600mAh), 1,3 MP, W7 HP 64-bit

PRO32A-QX179X: Sort, 320 GB, 4GB 8 celler (5600), 0,3 MP, W7 P 64-bit (XP dgr)

 

Det finnes sikkert andre modeller, men dette er de jeg finner i de fleste nettbutikkene.

 

Jeg har bestilt nummer to som er billigere enn forretningsmodellen pro32a men som har det kraftigste batteriet og 64-bit OS.

Endret av jon_o
Lenke til kommentar

Da var min PRO32A hentet, og Windows 7 og Ubuntu 9.10 er installert :)

 

Typisk at det måtte være en død piksel :hrm: Den er på ingen måte sjenerende, men utrolig irriterende å vite at den er der!

 

Kunne du linka til de norske forhandlerne som selger UL30A-A3B?

H. Ødegård selger denne for underkantet 7.400,- (denne er noe dyrere enn hva man kan forvente fra andre butikker som ikke retter seg mot bedriftsmarkedet).

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Maskinen har flere konfigurasjoner. De 3 mest vanlige er likevel:

 

UL30A-QX165V: Sølv, 500GB, 4GB, 8 celler (4400mAh), 0,3 MP, W7 HP 32-bit

UL30A-QX056V: Sølv, 500GB, 4GB, 8 celler (5600mAh), 1,3 MP, W7 HP 64-bit

PRO32A-QX179X: Sort, 320 GB, 4GB 8 celler (5600), 0,3 MP, W7 P 64-bit (XP dgr)

 

Det finnes sikkert andre modeller, men dette er de jeg finner i de fleste nettbutikkene.

 

Jeg har bestilt nummer to som er billigere enn forretningsmodellen pro32a men som har det kraftigste batteriet og 64-bit OS.

 

Så Asus Pro32 er en bisnissutgave av Ul30a? Så denne på datakjeden, men det kom ikke klart frem at det var den samme som UL, eller hvilke spesifikasjoner den har. Har den for eksempel bluetooth? Dog kostet den ikke så mye; 6754,- :)

Lenke til kommentar

Du får pro-versjonen for 6.484,- hos Dustin Home.

 

Jeg gikk for UL30A-QX056V som er spekket likt med pro-versjonen foruten at den har større harddisk og Home Premium 64-bit i stedet for Professional. Foruten at den er noe billigere (da jeg kjøpte den kosta den ikke mere enn kr. 5.700,-) liker jeg den bedre i børstet aluminium og sølvfarget plast enn svart.

 

Om nå posten bare kunne makte å levere denne snart

Lenke til kommentar

Hvordan er ytelsen på disse maskinene i praksis? Jeg sitter med en nesten to år gammel laptop, og sliter litt med blant annet ytelse på flash og compiz i linux. Jeg får ikke opp linken til review, og de andre jeg har sett viser bare til diverse figurer og tall som ikke gir meg noen sammenligningsrunnlag.

 

T5450 @ 1,66GHz er den jeg har i dag yter omtrent som CPUen i UL30A?

Lenke til kommentar
Hvordan er ytelsen på disse maskinene i praksis? Jeg sitter med en nesten to år gammel laptop, og sliter litt med blant annet ytelse på flash og compiz i linux. Jeg får ikke opp linken til review, og de andre jeg har sett viser bare til diverse figurer og tall som ikke gir meg noen sammenligningsrunnlag.

 

T5450 @ 1,66GHz er den jeg har i dag yter omtrent som CPUen i UL30A?

 

Får du åpnet denne linken

 

Her får du noe å sammenligne med. I forhold til Acer 3810T som er en maskin det sammenlignes mot, mener jeg denne var utstyrt med core duo 9400 prosessoren mot 7300 som sitter i Asusen. med tanke på at de aller fleste 3810-maskinene som selges nasjonalt er utstyrt med core solo 3500 prossesoren blir sammenlignsgrunnlaget mellom disse maskinene noe helt anderledes.

Lenke til kommentar
Noen som har testa 1080p video og Flash i fullskjerm? Og spill? Litt skeptisk til Intel skjermkort. :p

 

Jeg har ikke hatt mulighet til å sjekke dette selv, men i følge de testene jeg har lest spiller maskinen 1080p håndstående. Denne maskinen er dog ikke en spillemaskin. Jeg tror ikke det er mange nye spill som går bra på dette systemet.

Lenke til kommentar
Får du åpnet denne linken

 

Takk, det er noe galt med linjen min (UiB) - så jeg sliter med tilgangen til enkelte sider. Den fungerte ikke denne heller. Jeg har sett meg litt rundt, så jeg har en anelse om hva jeg kan forvente. PCen ser helt super ut, lurer dog på om jeg venter et halvt år til før jeg kjøper meg en ny. Det er batteritid jeg i hovedsak ser etter, samt mobilitet, og grei nok HW til å drive det meste av film/musikk, men ikke spill. Det lugger litt på enkelte ting pga. linux og diverse standarder.

Lenke til kommentar

Da er min maskin endelig kommet og jøss og jøss for et smykke denne maskinen er.Framsiden i børstet aluminium er akkurat så pen som på bildene. Så langt har jeg ikke gjort annet enn å pakke den ut og fjernet alle klistremerkene og installert windows. Det tok lengre tid enn ventet, men forløp uten problemer. Jeg legger ved et par bilder som jeg tok under oppakkingen :D:)

 

post-51851-1257334191_thumb.jpgpost-51851-1257334217_thumb.jpg

Endret av jon_o
Lenke til kommentar

Spent på å høre hva du syns om den i bruk :!:

 

Vet du om man kan gå ut ifra at modellen ved navn UL30A-QX056V alltid vil ha 5600 mAh batteri? Mange nettbutikker skriver 4400/5600 i spesifikasjonene.

Og noen som vet hvordan batteritiden eventuelt er med et 4400 mAh batteri? Regner med forskjellen er merkbar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...