Gå til innhold

Hvor selges fine rammer til OK priser (A3, A2)


Anbefalte innlegg

Lurer på hvor det går ann å kjøpe kurrante moderne rammer til en OK pris?

 

Tenker på ca A3 og A2 størrelser, har kjøpt printer og skal dekorere stuen, men tenker også på salg til venner og bekjente..

 

Og forresten, bruker dere passepatout (eller hvordan det skrives), eller printer med hvit kant og beskjærer arkene (da det kanskje er vanskelig å få tak i A4-A3-A2 rammer)???

 

Tips til skjæreverktøy?

 

Helst Oslo/Akershus (Lillestrøm/Kongsvinger/Sandvika) område...

Endret av Zamot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bump...

Er det virkelig ingen som skriver ut og rammer inn bildene sine her?

Trenger ikke være glass/ramme, tar gjerne imot andre tips til enkle/stilige/moderne/rimelige metoder å henge opp bilder..

 

(Ikea hadde veldig begrenset utvalg gitt - Ribba rammene hadde de ikke fler igjen i hverken hvit eller bjørk utførelse, og fikk ikke inn heller. Også begrenset i Alu.)

Lenke til kommentar

Jeg lurer og. Har nå 5 stk i ikearammer, hvor jeg bare har fylt hele ramma med bildet, og ikke brukt pass partout eller hva det heter.. ser ok ut. Litt skjoldete, men det tror jeg er papiret sin feil.

 

Jeg ser en del rammemakere rundt om, kanskje spørre dem? sikkert dyrt, men tror rammer er dyre.

 

Neste bilde jeg skriver ut blir lerret. slipper ramme-styret..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234
Jeg lurer og. Har nå 5 stk i ikearammer, hvor jeg bare har fylt hele ramma med bildet, og ikke brukt pass partout eller hva det heter.. ser ok ut. Litt skjoldete, men det tror jeg er papiret sin feil.

 

Jeg ser en del rammemakere rundt om, kanskje spørre dem? sikkert dyrt, men tror rammer er dyre.

 

Neste bilde jeg skriver ut blir lerret. slipper ramme-styret..

 

Jeg har rammet inn en del bilder hos rammemaker og kan si litt om det.

 

Du bør regne med at det fort koster opp mot 1000+ pr bilde for en ramme rundt et motiv i A4-størrelse, men dette kan naturligvis variere voldsomt avhengig av materialet du velger i rammen samt hvorvidt du vil ha spesialglass (vanligvis refleksfritt).

 

Kvaliteten er himmelhøyt over Ikea, men det koster altså. Og det er komplisert (om ikke praktisk umulig) å bytte bildet om du går lei.

 

Og, forresten, det heter passepartout, og den har to primærfunksjoner:

1. ramme inn motivet

2. holde bildet borte fra glasset for bl.a. å unngå at evt kondens setter seg på fotopapiret.

 

Etter min erfaring er det også lettere å unngå (synlige) skjolder på bilder med passepartout siden man da kan spenne bildet opp på innsiden med litt teip.

Lenke til kommentar

Ferdige rammer og passepartout får du kjøpt i en del "standard" størrelser.

Jeg har brukt en del rammer i størrelse 30x40cm fra Clas Ohlson. Desverre har de sluttet å føre en spesiell type svart ramme som jeg syntes var enkel og stilig og hadde god kvalitet, men de har en del andre typer som også er Ok.

Til en 30x40 ramme passer et standard passepartout med lysåpning passende til et bilde på ca 20x30cm (dvs. også til A4).

 

Skal du ha større bilder blir det litt mindre praktisk å bruke standard rammer.

Desverre er neste standard størrelse oppover 40x50cm og dertil hørende passepartout har lysåpning til et 30x40cm bilde, noe som dermed ikke passer i sideforhold med de bildene som kommer ut av de fleste speilreflekskamera (her er sideforholdet 2:3), så da må man beskjære bildet hvis det skal passe. Enda verre blir det på neste standard størrelse som er 50x70cm med passepartout-åpning på 40x50.

Irriterende at ikke de forskjellige standard rammestørrelsene kan ha samme bredde/høyde-forhold.

 

Hvis man bruker en rammemaker kan man få de rammer og passepartout-størrelser som en selv vil, men som DavidR sier så koster det flesk.

