Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Skal til å kjøpe A150, men er ikke helt sikker på dette batteriet som følger med.

Skulle gjerne ha hatt et 6 cells batteri, men det er jo ganske dyrt. Det skal jo komme en

ny modell med 160gb disk og 6 cells batteri, men er det noen som vet når det kommer? Leste

også i forumet her at denne kanskje ikke kommer til Norge og også at dette 6 cells batteriet

ikke er så mye bedre enn det batteriet som følger med nå. Noen som vet noe mer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjører med standard kjerne, noe som funker fett. Eneste er at jeg måtte laste ned en annen driver til trådløskortet enn standard arch driveren, men den er linket til i wikien.

 

Må si jeg er overrasket over at du får bedre batteritid med Arch. Jeg har til nå tenkt at Linpus var bedre tilpasset strømsparingsmulighetene som ligger i hardware. Jeg er godt førnøyd med Linpus, men i forhold til Arch savner jeg friheten til å forme maskinen slik jeg vil ha den. Fikk forresten nettopp 1gb ram som venter på installasjon :-)

 

Ble litt overrasket selv. Er ikke veldig store forskjellen, men med arch har jeg i overkant av 3 timer batteritid ved vanlig skolejobbing (Programmering), mens med linpus fikk jeg i overkant av 2.5 time. Gleder meg selvsagt masse til større batteri kommer:D

Lenke til kommentar
Heisann folkens!

 

I dag oppstod det et merkelig problem med laptopens wlan tilkoblet skolens nettverk(eduroam);

 

Plutselig forsvant kortet fra enhetsbehandling og det var ikke mulig å komme på nett. Forsøkte å restarte, gjenopprette til fabrikkstandard og søke etter nye enheter i enhetsbehandling. Dette uten hell.

 

Jeg gikk deretter til itavdelingen på skolen og fikk hjelp der. De skrudde av maskinen/startet på nytt og koblet den til strømnettet. Da dukket kortet opp igjen.

 

Er dette et vanlig fenomen? Noen som har opplevd lignende med windowsversjonen? :hmm:

 

Mvh. Øystein

Jeg kjenner igjen problemet, og jeg skal ned på Datakjeden i morgen for å få fikset det. Jeg satt en knapp halvtime uten strømkabel med fulladet batteri, så det kan umulig ha noe med strømsparing å gjøre (hvis ikke fungerer det ekstremt dårlig...)

Lenke til kommentar
Heisann folkens!

 

I dag oppstod det et merkelig problem med laptopens wlan tilkoblet skolens nettverk(eduroam);

 

Plutselig forsvant kortet fra enhetsbehandling og det var ikke mulig å komme på nett. Forsøkte å restarte, gjenopprette til fabrikkstandard og søke etter nye enheter i enhetsbehandling. Dette uten hell.

 

Jeg gikk deretter til itavdelingen på skolen og fikk hjelp der. De skrudde av maskinen/startet på nytt og koblet den til strømnettet. Da dukket kortet opp igjen.

 

Er dette et vanlig fenomen? Noen som har opplevd lignende med windowsversjonen? :hmm:

 

Mvh. Øystein

Jeg kjenner igjen problemet, og jeg skal ned på Datakjeden i morgen for å få fikset det. Jeg satt en knapp halvtime uten strømkabel med fulladet batteri, så det kan umulig ha noe med strømsparing å gjøre (hvis ikke fungerer det ekstremt dårlig...)

 

Vet ikke om dette vil fungere, men det er verdt et forsøk: slå av maskinen, ta ut batteriet, trykk powerknappen, sett inn batteriet, koble maskinen til strømnettet og start opp igjen. Om du har windows xp, vil jeg anbefale deg å gå på windows update og laste ned driveroppdateringen til nettverkskortet. Denne driveren har jeg aldri hatt problemer med.

 

Mvh. Øystein

Endret av ostenXX
Lenke til kommentar
Skal prøve det nå, takker =)

Men hvis du aldri har hatt problemer med den driveren, hvorfor bare poste problemet her og ikke løsningen? =P

 

Vel, løsningen på problemet kom vel noe uklart fram i mine forrige poster i tråden. Uansett kan jeg oppsummere mine erfaringer igjen:

 

I går bestemte jeg meg for å kjøre en total gjenoppretting av maskinen. Jeg brukte windows update- driveren til wlan- kortet i forkant av dette (fra kjøpsdato og fram til gjenopprettingen), uten problemer. Med den orginale driveren innlagt, forsvant plutselig wlan-kortet på skolen i dag. Dette mens det fortsatt var 50% batteristyrke igjen... Løsningen var å finne på itavdelingen (som nevnt tidligere). Jeg oppdaterte i etterkant til windows update- driveren igjen, og har ennå ikke opplevd noen uforklarlig wlan-død på batteridrift.

