FonderPrism Skrevet 6. oktober 2009 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg sitter for tiden og løser noen gamle midtveis-eksamensoppgaver, men finner ikke ut av en av oppgavene. Oppgave 17 i dette settet: Midtveis-eksamen 08 med fasit Noen som kan forklare meg hvordan jeg skal løse denne? Det største problemet mitt er å forstå hva jeg skal gjøre med Xn / 2n, behandler jeg bare 2n som en vanlig konstant? Om jeg gjør det får jeg Xn = 1 / (2^(n-1)*n^n), men svaret skal være 1/((n − 1)! 2^(n−1)). Har jeg bare regnet helt feil, eller er 1/(n-1)! det samme som 1/(n^n) ? Bare si ifra så skal jeg prøve å få skrevet inn mellomregningene mine, i LaTeX-kode, har ikke satt meg helt inn i det enda bare.
geir__hk Skrevet 6. oktober 2009 Skrevet 6. oktober 2009 Er en stund siden jeg holdte på med dette på skolen. Her er mitt forsøk: 1: Døper om 1/2n for å gjøre det enklere 2: Setter opp likninga og ordner den: 3: Setter opp den karakteristiske likninga og løser mhp lambda: Herfra må jeg innrømme at jeg ikke husker videre fremgangsmåte
FonderPrism Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Her er mellomregningene mine: Oppgaven er altså: Setter opp karakteristisk ligning (kanskje ikke nødvendig siden det bare er en førstegrads differensligning, men): Setter inn for X1 for å finne C: Noe som minner litt om fasitsvaret, men jeg får det ikke helt likt: Så vet noen hva jeg har gjort galt, eller hvordan denne oppgaven skal løses? Endret 6. oktober 2009 av purity
wingeer Skrevet 6. oktober 2009 Skrevet 6. oktober 2009 Liten skrivefeil i potensene her? Har dessverre ingenting å bidra med, har ikke gått gjennom dette enda. Kan prøve å se på det, og om du ikke har fått svar senere i kveld, så kanskje jeg kan prøve å hjelpe til.
FonderPrism Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Skrevet 6. oktober 2009 Jo takk, selvsagt en liten feil der ja. Det er rettet opp nå. I samme slengen begynte jeg å lure på om den siste overgangen er korrekt, så har satt det siste i parantes. Men når jeg tenker meg om her blir det vell korrekt? Noen som kan bekrefte? Jeg tenker ihvertfall som følger:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå