Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye vinterdekk: Med eller uten pigg?


AnaXyd

Anbefalte innlegg

Sååå du hopper ut av bilen og legger på kjetting mens bilen seiler ute av kontroll?

 

(Beklager, klarte ikke la vær :) )

 

Alle de jeg har snakket med om piggfritt "stritter med piggene" tvert hvis det trekkes i tvil om hvor bra dekkene deres er. Drosjesjåfører, kolleger til og med venner og bekjente. Da skal de forsvares med alt de har. Det er et ganske betent tema ser det ut til.

 

De som kjører med pigger reagerer aldri slik, men viser til tester og resultater og der kommmer som regel alltid piggfrittfolket til kort.

 

Det piggdekkfolket derimot klager over er å miste pigger og støy i hovedsak.

 

(Mine personlige erfaringer, og gjenspeiler nødvendigvis ikke andres)

 

Derfor tør jeg påpstå at komforten er eneste grunnen de fleste som kjører piggfritt egentlig med hånden på hjertet har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner greia ;)

 

Her kjører faktisk de fleste taxi´ene med piggfritt, mens det er noen som kjører med pigg fordet vi har itt litt landlige forhold som ikke blir strødd og kan være glatte..

 

Det jeg vil fram til er bare mine meninger, så får folk gjøre det de vil med det :)

Jeg bare vet at piggdekk ville vært totalt bortkasta for min del, selvom jeg kjører litt "overalt", men jeg parkere bilen om det skulle være altfor ille (ikke skjedd enda)

 

 

Edit: Sorry for å trashe tråden din AnaXyd, men kanskje du får litt hjelp ut av alt sammen? :)

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Joda, det sporet kanskje litt av :blush:

 

Men en liten ting til som kanskje er litt i tråd med *ehem* tråden. :)

 

Det finnes en mellomting mellom piggfritt og pigg, nemlig GripOn dekk

(Husket brått at jeg hadde lest om dem for mange år siden.)

Hvordan de er i praksis aner jeg ikke, men de som har uttalt seg der virker som liker dem.

Lenke til kommentar

Går bra! Jeg trenger forskjellige formeninger om dette jeg, så jeg har litt flere vinkler å se ting fra! Så bare fortsett!

 

Jeg var fornøyd med mine piggdekk i fjor, men det skulle ikke SÅ mye til før de spant. I kryss når man skal slenge seg ut, så husker jeg at jeg spant en del, noe som kan være trafikkfarlig. Og ja, jeg prøvde å være forsiktig med både gass og clutch! :)

Lenke til kommentar

Hadde bare lyst å si min mening om dekka... Har kjørt med piggdekk i flere år. Var veldig fornøyd. Men så kjøpte vi bil nr.2 med piggfrie vinterdekk. Siden dem var ganske så nye så tenkte skal bare bruke dem ett år til... det enda opp at jeg var til å skli ut av veien flere ganger sist vinter. Et skrekkopplevelse!! Og det var ingenting med mine ferdigheter å gjøre men med veibane og kanskje plassen vi bor på. 400 meter over byen. Man kan ikke bedømme veien fra stuevinduet heller fordi her oppe ser det hvit og fint men noen 100 meter lengre nede kan vaere isbane. Så i år skal det bli piggdekk bare lurer på hvilke skal man satse på...

Lenke til kommentar

dincene: Mulig å spørre hva slags dekk det gjaldt?

 

AnaXyd: Du får holde oss oppdatert på hva du gjør til slutt, og evt. om du er fornøyd utover :)

 

Bare for å si det da, så er piggdekk med slitte pigger/uten pigger ubrukelige av ovennevnte grunner..

Hvis du vil så skriver jeg litt om det igjen, just tell..