 

Var det en grei forklaring, eller lager jeg bare rot for dere nå? :whistle:

Lenke til kommentar

Ah, da forstod jeg det =)

 

Jeg prøver med Windows Update driveren nå, so far so good. "Stresstester" den nå på batteriet, reloader en nettside med noen minutters mellomrom. Forhåpentligvis er det bare driveren til Acer det er noe galt med, men isåfall burde de få beskjed om det asap.

Endret av Bruun
Lenke til kommentar

Hum, ikke veldig lang tid første gangen, vent til det røde konstante lyset begynner å lyse grønt, da tror jeg det er helt fullt.

 

Edit: Nå begynte batteriet å gå tom for strøm, kanskje en halvtime igjen, og nå mistet jeg igjen kontakt med nettverkskortet. Virker som at det ikke er en driverfeil.

Plugget nå inn strømmen og restartet maskina, og da var WLAN-kortet forsvunnet helt fra Device Manager igjen.

Endret av Bruun
Lenke til kommentar
Hum, ikke veldig lang tid første gangen, vent til det røde konstante lyset begynner å lyse grønt, da tror jeg det er helt fullt.

 

Edit: Nå begynte batteriet å gå tom for strøm, kanskje en halvtime igjen, og nå mistet jeg igjen kontakt med nettverkskortet. Virker som at det ikke er en driverfeil.

Plugget nå inn strømmen og restartet maskina, og da var WLAN-kortet forsvunnet helt fra Device Manager igjen.

 

Hva gjør du for å få det fram igjen i device manager?

 

Forøvrig kan vi vel konkludere med at min teori om driverfeil ikke stemmer. Acer må finne på en eller annen løsning på problemet, ettersom flere sliter med det samme.

 

Edit: Jeg har også lagt merke til at skjermens lysstyrke varierer smått i takt med harddiskaktiviten. Dette er når lysnivået står på det laveste. Er det normalt? Symptomet forsvinner så fort jeg stiller opp lysstyrken igjen. :hmm:

Endret av ostenXX
Lenke til kommentar

Ja, skjermen flimrer når den står på lavest lysstyrke, men det tror jeg er noe alle opplever? Da stikker jeg nedom Datakjeden og prøver å få erklært maskinen som dead on arrival. Etter 3 restarter i går fikk jeg endelig liv i nettverkskortet igjen.

 

Edit: Fikk nettopp mail av Datakjeden. "Du kan feilmelde din Acer pc på 800 84 880. Der kan du også få hjelp hvis det er noe som kan løses over telefonen."

Får vel gjøre det først...

Endret av Bruun
Lenke til kommentar
"Du kan feilmelde din Acer pc på 800 84 880. Der kan du også få hjelp hvis det er noe som kan løses over telefonen."

 

Ikke vet jeg om dette er normalt for andre dataprodusenter, men at acer har en grønn linje som en kan ringe inn og få hjelp med feil og problemer, er jo ganske bra! Hadde ikke overrasket meg om prisen lå på 10+ per minutt, men her er det jo faktisk gratis!

Lenke til kommentar
Ja, skjermen flimrer når den står på lavest lysstyrke, men det tror jeg er noe alle opplever? Da stikker jeg nedom Datakjeden og prøver å få erklært maskinen som dead on arrival. Etter 3 restarter i går fikk jeg endelig liv i nettverkskortet igjen.

 

Edit: Fikk nettopp mail av Datakjeden. "Du kan feilmelde din Acer pc på 800 84 880. Der kan du også få hjelp hvis det er noe som kan løses over telefonen."

Får vel gjøre det først...

 

Da skjedde det igjen her også... Tro om jeg har krav på ny maskin?

Lenke til kommentar
Da skjedde det igjen her også... Tro om jeg har krav på ny maskin?

 

Du får vel ikke ny maskin med det samme, de prøver vel å rette feilen på den. Er vel noe i forbrukerkjøpsloven som sier at om samme feil inntreffer 2 eller 3 ganger, selvsagt etter reperasjon, så kan du kreve å få ny vare. Hugser ikke alt det der, var vel på gymnaset vi hadde om dette, og det begynner å nærme seg fjern fortid.

Lenke til kommentar
Ja, skjermen flimrer når den står på lavest lysstyrke, men det tror jeg er noe alle opplever? Da stikker jeg nedom Datakjeden og prøver å få erklært maskinen som dead on arrival. Etter 3 restarter i går fikk jeg endelig liv i nettverkskortet igjen.

 

Edit: Fikk nettopp mail av Datakjeden. "Du kan feilmelde din Acer pc på 800 84 880. Der kan du også få hjelp hvis det er noe som kan løses over telefonen."

Får vel gjøre det først...

 

Da skjedde det igjen her også... Tro om jeg har krav på ny maskin?

 

Ligner noe på det problemet jeg hadde med min...

 

Nå er jo min situasjon litt spesiell, men ja..

 

Jeg kjøpte meg denne maskinen på fredag, og etter litt bruk forsvant også wlan hos meg, det datt ut hele tiden, og kunne ikke finne noen trådløse nettverk igjen. Måtte slå den av og på, etter en dag tid så klarte den ikke å starte opp wlan kortet.

