Gå til innhold

Nyhet: OpenCL driver++ (nvidia) tilgjengelig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror nok ikke de uten videre kan kuppe dette. OpenCL var satt i gang av Apple, og er nå ett sammarbeidsprosjekt, som er styrt og distribuert av Khronos. OpenCL skal være krysskompatiblet uavhengig av OS og skjermkort merke.

 

Samtidig har vi CUDA som en motpol til dette, som er nVidia sitt. CUDA fungerer på tvers av OS, men dessverre kun på nVidia skjermkort.

 

Begge disse kan bruke for Direct Computing etter hva jeg har forstått av http://en.wikipedia.org/wiki/DirectCompute Er hvertfall i CUDA null problem å få CUDA til å være en del av ett større program, det er til og med enkelt å lage CUDA programmer som kalles fra MATLAB.

Lenke til kommentar
Hva i huleste er "opencl" og det dere snakker om?! Er jeg veldig utdatert eller?

OpenCL er et programmeringsspråk for multi-threading i all hovedsak. Det er basert på C og har nesten all syntaks derifra, men har lagt til noen ting som en kanskje kjenner bedre igjen fra GLSL (som vektor-aritmetikk)

 

 

Det som derimot gjør dette spesielt i forhold til eksempelvis OpenML for C/C++ er at dette tillater at deler eller hele programmet kjører rent på GPU-en, som er svært gunstig for multithreadede programmmer (som for eksempel ray-tracing som jeg nevnte tidligere) da en vanlig grafikkort kan kjøre 128 eller flere operasjoner samtidig, avhengig av hva slags operasjoner det er snakk om.

 

OpenCL er konkurrent for nVidia CUDA og Microsoft DirectComputing (som er en del av DirectX 11, men fungerer på DirectX 10 hardware)

 

edit:

Lastet ned C++ bindings for OpenCL. Det ble en del enklere gitt :p

http://www.khronos.org/registry/cl/

 

edit2:

Haha! Dette var jo temmelig greit å bruke så fort jeg fikk tak i C++ bindingene!

Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg kan queue nye oppgaver inne i en kernel eller en annen funksjon...

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Men er det ikke litt irrelevant egentlig? I verste fall må du jo bare sende med redist for driveren med programmet, og det er jo ikke alle som har nVidia.

 

hmmm, på en litt fnodig sidenotis, så legger den nyeste offentlige nVidia driveren til støtte for DirectCompute... hvorfor er de så trege med OpenCL i forhold?

 

Egentlig litt kjipt for nVidia at de må støtte tre API-er for å gjøre akkurat det samme, CUDA, OpenCL og DirectCompute. Redundanse er en fin ting.

Lenke til kommentar
hmmm, på en litt fnodig sidenotis, så legger den nyeste offentlige nVidia driveren til støtte for DirectCompute... hvorfor er de så trege med OpenCL i forhold?

OpenCL kom vel litt senere og støttes av flere platformer.

 

Egentlig litt kjipt for nVidia at de må støtte tre API-er for å gjøre akkurat det samme, CUDA, OpenCL og DirectCompute. Redundanse er en fin ting.

Stemmer det, men det samme må ATI/AMD gjøre også :)

Endret av Giddion
Lenke til kommentar
Men er det ikke litt irrelevant egentlig? I verste fall må du jo bare sende med redist for driveren med programmet, og det er jo ikke alle som har nVidia.

 

Ja, men nå bruker jeg foreløpig ikke CUDA i ett program som skal ut til kunde eller i det hele tatt distruberes, enda. Lager meg en liten spillengine, som etterhvert skal bruke OpenCL til en del beregningstunge oppgaver. Tenkte blant annet å bruke OpenCL til å simulere vannbevegelser. Men er en stund til jeg kommer dit, og da jeg er der er nok OpenCL lagt inn i den vanlige driveren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...