Gå til innhold

Objektiv nr 2 til Olympus E-520? 40-150?


Anbefalte innlegg

Sitter og lurer på om jeg skal investere i et nytt objektiv. Har E520 m/kit-objektiv (14-42), men dette blir, naturlig nok, relativt lite zoom. Har et stramt budsjett og har derfor sett på Olympus 40-150 F4-5,6. Noen som har noen formening om dette kan være ok? Noen som kan prøve å forklare/vise hvilke zoomområde dette vil dekke? (kanskje dårlig forklart, men dere skjønner vel hva jeg mener)

 

På forhånd, takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

40-150mm kan anbefales! Den er liten og lett, og svært god optisk, men det er kompromisser her. For å oppnå den lave vekten og størrelsen, har Olympus nedprioritet ALT som heter byggekvalitet, og den er altså litt skranglete. Den er bygd omtrent som 14-42mm-en du har nå, bare at den fysiske størrelsen blir lenger fullt zoomet inn og den vil være ganske utsatt hvis du ikke tar vare på det. Bildekvalitet den kan gi er upåklagelig i forhold til prisen.

 

Hvis du lurer på hvor mye mer tele du får med denne i forhold til objektivet du har nå, kan du:

1. Gå til en butikk og spørre om du kan prøve den litt for å se hvordan den er.

2. http://www.tamroneurope.com/flc.htm

Sett den på 35mm film og sett brennviddeslideren til det dobbelte av brennvidden til de aktuelle Olympus-objektivene. I ditt tilfelle må du sammenlikne 82 og 300mm.

 

Et annet alternativ vil være Olympus 70-300mm som er en del lenger igjen. Derimot er den ikke i nærheten av like liten og lett som 40-150-en og den er ikke like god optisk (har jeg hørt!!!). I tillegg har du 50-200mm, men her må du opp flere hakk i pris.

 

Mitt tips er å gå for 40-150-en, den behøver ikke å havne på hylla selv om du med tiden kjøper en lenger og bedre telezoom. Faktisk kan den være et utmerket lett-vektsalternativ til større og tyngre glass som ikke alltid er like kjekt å dra med seg. Bare min personlige/forskrudde oppfatning av ting, selvsagt.:cool:

Lenke til kommentar
Mitt tips er å gå for 40-150-en, den behøver ikke å havne på hylla selv om du med tiden kjøper en lenger og bedre telezoom. Faktisk kan den være et utmerket lett-vektsalternativ til større og tyngre glass som ikke alltid er like kjekt å dra med seg. Bare min personlige/forskrudde oppfatning av ting, selvsagt.:cool:

 

Veldig sant. Ikke alltid man tør å dra med det dyreste utstyret, eller evt. orker å bære det, og det er greit å ha et alternativ. :)

(Selve objektivet har jeg veldig lite erfaring med, dessverre.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...