 

Derfor ringte jeg jo Datakjeden her i oslo hvor jeg kjøpte den på Mandag, fikk beskjed om å ringe Acer på Tirssdag, gjorde dette - og fulgte det hun damen i andre enden sa til meg. Men fortsatt var problemet der!

 

Jeg dro da bort til datakjede her i oslo, og kundeservice er et ukjent ord for dem må jeg si!

Det første jeg gjør er å gå bort til der hvor det står at man skal trekke lapp. Der stod det en beskjed om at de som skulle sende inn noe til rep. ikke skulle trekke kølapp, men gå til service avdelingen. Jeg tenkte bare, "hmm, flott" Og går bort dit, men akk nei! Der stod det ett stor skilt om at det var stengt.. Greit tenkte jeg, og gikk bort til kassen...

 

Men hvor var alle som jobbet her? Jeg stod der i kanskje ett min. og så kom det en person bort til meg å spurte om jeg fikk hjelp, jeg sa nei. og da sa han ok. I det han sa det, så kom det en person bak kassen, jeg fortalte denne mannen som kom bort til meg at jeg skulle levere den inn. Han ropte da på han som kom inn bak kassen der, og spurte om han kumme ta og hjelpe meg. Han bak kassen:

 

"Nei, kan ikke du gjøre det?"

Mannen som halp meg:

"Nei, jeg har andre ting å gjøre! kan ikke du gjøre det?"

Mannen bak kassen:

"Javel,"

 

Jeg forklarer da denne mannen saken, og da er beskjeden jeg får: "Da må du nesten gå over til service acdelingen"

 

JEg sier jo da selvfølgelig at det står ett skilt der om at det er stengt og at det ikke er noen der. Men har ber meg bare om å å gå bort og vente. Så jeg tenkte bare javel, og gikk bort og stelte meg ved døren der.

 

Etter å ha stått der i kanskje 5 - 7 min. Så er det fortsatt ingen der. Så da roper han mannen meg tilbake til han. Og jeg går bort til kassen og snakker med ham. Forklarer hva som er problemet, og forklarer han at jeg skal flytte til frankrike om at det derfor er en ganske så hastesak. Han sier vent litt, blir borte i kanskje 10min. og kommer tilbake og sier at det kommer til å ta ca 4 uker å få den ordnet.

 

Da sier jeg rett som det er at vi har ett problem, for jeg flytter om ikke så lenge.

Da får jeg nok engang beskjed om å gå til Service avdelingen, etter å ha stått der og ventet i kanskje 5 min til.

 

Kommer en mann bort og spør om hva problemet er, jeg forklarer hva det er. Han slår dermed på maskinen og sjekker. Og konkluderer med at alt er OK siden nettet virker nå! Jeg forklarer han at det faller ut til tider osv.

 

Da begynner han å skrive inn masse greier på maskinen sin, så bare går han!!!

Jeg blir nok en gang stående der i 10 min og bare stirre tomt ut i luften og tenke hva er det som skjer? Han kommer brått tilbake en liten tur for å hente noe og forsvinner igjen. (jeg har fortsatt ikke fått noe informasjon om hva han driver med, hva som skjer eller noe)

 

Og etter nok en periode på 5 kommer han tilbake, men denne ganger kommer han tilbake med enn annen som tydligvis var en bekjent av ham. Disse to gikk og pratet sammen på italiensk. (altså, denne andre personen jobbet ikke der) Og han steller seg rett ved siden av meg, og han som liksom helper meg setter seg ned på maskinen igjen.

 

Disse står fortsatt å prater sammen, og jeg står der som ett spørsmålstegn fortsatt. Og brått så går han som helper meg, og jeg blir stående med denne fremmede personen som brått begynner å snakke med meg. Jeg tenker bare at dette er langt untenfor min komfort sone, men bare spiller med og gir en falsk latter innimellom.

 

Etter kanskje ti minutter ved å vente på han mannen igjen, kommer han tilbake.

Han gir meg ett ark og en ny maskin og sier her. Og sier hadet bra.

 

JEg tenkte bare hva?

 

Greit nok! Jeg fikk en ny maskin, det er jeg glad for!

Men seriøst? Hvordan er det de behandler kundene sine?!!

 

Jeg veit at jeg ikke kommer til å handle noe mer på datakjeden!

Lenke til kommentar

En ting om wlan kortet "tar kvelden", sørg for det står aktivert når man dytter borti wlan knappen på siden, deretter gå til Nettverkstilkoblinger i Kontrollpanelet og deaktiver og aktiver Trådløs Nettverkstilkobling.

 

Selv vurderer jeg å bytte ut det elendige Atheros wlan kortet med Intel PRO/Wireless 3945ABG (AA1 bruker mini-PCIe). Jeg har et litt eldre Intel wlan kort i min 15.4" bærbare og ganske fornøyd med det, Intel korta har også drivere man kan laste ned rett fra Intel og de har veldig mye snacksy instillinger i forhold til Atheros.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...