Lenke til kommentar

Det JEG er opptatt av, er hardheten på dekka. Har pigger på personbilen min, men det er nå bare tilfeldig. På lastebilene jeg kjører til daglig har vi aldri hatt noe annet enn piggfritt, å vil påstå det er harde og myke dekk du merker forskjell på, å ikke pigg/ikke-pigg. Hadde feks 2 identiske lastebiler i fjor, hvorav den ene med mjuke dekk kunne ta i gang hvor-som-helst uansett motbakke, mens den andre sto å spannt på flat-mark pga for harde / gamle dekk. Har en stygg misstanke om at de fleste dømmer dekka uten kunnskaper om hardheta, å er man da så uheldig å prøve en bil med gamle, harde piggfri-dekk, så blir piggfritt dømt nedenom å hjem med en gang.

 

At piggfritt er BEDRE enn pigger sier jeg ikke, men trur heller ikke det er motsatt. Sjøl skal jeg ha piggfritt på de neste bilene mine, ettersom kjøringa mi i hovedsak fåregår på veier som ligger bare om vintern, noe som er tilfelle for 75 % av norges befolkning. Skjønner meg på de som ønsker pigger når de konstant kjører på islagte veier, men til by-kjøring å kjøring i sentrale strøk er det HELT bortkasta.

Lenke til kommentar

Så det er derfor det er totalt kaos i Oslo når det er problemføre om vinteren? Det ligner jo mest på amerikanske tilstander bortsett fra at bilene har norske skilt.

 

Her er et lite, ikke helt seriøst eksempel:

 

Hvis du er ute på et islagt vann og går igjennom isen, da tar du frem de piggfrie ispiggene dine med små biter av piggfrie vinterdekk på, og bruker dem til å dra deg opp igjen?

Eller har du to med pigger med deg?

 

Dekk godkjennes utfra bestemte krav, og når man ser på de billigste dekkene er nok de kravene satt en smule lavt, i allefall for vinternorge.

 

Kan man sammenfatte det til at hvis man i hovedsak kjører på saltede/våte men bare veier, og kan la bilen stå ved behov, kan man velge piggfritt?

Lenke til kommentar
Jeg husker ikke hvem av dekkene, men var det mykeste av de importøren kunne skaffe,

dette fordi kompisen min pendla opp og ned fra Skien til Bø hver dag..

Holder til på østlandet og har mye våt vei, men fortsatt var de dekkene vesentlig mye

dårligere enn mine Conti.

 

Min såkalte "propaganda" bygger med andre ord mest på egen erfaring, men mye også på tilbakemeldinger fra kundene...

 

Solgte lite billige piggfrie dekk bortsett fra General, men veldig mange av de som kjøpte

Nan Kang, Falken og Hankook kom tilbake og var ikke videre positivt overrasket,

men blei veldig glade for at det var 14 dagers bytterett om du ikke var fornøyd..

At folk er fornøyde med Genral, og ikke Falken og Hankook, forteller lett att dere selger helt feil modell av Falken og Hankook.

 

Falken er vesentlig bedre en Hankook, og Falken er på høyde med Conti og Nokian, eneste de dekkene skorer litt bedre på våtis.

 

En kan ikke selge samme dekk i Telemark, som vestlandet.

Men jeg har selv kjørt i Telemark med Falken beregnet for snø og is, fra Dalen i Tokke og til Bø.

Ingen problemer det, og har solgt masse vis av disse tidligere til pendlere. Og bare fått ros.

 

Hankook får jeg også bare ros, jeg har valgt å selge W605 fra Hankook, fordi disse dekkene er best egnet for grei blanding våtvei og snødekt vei, og dem tåler is. (men ikke helt på høyde som Falken og Conti) Hankook har ett dekk til 404 mener jeg å huske (ikke helt sikker, så kan bomme) som skal fungere bedre på is. 440 vet jeg flere selger, og er kun egnet her i Bergen og Stavanger (og kanskje sørlandet, bortsett fra de 2 ukene sørlandet får sine årlige snø katastrofe)

 

Dem som spørr etter piggfritt egenet for is, ber jeg som oftest å vurdere piggdekk, dersom det er som oftest is der dem kjører.

