Gå til innhold

Hovedkort med 2 stk CPU'er


Teza

Anbefalte innlegg

På slutten av 90 tallet kjøpte man hovedkort med plass til 2 stk CPU når man ville ha den beste ytelsen.

Har ikke fulgt så godt med i de senere årene men lurer litt på hvorfor dette ikke er vanlig lengre.

 

Var innom komplett.no i dag og så litt på hovedkort med plass til 2 stk CPU'er, og satt opp et eksempel:

 

1 stk ASUS Z8PE-D18

2 stk Intel Quad-Core Xeon E5520 / 2.26 GHz

6 stk Crucial minne - 12 GB ( 3 x 4 GB )

 

Hvordan ville denne platformen fungert som en spillemaskin?

Hvordan ville ytelsen vært sammenliknet med et oppsett med I7 CPU?

 

Er det noen begrensninger på valg av skjermkort med et slikt oppsett?

Vil det kreves egen verson av win 7 for å kunne benytte 2x CPU?

 

 

(Valgte komponenter er kun satt som et eksempel, har ikke sett etter hvilke komponenter som yter mest)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Neowin Forums:

 

In a single processor configuration, Xeon and Core 2 Duo would be pretty simular in performance, Xeon might have a slight edge but in Gaming it would be very insignificant (even insignificant in a Dual-Processor configuation) in comparison to the edge that a better Graphics Card will give you.

 

The only reason I would recommend a Xeon over a Conroe is if the primary task is for processor intensive applications such as Graphics Design, CAD, CGI, Video Editing, Multimedia Encoding, etc.

 

Basically, for pure gaming, Xeon is a pure waste of money. The CPU is not a bottleneck in gaming performance and I'ld be surprised if there was even 1FPS in performance difference between a Core 2 Duo and 2x Xeon 5100.

 

The only thing Xeon would offer (in your case) is bragging rights. But even then if you brag to someone that has a clue, they will tell you that you wasted your money.

Lenke til kommentar

Dual CPU hovedkort har heller ikke støtte for SLi og CrossFire, unntaket her er Skulltrail, men dette koster skjorta både i CPUer, RAM og hovedkort.

I tillegg ligger disse hovedkortene etter singel CPU HKene på nordbru ytelse mot skjermkort tydeligvis.

Virker rett og slett som at nordbrua er mer opptatt med kommunikasjon mellom CPUene enn til skjermkortene og her koster det deg ytelse.

Lenke til kommentar

Jeg har lurt litt på det samme.

 

Jeg er ute etter å kunne kjøre så mange VMWare maskiner samtidig som mulig. På en vanlig PC går jeg fort tom for CPU kjerner.

Er ute etter å kunne kjøre minst 4 skjermer men er ikke avhengig av spill kvalitet.

 

Vil dette kunne være løsningen for meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...