 

Et lite tips til: I stedet for glass kan man få bildet laminert før man setter det inn i passepartout og ramme. Når man ikke bruker glass så slipper man irriterende reflekser og det gir bedre "kontakt" med bildet. Det er her ikke snakk om "vanlige" lamineringsmaskiner slik man har til kontorbruk, men spesiell foto-laminering med tynn teksturert "silkematt" plast bare på framsiden. Dette utføres av en del rammemakere og en del som driver med fotoutskrifter profesjonelt.

Lenke til kommentar

Har lagt merke til at IKEA (ganske nylig tror jeg) har fått inn sorte trerammer av forbausende god kvalitet. Er litt usikker på om de har de i A3, men de har de i alle fall i 20x30 (nesten A4). Disse selges med passepartout (det er slik det skrives:P) til 199, hvis jeg husker riktig.

 

De har også en del ukurante størrelser som jeg synes var ganske bra, blant annet en på 50x50 cm.

 

En "tips" ifht passepartout kan også være at IKEA har begynt å selge bilder og passepartout i ett, og det billigere enn jeg har sett slike passepartout andre steder. Jeg har kjøpt noen av disse og bare byttet ut bildene med mine egne...

 

J

Lenke til kommentar
Jeg lurer og. Har nå 5 stk i ikearammer, hvor jeg bare har fylt hele ramma med bildet, og ikke brukt pass partout eller hva det heter.. ser ok ut. Litt skjoldete, men det tror jeg er papiret sin feil.

 

Jeg ser en del rammemakere rundt om, kanskje spørre dem? sikkert dyrt, men tror rammer er dyre.

 

Neste bilde jeg skriver ut blir lerret. slipper ramme-styret..

 

Kan det være at skjoldene skyldes at bildene ikke er 100% flate, og at papiret noen steder kommer borti glasset, mens det ikke gjør det andre steder? Har sett det mange ganger hvor det ikke er brukt passepartout.

Lenke til kommentar

Er det noen som har tips til andre typer rammer eller oppheng, gjerne uten glass?

 

Tenker f.eks. på å lime bilder på aluplate eller isoporplate, men vil unngå å lage/gjøre for mye selv egentlig (hvilket lim, fester, skjære kant osv), og kanten rundt må også være fin.

 

Ser også etter noe enkelt oppheng/list for å henge bildene rett på vegg uten å bruke teip, "tyggis"(blir krøllete bilde), osv. Vil ikke borre hull i betongveggen for hvert bilde for å si det slik, men kanskje bruke en eller flere snorer til å henge alle på. Har tenkt å henge ganske mange bilder i arbeidsrommet, og bytte de ut ofte (skrive ut bilder som venner kan ta med seg hjem)..

Lenke til kommentar

Hvis du skal montere bildet på plate bør platen være laminert eller avstivet for å unngå at den bukler seg.

Det enkleste og beste alternativet er noe som kalles Kapa-plater. Dette er plater med skumkjerne og et lag papir og aluminiumsfolie på hver side, pluss at de har et skikt med selvklebende folie på den siden du limer bildet.

Disse er stabile og enkle å bearbeide (skjære med kniv), lette i vekt og lette å motere bildene på siden de har ferdig lim. Men de koster en del. Sjekk hos rammemakere og andre som monterer bilde, de bruker sånne plater.

Et mer "hjemmesnekret" alternativ kan være å få tak i 3mm Huntonittplater på en byggvarehandel og skjære dette til. Ulempen med disse er at de er mye vanskeligere å bearbeide og de er tunge. I store format må de også avstives for ikke å slå seg.

For å montere bildene er det trolig best å bruke spray-kontaktlim, en type lim som heter 3M 77 funker bra.

 

Bilder som monteres på plate bør helst ha en beskyttende hinne.

Det beste er å få bildene laminert (som nevnt i et tidligere innlegg).

Et rimeligere alternativ kan være rett og slett å spraylakke bildet med klarlakk etter montering (vanlig Quick silkematt klarlakk ser ut til å funke greit, men jeg vet ikke hvor lenge det holder). Ulempen er at det er en del jobb (du bør ha flere strøk), det har lett for å komme støv i lakken, og det er på langt nær så holdbart som laminering.

 

Når det gjelder kanten på plater, så kan det være vanskelig å få til en fin kant, så det enkleste er å dekke den med en smal ramme. Hvis du bruker standard formater så finnes det ganske billige smale svarte aluminiumsrammer å få kjøpt, f.eks. på Clas Ohlson.

Hvis du er nøye og forsiktig når du skjærer en Kapa-plate, kan du kanskje bruke kanten som den er uten behandling, kjernen i platen er gråsvart i farge. Men den blir veldig utsatt for å få små hakk hvis du kommer borti ting når du håndterer bildet.