Ofte så velger disse testvinner piggfritt, men får gang på gang klager att dem slettes ikke er bra på is, og att dem er skumle på våtvei. Men dem roser dem til skyene på snøføre.

 

Jeg går kun etter tilbakemeldinger, og jeg selger mye til yrkessjafører (budbiler) og Taxi.

Egenerfaring forteller bare om jeg er oppmerksom når jeg kjører eller ikke. Fordi for meg så kjører jeg like trygt uansett hvilke vinterdekk, fordi jeg har enda ikke krasja på vinterføre. jeg har altid stoppa. Men folk har kjørt på meg, fordi dem ikke hadde dekk som er like gode som Hankook dekka, selv om det står conti/Nokian osv.

Lenke til kommentar

Så du mener altså at jo billigere dekka er jo bedre er dem?

Prisen på Falken-dekkene (som visstnok da er bedre enn Hankook) er jo mye lavere enn prisen på f.eks Conti og Nokian bare for å ta med det.

 

Hva med resultatene fra denne testen for nordiske forhold da? (Ikke fra NAF)

Men der er Conti, Michelin, Nokian og Bridgestone jevngode med hver sin 5´er, (av 6 mulige)

men Falken fikk en 2´er..

 

Bridgestone vant en annen test, men den finner jeg ikke igjen akkurat nå..

 

 

Edit: General er også europeisk, og som NAF og Statens Vegvesen presiserer, så er nordiske forhold vanskelige med brå værforandringer og lignende, ikke på langt nær så stabile som i f.eks Japan og Korea som du nevner..

I tillegg kommer alt saltet og plussgradene som fort smelter en del snø..

 

Så det jeg kan si er en felles ting for toppene i nordiske tester er jo at de fleste er europeiske, flere er i nærheten av norden også..

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar
Så du mener altså at jo billigere dekka er jo bedre er dem?

Prisen på Falken-dekkene (som visstnok da er bedre enn Hankook) er jo mye lavere enn prisen på f.eks Conti og Nokian bare for å ta med det.

 

Hva med resultatene fra denne testen for nordiske forhold da? (Ikke fra NAF)

Men der er Conti, Michelin, Nokian og Bridgestone jevngode med hver sin 5´er, (av 6 mulige)

men Falken fikk en 2´er..

 

Bridgestone vant en annen test, men den finner jeg ikke igjen akkurat nå..

 

 

Edit: General er også europeisk, og som NAF og Statens Vegvesen presiserer, så er nordiske forhold vanskelige med brå værforandringer og lignende, ikke på langt nær så stabile som i f.eks Japan og Korea som du nevner..

I tillegg kommer alt saltet og plussgradene som fort smelter en del snø..

 

Så det jeg kan si er en felles ting for toppene i nordiske tester er jo at de fleste er europeiske, flere er i nærheten av norden også..

Jeg sa ikke bedre på våtis, jeg sa oppmot.

 

General er det dårligste dekket jeg noen sinne har prøvd, og derfor nekter å selge det.

Jeg sa att Falken er bedre på is en Hankook jeg har valgt å selge. Noe det står i testen att dekkene er stabile på også. Jeg sa også att testvinnere er bedre på is og snø, meen ikke så mye bedre som testene sier. Du vet selv dette. Du vet like godt som meg hvorfor, og svensken har også skrivet mye om mange sender dekk til testing, som er vesentlig bedre en dem vi får for å selge (om en ser bort fra slitasje)

 

Jeg syns ikke det var spessielt morro i fjor, når en kunda av meg, som hold samme farten som meg selv, og jeg måtte bremse siden en lastebil forand meg fikk sleng, på det våte føret, og han bak meg hadde ikke nubb sjangs til å stoppe, og jeg bremset ikke nok til att ABS bremsene slo inn. Jeg hadde Hankook W605, han Continental ContiVikingContact 5 som var test vinner i fjor.

