Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vil et nytt rutermodem løse våre problemer


Anbefalte innlegg

Hei, jeg og tre andre deler et THOMSON ST780 rutermodem som vi sliter endel med. Tidligere har vi hatt tre andre thomsom rutermodem av en annen modell, de var helt håpløse og restartet seg i ett sett, nå har vi det mest stabile thomsonmodemet vi har hatt til nå.

 

Ustabilt modem kan sikkert komme av ustabil DSL linje og/eller ustabil strømtilførsel, men jeg tror aller helst det er fordi at Thomson er noe gedigent stort dritt, ett billigmerke ISP'ene kjøper inn for å spare penger.

 

Dette er problemene våre med Thomson ST780:

- Til tross for god bredbåndslinje så går det ofte ulidelig treigt f.eks. med browsing, selv når trafikkbruken er lav.

- Hver dag, av og til oftere tar modemet en pause, det vil si at det restarter seg helt som at vi skulle ha trekt ut strømmen på det. Deretter tar det ca ett minutt før det er oppe å går igjen. Ikke livets undergang, men plagsomt likevel.

- Sliter med å få upnp til å virke med de ulike klientene, selv om det er aktivert i ruteren. Av og til fungerer det og av og til ikke. Mistenker at Thomson-rutermodemet har skyld i dette.

- Sliter også med portforwarding, som virker ustabil.

 

For å løse dette har jeg tenkt på et nytt rutermodem, som f.eks. Linksys WAG54G2-E1:

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p...bc:36180%3br:pg

 

Hva tror dere? Vil et nytt rutemodem alla Linksys kunne løse våre stabilitetsproblemer? Jeg begynner å hate Thomson.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv ett Thomson 546T2 routermodem, som viste mange av de samme problemene i sommer. Etter at jeg åpnet det, så fant jeg defekte kondensatorer. Thomson er kjent for å bli ganske varme, spesielt i området der kondensatorene sitter. Dette tyder på at de bruker kondensatorer som har for lav rippletoleranse. Ripple ut over toleransegrensen gjør at kondensatorene blir varme, og feiler tidlig. Mitt modem var ikke mer enn 20 måneder gammelt. Etter at jeg skiftet ut kondensatorene med japanske med mye bedre rippletoleranse, så har modemet vært dønn stabilt, og blir ikke så varmt som tidligere.

 

Til spørsmålet om ett annet merke løse problemet ditt, så er svaret kanskje. Du vet aldri hvilke komponenter produsentene putter inne i boksen. Ofte kan tilsynelatende identiske produkter, bruke ulike komponenter, alt etter hvilket produkjonsparti de kommer fra. Små bokser med dårlig lufting, og bruk av kondensatorer fra Taiwan og Kina, er generelt en dårlig kombinasjon. Jeg har ingen problemer med å bruke Thomson selv, men så koster det meg kun en femtilapp i kondensatorer og en time med loddebolten, så har jeg ett produkt som er bedre enn orginalt. Linksys er heller ikke immun mot kondensatorproblemer. Uansett hva du velger å gjøre, så er det viktig at du sørger for at enheten ikke er tildekket, slik at den har godt med lufting. Nedenfor finner du eksempler på at problemet ikke er isolert til Thomson.

 

http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=7478

http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=4784

http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=7406

http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=3898

Lenke til kommentar

Når har jeg ingen erfaring med Thomson ST 780, jeg har flere års erfaring med Thomson ST 546 riktig nok uten innebygd trådløs router!

Men jeg tror nok at sistnevnte del er problemet..

 

Thomson modemene blir jo generelt varme, så er smart at de får litt luft, slik at de ikke blir overopphetet!

 

Hvis fire personer surfer ganske så aktivt og muligens har bittorrent trafikk og dette gjerne trådløst.. så er det ikke så rart at modemet/routeren kneler ganske ofte..

 

Med fire brukere så hadde det nok vært smartere med følgende oppsett:

Bruke Thomson ST780 kun som adslmodem og ha en egen router som står for routingen.. Koster riktig nok noen kroner.. tusenlapp eller noe sånt for en bra router, men vil uansett være smart!