Lenke til kommentar
Et lite tips til: I stedet for glass kan man få bildet laminert før man setter det inn i passepartout og ramme. Når man ikke bruker glass så slipper man irriterende reflekser og det gir bedre "kontakt" med bildet. Det er her ikke snakk om "vanlige" lamineringsmaskiner slik man har til kontorbruk, men spesiell foto-laminering med tynn teksturert "silkematt" plast bare på framsiden. Dette utføres av en del rammemakere og en del som driver med fotoutskrifter profesjonelt.

 

 

Om du får bildene laminert, så skal du ikke ha passepartout på. Skal du ha passepartout må du ha glass. Og på laminerte bilder er det ikke bare en plastfilm på fremsiden, men og en papplate på baksiden. Denne blir vanskelig å feste inn i en passepartout. Tro meg, jeg har prøvd flere ganger. Har jobba 10 år i en fotobutikk med rammeverksted, og kunder har krevd det meste, uten å høre på oss som jobber med dette.

 

Tilbake til laminering, det er selvfølgelig mulig å få bildet laminert uten bakplata. Men fortsatt, skal du ha passepartout, så må du nesten ha glass i ramma, og da blir en del av poenget med laminering borte.

 

Enda et lite tips, om du rammer inn med passepartout selv, IKKE ha tape rundt hele bildet. Det skal kun tape på oppe så bildet får mulighet til å bevege seg. Ved luftfuktighet vil papir forandre litt form. Taper du rundt hele, vil det bulke seg, taper du kun oppe, vil det kunne bevege seg, og ikke bli bulkete.

For at bildet ikke skal sige ut av passepartouten bør det brukes syrefri spesialtape. her har jeg og sett mange "hjemmevarianter" fra plastertape til brun pakketape. Plastertape blir enten så klissete at det ødelegger bildet, eller så blir den sprø og limet støver i stykker bildet.

 

Vil du ikke bruke penger på å ramme inn hos rammeverksted, men vil ha passepartout, så print ut bildene dine med kvit kant rundt. (Personlig synes jeg helt kvitt blir litt hardt, så jeg legger inn et lite nlise-filter, bare for å bryte en smule)

Lenke til kommentar
Om du får bildene laminert, så skal du ikke ha passepartout på. Skal du ha passepartout må du ha glass.

Beklager, men dette stemmer bare ikke, eller så misforstår du hva jeg mener, man MÅ ikke ha glass i ramma hvis du skal bruke passepartout.

Jeg har laget mange bilder MED passepartout og UTEN glass. Riktignok er det ikke en vanlig teknikk, men hvis det er gjort riktig, fungerer det meget bra og ser bedre ut enn bilder med glass.

Slik gjør du det:

Det laminerte bildet limes på en stabil plate (kapa eller tilsvarende) som har samme størrelse som passepartoutet og så limes passepartoutet utenpå dette.

For å beskytte passepartoutet litt (det er jo bare papp), kan man evt. spraye det med en eller annen form for matt spraylakk eller f.eks. fiksativ-spray på forhånd.

 

Hvis du vil gjøre det enda enklere kan du også printe bildet med et "simulert" passepartout som du legger utenpå bildet i photoshop. Dette er enklere, men gir ikke den samme "3-dimensjonale" effekten som et ekte passepartout.

Lenke til kommentar
Om du får bildene laminert, så skal du ikke ha passepartout på. Skal du ha passepartout må du ha glass.

Beklager, men dette stemmer bare ikke, eller så misforstår du hva jeg mener, man MÅ ikke ha glass i ramma hvis du skal bruke passepartout.

Jeg har laget mange bilder MED passepartout og UTEN glass. Riktignok er det ikke en vanlig teknikk, men hvis det er gjort riktig, fungerer det meget bra og ser bedre ut enn bilder med glass.

Slik gjør du det:

Det laminerte bildet limes på en stabil plate (kapa eller tilsvarende) som har samme størrelse som passepartoutet og så limes passepartoutet utenpå dette.

For å beskytte passepartoutet litt (det er jo bare papp), kan man evt. spraye det med en eller annen form for matt spraylakk eller f.eks. fiksativ-spray på forhånd.

 

Hvis du vil gjøre det enda enklere kan du også printe bildet med et "simulert" passepartout som du legger utenpå bildet i photoshop. Dette er enklere, men gir ikke den samme "3-dimensjonale" effekten som et ekte passepartout.

