Gå til innhold

Program/format til ripping av cd-samling


ermj

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å legge cd-ene på Pc-en (ikke bokstavlig...) og trenger råd til program og format jeg skal rippe til.

 

Jeg bruker hovedsaklig Vista Media Center til å spille av musikken. Jeg har noen .flac filer som går greit å spille av, men sliter med visning av cover o.l. Alternativt tenker jeg på ripping til mp3, 320kb/s

 

sp.m:

1) Hvilke fordeler og ulemper er det med mp3?

2) Hvilke fordeler og ulemper er det med .flac?

3) Hvilket program bør jeg bruke til rippingen? (Ønsker et enkelt prog. som også henter artist/sanginformasjon og cover)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk Audiograbber til å rippe musikken. Lagre som WAV -filer.

 

Bruk så lame encoder til å konvertere filene til mp3. For konvertering av flere filer av gangen, se denne linken.

 

Når du konverterer så er det ikke noe poeng i å bruke fast bitrate. Variabel bitrate (kommando q=2 f.ex) er mye bedre. Da sparer du masse plass og sluttkvaliteten på lyden blir minst like bra.

 

Spørsmål 1 og 2:

Det blir et spørsmål om filstørrelse vs. kvalitet på fila. Flac opptar mye mer plass enn mp3, men gir null kvalitetstap under konvertering.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Hvorvidt du hører noen forskjell på mp3 i høyeste kvalitet med nyeste lame enkoder og FLAC er en diskusjon som det fortsatt er delte meninger om. Personlig hører jeg ingen forskjell, men det kan godt komme av at jeg ikke har særlig godt avspillingsutstyr å nyttegjøre meg av.

 

Jeg er derimot av den oppfatning at skal man først ta seg arbeidet med å rippe CD-samlingen bør man gjøre det ordentlig fra første stund. I det legger jeg at man sørger for så perfekte avlesninger som mulig, og selvsagt benytter seg av tapsfrie format i første omgang slik at musikken arkiveres i beste mulige kvalitet. Når man har hele samlingen digitalisert i et tapsfritt format kan man deretter batch-konvertere hele eler deler av denne til mp3 eller andre destruktive formater ved behov. Fordelen er at man da kan transkode samlingen ved behov, enten når gamle formater blir avleggs eller når nye mer effektive algoritmer for komprimering beheftet med tap gir rom for ytterligere effektiviseringer slik at bitraten som gir transparenthet skyves ytterligere ned og kvalitet i forhold til filstørrelsen blir enda bedre.

 

Forøvrig står det litt om FLAC her som kanskje kan være greit å se over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...