Lenke til kommentar

jeg har alltid hatt gode erfaringer med en linux basert brannmur/ruter. ipcop er et godt alternativ, har også god erfaring med monowall.

begge kjører aldeles utmerket på utgammel hardware, jeg bruker en gammel p3-450 med 128mb ram og passiv kjøling av cpu. ingen støy i det hele tatt, og man har aldri problemer med at for mange tilkoblinger tar livet av nettforbindelsen din :)

 

www.ipcop.org og m0n0.ch/wall for å laste ned ;)

 

MrM

Lenke til kommentar

Om du har Telenor som ISP, sjekk eventlogen på modemet og sjekk om telenor sin oppdateringstjeneste "TR69" har vært en tur innom modemet ditt og oppdatert dns tjenester. Telenor er spesielt uhyggelige med dette siden denne oppdateringen ofte releaser/renewer IP'n din.

Ofte fører til treg browsing under DNS oppdateringer, samt kanskje et lite brudd under release&renewen av ip

Lenke til kommentar

Hei og takk for meget gode svar!

 

sofTest: Nå er ikke jeg veldig hendig med loddebolten, men jeg kan kanskje ta modemet med til en kompis dersom problemet ikke løser seg, takk for forslaget!

 

Angående dette å sette modemet i bridgemode; Jeg vet at min ISP bruker en litt utradisjonell metode for å sette opp modemet. Av en eller annen grunn resettet et tidligere thomsonmodem seg til factory-settings, og da var jeg ikke kar om å sette det opp igjen, samme hvor mye jeg prøvde. Jeg så at linjen var oppe å alt var bra men jeg fikk ikke kontakt med internett. Jeg mistenker at de bruker kommandolinjen til å konfigurere på en slik måte du ikke får tilgang til via adminpanelet.

 

Når dere sier bridgemode så antar jeg at dere mener at modemet kutter ut DHCP-server som deler ut lokale ip-adresser, slik at IP-adressen som sendes til den evt. Nyinnkjøpte ruteren i steg 2 er ekstern? Hvis ikke må jeg vel åpne porter i begge rutere?

 

Jeg skal ta kontakt med ISP over helga for å høre om bridgemode der ekstern ip sendes til ekstern ruter er mulig å oppnå, jeg tror også det vil løse mange problemer. Vi har allerede kjøpt en switch som vi bruker i stedet for ethernetportene på thomsonmodemet, allerede der har det blitt mer stabilt. Det beste er vel å la Thomsonmodeme behandle så lite trafikk som mulig.

 

Igjen, kudos for svarene som har kommet hittil!

Endret av Umbrello
Lenke til kommentar

Kjører du vista på laptop med intel wlan kort(Intel 3945ABG) så er det en bugg som fryser/restarter enkelte routere/modem i tide å utide.

 

Har hatt samme problemet selv og etter jeg fikk xp på maskinen så forsvant problemet..

 

 

Prøvde å finne en løsning på det(mange andre som rapoterte om samme problemet) men fant ikke,nye drivere fra intel hjalp heller ikke.

Endret av taz
Lenke til kommentar

Synes ikke det nye telenor modemet er noe særlig...Funker bra det gjør det men problemet med det er at en bruker lett stjeler hele kapasiteten på linja,spesielt når jeg har bare 0,8Mbit linje..(kjipt på landet)

 

Bruker 3com modemrouter nå og det er mye bedre på dette..Zyxel i backup..

Bare synd 3com ikke lager disse lenger...

Lenke til kommentar

Ringte i dag, og jaggu fikk ikke han overtalt meg om å få tilsendt enda ett Thomsonmodem! Han nevnte en firmwareoppgradering, så jeg får vel prøve det.

 

Modemet kunne ikke settes i bridge visstnok , uvisst årsak.

 

Men han sa noe indirekte at det går an å sette opp et eget modem. Så om neste Thomsonmodem ikke leverer skal jeg kjøpe meg en linksys og prøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...