Og han fortalte meg att han begynte å bremse maks, i det lastebilen fikk sleng. Og vi har like biler.

 

Han ble sur på meg, fordi jeg ikke pressiserte på att han skulle kjøpe Hankook W605 også. selv om han hadde krevd "Testvinner". Han innrømte att han ikke forsto att de dekka ikke var så gode på føret her på Vestlandet, selv om jeg fortalte han det.

 

Men samme for meg, jeg tjener 200,- mer pr Conti i forhold til Hankook. Så lommeboka mi smiler pr dekk fra Conti, Nokian og Michelin jeg selger.

Endret av KJLHGKJYHTGDF
Lenke til kommentar

Syntes jeg så at Sharifs sa at man aldri i hele verden måtte finne på å kjøpe Falken. Mulig jeg husker feil, men mener det stod med stor skrift på nettsiden dems i våres.

 

Tydeligvis et vanskelig tema dette med vinterdekk ja. Ang. støynivået er det ikke så farlig for min del, da jeg er vant med lavprofil og store felger. Var ikke noen betydlig overgang fra pigg til de nye felga og dekka(sommer) mine i våres.

 

Men husker pappa hadde en leiebil i fjor med Continental sin testvinner som vinterdekk. Disse var visst helt fantastiske til å være piggfrie.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at Hankook har et dårlig dekk, men MIN erfaring sier at Conti er bedre på "vårt" føre, noe jeg backer med diverse tester :)

 

VG´s sider står blant annet: Norske forhold vanskelige

 

Det er vanskelig å konstruere vinterdekk for tøffe nordiske forhold, skriver NAF i en pressemelding om testen. Faktisk er det ikke mulig å lage et dekk som har toppegenskaper under alle forhold. I årets vinterdekktest er det piggfrie Michelin X-Ice som er nærmest å klare dette.

 

- Et dekk som er godt på snø og is, kan prestere dårlig på våt asfalt. Nokian er et godt eksempel på dette. Det er uovervinnelig på snø og is, men med relativt svake resultater på våt asfalt, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen.

 

Men for å ikke overkjøre deg helt, så tar jeg med noe som jeg syns støtter dine erfaringer:

Det mest overraskende i årets test, er at de rimeligere dekkene gjør det bra.

Dekk som Gislaved, Kumho, Hankook og Yokohama kommer rett bak de anerkjente dekkene.

 

 

Så bare for å si det, så driver jeg ingen propaganda, men deler mine erfaringer etter noen år i bransjen :)

Lenke til kommentar
Syntes jeg så at Sharifs sa at man aldri i hele verden måtte finne på å kjøpe Falken. Mulig jeg husker feil, men mener det stod med stor skrift på nettsiden dems i våres.

 

Tydeligvis et vanskelig tema dette med vinterdekk ja. Ang. støynivået er det ikke så farlig for min del, da jeg er vant med lavprofil og store felger. Var ikke noen betydlig overgang fra pigg til de nye felga og dekka(sommer) mine i våres.

 

Men husker pappa hadde en leiebil i fjor med Continental sin testvinner som vinterdekk. Disse var visst helt fantastiske til å være piggfrie.

 

Du har nok da kjøpt en av disse typiske pakkene som gjerne har billigst mulig dekk, med det kommer det en del støy, men ikke nødvendigvis :)

Mønster har mye å si, og det viser seg oftest at dekk med rullemønster (langsgående "renner") bråker en del mindre enn dekk med V-mønster, dog ser de tøffere ut, men igjen, så må man lide for skjønnheten ;)

 

Om du syns CVC3 eller CVC5 (vet ikke hvem som sto på) fungerte, så tyder det på at de kanskje fungerer bra hos dere, ta dette med deg når du skal handle dekk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...