Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva har jeg krav på når det gjelder skolemiljø?


olopolo

Anbefalte innlegg

Hei,

startet på VG1 nå i høst, og iløpet av den første tiden har flere negative ting kommet fram.

 

 

Tok en titt på Opllæringsloven (Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa).

 

I paragraf 9-1 står det følgende:

 

Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring.

 

 

Videre står det i 9-2:

 

Skolane skal planleggjast, byggjast, tilretteleggjast og drivast slik at det blir teke omsyn til tryggleiken, helsa, trivselen og læringa til elevane.

 

Det fysiske miljøet i skolen skal vere i samsvar med dei faglege normene som fagmyndigheitene til kvar tid anbefaler. Dersom enkelte miljøtilhøve avvik frå desse normene, må skolen kunne dokumentere at miljøet likevel har tilfredsstillande verknad for helsa, trivselen og læringa til elevane.

 

Alle elevar har rett til ein arbeidsplass som er tilpassa behova deira. Skolen skal innreiast slik at det blir teke omsyn til dei elevane ved skolen som har funksjonshemmingar.

 

Dersom ein elev eller forelder, eller eit av råda eller utvala ved skolen der desse er representerte, ber om tiltak for å rette på fysiske miljøtilhøve, skal skolen snarast mogleg behandle saka etter reglane om enkeltvedtak i forvaltningslova. Om skolen ikkje innan rimeleg tid har teke stilling til saka, vil det likevel kunne klagast etter føresegnene i forvaltningslova som om det var gjort enkeltvedtak.

 

 

Jeg rager 197cm over bakken og stolene og pultene tilfredsstiller på ingen måte mitt behov. Stolene er for lave, og om man får tildelt en noe større stol blir pultene for lave. Dessuten forventes det at vi til en hver tid skal ha bærbar pc på pulten, den skal riktignok ikke brukes hele tiden og lukket åpnes og lukkes regelmessig. Pultene har alt for liten overflate til å fungere tilfredsstillende. Når en lesebok, en skrivebok og en bærbar pc skal brukes om hverandre er det umulig å opprettholde en god arbeidsstilling (noe som allerede i praksis er umulig for alle over 185cm).

 

Samtidig er luftkvaliteten i klasserommet varierende, og mesteparten av tiden er den uutholdbar. Lufteanlegget er enten ikke skrudd på, eller så har den for lav kapasitet. Vi har forespurt informasjon men har ikke fått vite noe. I tillegg er varmeanlegget temperaturregulert, så om vi åpner vinduene vil ovnene bare øke temperaturen som bare opprettholder dårlig luft. Jeg vet ikke hvorvidt luftkvaliteten er godkjent da det ikke er foretatt noen måling i de senere år.

 

Dette er bare to av flere problemer som har dukket opp, men disse er de jeg brenner mest for å få gjort noe med. For meg er det feil at 1/3 av klassen skal sitte med hodepine og alle vi langstrakte mennesker skal ha verre og verre ryggproblemer. Så det jeg lurer på (etter mye om og men) er:

 

Hva sier loven i praksis? Hva betyr formuleringene? Hva er "dei faglege normene som fagmyndigheitene til kvar tid anbefaler"? Hvilke rettigheter har jeg, og hva kan jeg kreve? Kan jeg kreve at det foretas en lufkvalitetsmåling? Kan jeg kreve en annen stol og pult? Kan hele klassen kreve pulter som tilfredstiller behovet (som lærerne legger opp til med sine undervisningsmetoder)?

 

Rett og slett, hva kan jeg få gjort i denne saken om man skal gjøre det på en ordentlig måte? Dette er nå så dramatisk at det går utover læringen vår.

 

K

 

EDIT: (paragrafene er hentet fra lovdata.no. Omdiriger gjerne om denne tråden er feilplassert)

Endret av olopolo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ryggproblemene gjelder minst et titalls personer. Skal alle komme rennende på døra med legeerklæring? Er de pålagt å gjøre noe med det?

 

Og hva kan jeg gjøre med lufta?

 

Takk for svar :D

 

K

 

Tja, lufta er et kjent problem. Mange av byggene er jo helt tilbake til 70- 80-tallet. Skolen bør da egentlig kutte ned på antall studenter i rommet eller forbedre lufteanlegget. Men hvor lang tid de har på seg er jo en annen sak.

 

Men ta å engasjer deg to en til to ting maks, slik at dere kan holde fokus på nettopp dette. Så i ditt tilfelle ville jeg først tenkt på egen komfor og tatt kontakt med HMS ansvarlig for å få bedre pult og stol. Helt uten tvil.

 

Går ikke dette, skriv deretter et saklig brev der du gir dem en frist for å etterkommet kravet ditt (hold deg saklig).

Om ikke svar, purr, der du varsler om at du kommer til å gå for eget innkjøp og sende regninga til skolen. Evt lokalavisa ;)

 

Har gjort tilsvarende stunt mot tidligere huseier der han ikke etterkom kravene om enkelte utbedringer. Etter et brev og en purring så holdt jeg tilbake halve leia, som jeg satt inn på egen konto. Disse pengene skulle han få dersom han utbedret det som var lovet og påpekt. Dersom han ikke utbedret dem og jeg flyttet så fikk han de ikke. Noe som ble resultatet 4 måneder senere. Så jeg bodde da 4 måneder med halv leie.

Alle mine brev som gikk til huseier gikk også til forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
_skole_tittel_jpg_676297a.jpg

 

Er vel slike pulter dere har?

 

Masse krum rygg på dette bildet...

 

For å si det sånn, slike pulter hadde vært en forbedring... Vi har enda eldre, noe mindre (flate), og litt varierende høyde på de forskjellige pultene. Stolene kunne like gjerne vært hentet på røysa. Jeg vil tippe det er 4 forskjellige modeller, hvorav alle er alt for små til meg.

Lenke til kommentar
Få en legeattest at du får vondt i ryggen av for små stoler og pulter der legen anbefaler møbler tilpasset deg.

Slå det i bordet og si at du skal ha dette.

Det skal vel også være et form for verenombud på skolen som er HMS ansvarlig. Ta kontakt med vedkommende asap.

Har selv kommet med legeattest på skolen for å få ny stol og pult, men bare fått beskjed om at det må jeg ta gjennom elevrådet. Da var det dog bare jeg som hadde legeærklæring, og det vil kanskje stille seg annerledes når det er flere.

 

Skolen og elevrådet skal ha opprettet et arbeidsmiljøutvalg, denne gruppen er medlemmer av elevrådet. Skolen skal ha dette. Ta kontakt med de om det ikke hjelper med lege erklæringen.

Ellers kan dere også på eget iniativ skrive en klage som dere leverer til mellomleder, helserådgiver og rektor der dere påpeker bruddene i opplæringsloven og legger ved legeærklæringene og krever at tiltak blir gjort.

Og krev skriftlig svar.

 

Fylkeskommunen har også en ressurs tilgjengelig som skal være på "elevenes side" som jeg nå ikke husker hva heter.

Hvis skolen er medlem i elevorganisasjonen kan du også få hjelp fra de. Er skolen ikke medlem, så har du ivvertfall mye stoff på sidene deres om hvordan du/dere bør gå frem osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...