Gå til innhold

regnskapsføring av mva ved import fra utlandet


Anbefalte innlegg

Har et lite enkeltpersonsforetak som er mvapliktig, og har et regnskapsspørsmål

 

1. Den 28. august kjøpte jeg noen varer for videresalg for kr. 415,3 fra england. Disse ble betalt med visa. De skal vel bokføres på den datoen.

2. Så, 4.september kommer varene til mitt postkontor, og jeg måtte da betale 100 kroner i forskudd på mva, og 106 kroner ink mva for arbeidet.

3. Hvordan fører jeg disse postene så det blir rett i regnskapet blant annet i forhold til mvaoppgjøret for juli/august? Noe av problemet mitt er at jeg kjøpte varene i en momsperiode, men fikk momskrav i en annen

 

Post 1 må vel i alle fall føres kr 415,3 kredit 1920 & Debet 4300, men så starter usikkerheten. Vil gjerne "ha igjen" den 100lappen som jeg har forskutert i mva gjennom posten. Ikke stemmer det med mvasummen posten har trukket heller, så jeg er litt frustrert nå.

 

Hadde jeg kjøpt varer for videresalg med bankort i norge hadde jeg ført aktuell sum kredit 1920 (sum ink), debet 4300 (sum eks) og debet 2710 (bare mva), men er litt i tvil når det ble på den måten her.

 

På mamut sine sider fant jeg følgende:

Deretter registrerer du fakturaen på mva-beløpet. Denne betaler du via bank/kontanter. Bilaget skal føres slik:

Debet/Til/+ : 2710 Inngående merverdiavgift

Kredit/Fra/-: 1900/1920 Kontanter/Bank

 

Er det rett å føre det sånn?

Endret av FrilanserBob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At Tollvesenet bruker andre valutakurser enn det du faktisk har betalt er et irritasjonsmoment, siden mva-beløpet da ikke utgjør nøyaktig 25% av mva-grunnlaget (summen eks. mva). Denne gangen er i alle fall marginene på din side, reelt sett skulle du betalt litt mer, altså 103,83 i mva... :p Løsningen jeg har brukt på dette (jeg er ikke 100% sikker på om det er slik skattemyndighetene vil ha det, men resultatet blir i alle fall rett) er å splitte opp posteringen i to; en mva-pliktig del, som er slik at 25% av denne tilsvarer det du har betalt i mva, og en mva-fri, som du ser lenger ned.

 

Hvordan det skal gjøres når mva-beregningen kommer i en annen periode enn varene ble kjøpt og betalt er et veldig godt spørsmål, som jeg ikke helt vet om dette er 100% rett svar på, men jeg ville ført det slik:

 

Den 28/08 fører du innkjøpet som om det var mva-frie varer for videresalg, hvordan nå det gjøres i Mamut; enten annen konto enn 4300, eller på samme konto, men med avgiftskode 0.

 

Den 04/09 reverserer du den første posteringen, og fører slik:

Debet "varer for videresalg m/ 25% mva" kr 400,- (mva-grunnlag)

Debet "varer for videresalg, mva-fritt" kr 15,30

Kredit bankkonto 415,30

04/09 Debet 2710 Inngående mva 25% Kredit Bankkonto kr 100,- (25% av de 400 du har ført som grunnlag)

04/09 Debet 6110 Toll og spedisjonskostnader Kredit Bankkonto kr 106,- (gebyret)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
At Tollvesenet bruker andre valutakurser enn det du faktisk har betalt er et irritasjonsmoment, siden mva-beløpet da ikke utgjør nøyaktig 25% av mva-grunnlaget (summen eks. mva). Denne gangen er i alle fall marginene på din side, reelt sett skulle du betalt litt mer, altså 103,83 i mva... :p Løsningen jeg har brukt på dette (jeg er ikke 100% sikker på om det er slik skattemyndighetene vil ha det, men resultatet blir i alle fall rett) er å splitte opp posteringen i to; en mva-pliktig del, som er slik at 25% av denne tilsvarer det du har betalt i mva, og en mva-fri, som du ser lenger ned.

 

Hvordan det skal gjøres når mva-beregningen kommer i en annen periode enn varene ble kjøpt og betalt er et veldig godt spørsmål, som jeg ikke helt vet om dette er 100% rett svar på, men jeg ville ført det slik:

 

Den 28/08 fører du innkjøpet som om det var mva-frie varer for videresalg, hvordan nå det gjøres i Mamut; enten annen konto enn 4300, eller på samme konto, men med avgiftskode 0.

 

Den 04/09 reverserer du den første posteringen, og fører slik:

Debet "varer for videresalg m/ 25% mva" kr 400,- (mva-grunnlag)

Debet "varer for videresalg, mva-fritt" kr 15,30

Kredit bankkonto 415,30

04/09 Debet 2710 Inngående mva 25% Kredit Bankkonto kr 100,- (25% av de 400 du har ført som grunnlag)

04/09 Debet 6110 Toll og spedisjonskostnader Kredit Bankkonto kr 106,- (gebyret)

 

Det som er korrekt fremgangsmåte regnskapsmessig er som følger:

 

Varekjøpet bokføres på dato hvor faktura er datert fra selger. Kurs på den datoen omregnes til NOK. Dette bokfører du som varekjøp utland uten mva fradrag. Når du da får tolldeklareringen fra tollvesenet eller en speditør bokfører du inng mva direkte på konto 2710 (eller den kontoen i regnskapet som er inngående mva). Kontroller da at hele beløpet du bokfører blir registrert som inng mva. Dette styres av de oppsatte mva kodene i systemet.

 

Dersom det er differanse på bokført varekjøp og det som skal betales til leverandør blir dette å regne som valuta tap eller gevinst avhengig av hvilken vei det slår ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...