 

 

Jo, det kan sikkert funke dette og. Men jeg har mine tvil om hvor holdbart dette blir i forhold til glass. Greit at lakk vil beskytte en del. Men passepartouten er fortsatt bare papp. Glasset vil beskytte mer enn lakken vil gjøre. Både mot støv, skitt og luftfuktighet.

 

Hvor lenge har du hatt en slik løsning hengende på veggen? Like fin?

Lenke til kommentar
Jo, det kan sikkert funke dette og. Men jeg har mine tvil om hvor holdbart dette blir i forhold til glass. Greit at lakk vil beskytte en del. Men passepartouten er fortsatt bare papp. Glasset vil beskytte mer enn lakken vil gjøre. Både mot støv, skitt og luftfuktighet.

 

Hvor lenge har du hatt en slik løsning hengende på veggen? Like fin?

Du har et poeng, det stemmer at holdbarheten til et ubeskyttet passepartout kan være et potensielt problem.

Jeg kan ikke påberope meg noen virkelig langtidstest ettersom de eldste bildene som er montert på denne måten er bare noe over to år. Disse er like fine fortsatt. Det ser også ut til at de tåler støvtørking med en lett fuktig klut.

Så får vi se etter tjue eller tretti år.....

Og hvis man er bekymret for dette så kan man som sagt printe passepartoutet sammen med bildet og laminere, dette har i alle fall like god holdbarhet som glass.

Uansett er det verdt det, det å få vekk glasset med sine reflekser (selv det beste glasset har reflekser) gir et så mye bedre resultat.

Mitt opprinnelige poeng var uansett at det finnes alternativer til det tradisjonelle "glass og ramme", det gjelder bare å tenke litt kreativt. :)

Lenke til kommentar

Spør igjen jeg..

 

Hvis jeg skal ha en ramme eller oppgeng som ser OK ut og ikke koster skjorta, og samtidig:

-Unngå å måtte vente på at den skal lages hos rammemaker

-Raskt og enkelt å montere selv (uten lakking, for mye og tidkrevende liming/klipping/snekring/skjæring)

-Kan gjerne være uten glass, og uten passerpartout (skrive ut bilde med hvit kant/ramme)

 

HVOR kjøper jeg dette?

Lenke til kommentar

Her har du i alle fall en løsning på oppheng om du vil bevare veggen. Vi har brukt disse på jobb, og de funker strålende. Monter lista øverst på veggen ved taklista, og senene som henger ned kan du flytte fram og tilbake, kroken på disse kan flyttes opp og ned på sena. Alt etter størrelsen på rammene.

http://www.rammerogglass.no/page/2515/

 

Tenker du får billige rammer på IKEA, Skeidar, Bohus og lignende. Vil dog anbefale å sette vaieroppheng på rammene (om rammelista er stor nok til skruene!)

Få tak i D-ringer som dette http://www.greensrammer.no/tilbehor_d_ring_ett_hull.html

Disse festes ca 1/3 ned på hver stående side bak på ramma, og bruk vaier som dette http://www.greensrammer.no/tilbehor_wire_nr_1_messing.html

Pass bare på å få en skikkelig knute på, så ikke veka av ramma vil få knuten til å sige fra hverandre. Har en teknikk jeg ikke klarer å forklare skriftlig, og jeg har ikke noe bilde av knuta sånn i farta.

 

D-ringer og noen meter med vaier kan det hende du får kjøpt hos et rammeverksted. Kom folk av og til og kjøpte med oss. Vi tok vel, om jeg ikke husker galt, ca 25 kr pr meter vaier, og 20 kr eller så for 2 D-ringer med skruer.

 

Du kan jo titte litt her http://www.greensrammer.no/kolleksjon_tilbehor_oppheng.html

Vet ikke om Greens selger til privatpersoner. Blir kanskje i litt store kvanta å kjøpe en hel 150 meter rull vaier, og 100 D-ringer. Sånn til eget bruk...

Lenke til kommentar
Spør igjen jeg..

 

Hvis jeg skal ha en ramme eller oppgeng som ser OK ut og ikke koster skjorta, og samtidig:

-Unngå å måtte vente på at den skal lages hos rammemaker

-Raskt og enkelt å montere selv (uten lakking, for mye og tidkrevende liming/klipping/snekring/skjæring)

-Kan gjerne være uten glass, og uten passerpartout (skrive ut bilde med hvit kant/ramme)

 

HVOR kjøper jeg dette?

