Gå til innhold

Hærens Befalsskole. Div spørsmål


Tethrix

Anbefalte innlegg

Har selvsagt vært på mil.no og googlet stumpen av meg etter litt vettug informasjon og hvordan man faktisk søker seg inn på befalsskolen.

 

Første info: Har ikke fylt 18 enda, men fyller i desember i år, og har ikke fått innkalling til sesjon enda. Hvis jeg ikke skal på sesjon før neste år, er det jo ikke lange tiden mellom nyttår og 15. april. Så, må jeg ha vært på sesjon før jeg kan søke meg inn på befalsskolen?

 

Det beste jeg fant var et generelt søknadsskjema som het "søknad til utdanning i Forsvaret" dette hørtes jo egentlig greit nok ut, men er det denne jeg må bruke for å søke meg inn på befalsskolen neste år?

Og hvor er det jeg faktisk skal søke?

 

Har tenkt på artilleribataljonen, men dette er jeg fortsatt usikker på...

 

Hvis noen har erfaringer innen det å gå befalssutdanning vil jeg gjerne høre om det! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/sta...rticleID=178875

 

Står der at søknadskjema er nede for øyeblikket;)

 

Jeg går Hærens befalskole akkurat nå. Du får sikkert innkalling til sesjon i løpet av første halvdelav 2010. Du vil bli innkalt til det ganske kjapt hvis du ikke har vært på sesjon når du søker befalskolen.

 

Har ikke så mye å si akkurat hvilken linje innenfir den enkelte forsvarsgren du søker på i søknaden, det blir mange muligheter til å forandre det under FOS;) god tid å tenke på:)

Lenke til kommentar

Hei Tethrix

 

Nå skal det sies at befalsskolen kan gjennomføres på to måter;

 

- Grunnleggende Befalsutdanning (GBU). Dette er den klassiske befalsskolevarianten som er toårig, hvor første året gjennomføres som befalselev, og andre året er et praksisår hvor du tjenestegjør som sersjant.

 

- Utskrevet Befalskurs (UB) er en ettårig variant hvor du er elev første halvåret, og deretter har praksistid som UB-korporal andre halvår. Du vil beskikkes som sersjant etter dette året. Målet her er å gi befalsskole innenfor en vanlig ettårig førstegangstjeneste.

 

Lenken bBax1 viser til omhandler søknadsfrist for UB. Dersom dette passer for deg, søker du her. GBU har, etter hva jeg vet, vanligvis søknadsfrist 15. april (så her vil du ha litt mer tid å tenke på).

 

Mitt tips til deg om du ikke har hatt sesjon, og er motivert for Forsvarets lederutdanning, er å ringe Forsvaret på 03003 og tast 2 for spørsmål om Forsvarets lederutdanning. Du vil antakelig settes i forbindelse med Vernepliktsverket, som organiserer alt innen verneplikt, inkludert sesjon. Fortell at du er motivert, og at du ønsker sesjon ved neste anledning for å være klar til å søke på- og stille til opptak for befalsskolen.

 

Ellers kan du lese mer om utdanning i Forsvaret på mil.no.

 

Lykke til! :)

Endret av agm
Lenke til kommentar

Takk for konstruktive svar ! :)

 

Jeg har det du kaller GBU i tankene, altså et utdanningsår og et praksisår som sersjant.

 

Flott å vite at jeg kan bestemme meg fortløpende gjennom FOS... Er veldig usikker på hva jeg faktisk har lyst til innen GBU, eneste jeg egentlig vet er at jeg er motivert for lederutdanningen ;)

 

Dette besvarte det meste av det jeg lurte på... Utenom det med akkurat hvordan/hvor jeg skal søke på GBU, men det har sikkert menneskene i andre enden av 03003 peiling på. :)

Lenke til kommentar

Søknadsfristen er 15. april neste år. Sånn utpå nyåret kommer det til å flomme over av reklame om at du skal søke lederutdanning, og mil.no forvandles til en rekrutteringsside hvor ALT linker til søknadsskjema osv. Hvis du da ikke klarer å finne ut hvordan du skal søke, så kommer du DEFINITIVT ikke til å klare å gjennomføre befalsskole ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...