Gå til innhold

Raid på Abit NF7-S v2.0


Anbefalte innlegg

Heisan! jeg har som sagt et ABIT NF7-S v2.0 hovedkort. På dette har jeg koblet til 1 80gb WD HD (husker ikke navnet.... :oops: ) og 1 80gb Seagate Barracude IV + at jeg har en Brenner koblet til.

Jeg skal snart kjøpe meg 2 120gb WD HD`er

 

Det jeg lurte på er dette med raid. Jeg vet at det er raid på dette hovedkortet og jeg lurte derfor enket og greit på hvordan man setter opp raid? Har aldri gjort dette før så dere må forklare enkelt! hvordan skal jeg koble de til og sånt.. selve bios greia tror jeg jeg klarer selv..

og kan jeg bare koble de 2 120giggene i raid eller må alle kobles i raid?

 

Tusen takk for alle svar! Men husk!! hold det enkelt og forstålig når det gjelder språk bruk!! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har ikke det hovedkortet, men jeg har satt opp raid på et asus a7v133 med 2 x 80GB WD.

 

jeg bare koblet de til som master og slave på den ene raidkontrolleren (det beste er om du har en kabel til hver av harddiskene, men er ikke sikkert at du har så mange kabler).

du må sikkert justere jumpere på hovedkortet (det måtte jeg). les i manualen.

så må du sette opp som striping (raid 0) eller mirroring (raid 1) eller på en annen måte, men det er vel ikke så veldi aktuelt.

 

når du legger inn OS må du kanskje trykke F8 for å legge inn Raid drivere, for at OS'et skal finne noen harddisker å legge inn på.

 

tror det skal gå fint å bruke begge IDE kontrollerene i tilegg. men det er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar

Raid på det kortet er greit det, men du må huske å oppdatere bios først.. Oppdater s-ata driverne også samtidig.. Det har vært problemer med data corruption med tidligere bioser..

 

http://www.motherboardfaqs.com/NF7/index.php

 

Det meste står forklart på de sidene.. Jeg har ikke testet siste bios selv, kjører ikke raid for øyeblikket men skal snart..

 

De nye diskene kobler du til s-ata portene med hver sin overgang.. Du skal ha fått med 1 overgang med moboet så du trenger en til.. Jeg kjøpte en til fra Komplett, men det virker ikke som om de selger det lengere..

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...