Hvis du skal ha det billig så må du nok regne med å gjøre noe sjøl, og da må du nok desverre forvente at det er litt jobb med det.

Alle ville vel gjerne hatt en opphengsmetode for bilder som var både billig, enkel, holdbar og stilig. Desverre er det vel slik med dette som så mange andre ting: du får ikke oppfylt alle motstridende ønsker på en gang.

 

En enkel løsning teknisk er klemlister oppe og nede slik at bildet henger i den øvre listen og blir strukket av vekten av den nedre listen. Slike løsninger mener jeg finnes å få kjøpt, men kjenner desverre ikke detaljer, ettersom jeg ikke har hatt bruk for noe sånt.

Jeg har også sett en hjemmelaget løsning på noe sånt, laget av trelister og skruer. Det jeg så var ganske kraftig, og ble brukt til å henge en hel rekke med store bilder (bildene måtte da være like høye).

Finnes det ikke noen helt enkle plast- eller aluminiums-lister som man klemmer inn på papirkanten oppe og nede? Mener at dette brukes på endel plakater og veggkalendere? Jeg ville ha sjekket butikker som selger plakater o.l.

Alle slike løsninger vil natuligvis ikke beskytte bildet i noen særlig grad, så man kan ikke regne med lang holdbarhet, men hvis det ikke er et probblem så vil kanskje noe sånt være den rimeligste løsningen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Angåender rammer fra Ikea, så vær obs på å teste kvaliteten først.

Jeg har netopp rammet inn endel bilder for salg, og for noen av disse kjøpte jeg ramme fra IKEA, type Ribba (eller noe slikt) Formatet var avlangt, og passet fint til bilder beskjært som litt smalt panorama printet i A3+. Rammene var sorte, og jeg laget selv sort passepartout. Resultatet ble ganske lekkert.

Men: Rammene var av dårlig kvalitet (man får vel hva man betaler for) Vanligvis vasker jeg glasset med glassrens, og ettertørker med en mikrofiberklut. Det gjorde jeg her også, men glasset var så skjoldete at dette tok mye mer enn akseptabel tid. Alle skjoldene lot seg heller ikke fjerne. Så hvis man er pirkete, er dette ikke rammene man velger.

Mange av billigrammene er bra, men se litt på kvaliteten, også på glasset, som man som regel ikke ser så nøye på i butikken.

Det er mange måter å presentere/ramme inn på.

Jeg synes dette er en enkel metode:

Kutt til bakplate av syrefri papp, lim bildet på denne med syrefri tape i toppen. En bit tape på hver side.

Vask glasset dagen før, støvtørr med mikroklut før innramming.Dropp inn glass, passepartout og bakplate med bilde og sjekk for støv. Når man er fornøyd, festes bakplata med stifter, og man taper og forsegler hele kanten rundt med syrefri tape.

Syrefri papp kjøper jeg i et lokalt galleri som har slike ting for salg. Syrefri tape har Clas Ohlson, og utstyr til å kutte passepartout er kjøpt hos kem.no

Lenke til kommentar
HVOR kjøper jeg dette?

 

Clasohlson har endel kjekke rammer. Helt enkle greie rammer til OK pris, og fås i hele spekteret fra A2 til 10x15. Ikea rammene er noe dritt.. De små metalltappene som holder pappen på plass brekker etter et par ganger, så må man begynne å rote med skruer og styr for å få rammen til å holde seg sammen :roll:

Disse kjøper jeg http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=69780255 Synes enkle rammer er penest, er jo bildet man skal se på uansett ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Lurer på hvor det går ann å kjøpe kurrante moderne rammer til en OK pris?

 

Tenker på ca A3 og A2 størrelser, har kjøpt printer og skal dekorere stuen, men tenker også på salg til venner og bekjente..

 

Og forresten, bruker dere passepatout (eller hvordan det skrives), eller printer med hvit kant og beskjærer arkene (da det kanskje er vanskelig å få tak i A4-A3-A2 rammer)???

 

Tips til skjæreverktøy?

 

Helst Oslo/Akershus (Lillestrøm/Kongsvinger/Sandvika) område...

 

Hei du,

En del møbelforretninger har ferdigrammer og passepartout, men ellers har jeg brukt Artifix på sagene i Oslo. De har bra utvalg av ferdigrammer men også innramming, og de skjærer passepartout på stedet. Uten å ha sammenlignet så mange steder så føler jeg prisene var bra. www.artifix.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...